Serieel of 0-10V analoog

Moderator: Moderators

Plaats reactie
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Serieel of 0-10V analoog

Bericht door willy wonka »

Hi
Ik vroeg mij af of het uitmaakt hoe je de frequentieregelaar aansluit? Serieel of met 0-10v, spindle enable etc.
Zover ik weet kan het via modbus/serieel ook, plus dat je daarnaast een aantal zaken over de status van de VFD kan uitlezen.
Is dit correct of zie ik iets over het hoofd?
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Serieel of 0-10V analoog

Bericht door keesfrees »

Dat heb ik me ook wel eens afgevraagd cq over verbaasd.
Welke besturing heb je ?

viewtopic.php?f=39&t=9538
en
search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=topics&author_id=601
Deze laatste link werkt niet zoals ik wil, ik wou al mijn bijdragen met "modbus" hebben.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Serieel of 0-10V analoog

Bericht door willy wonka »

Als besturing heb ik LinuxCNC.
Ik heb voorheen al eens een Huanyang VFD serieel aangestuurd, en dat werkte op zich als test prima.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Serieel of 0-10V analoog

Bericht door DaBit »

Via de digitale bus heeft mijn lichte voorkeur, maar zo groot is het voordeel nou ook weer niet.

Voordeel van de digitale bus is minder draadjes en meer informatie terug, maar dan moet je wel iets kunnen/doen met die informatie. Voordeel van 0-10V is dat je het met een multimeter kunt troubleshooten als het niet werkt, wat toch ook een voordeel is. En niet zelden is een 0-10V+run/stop+direction uitgang elektrisch geisoleerd van de besturing, ook wel prettig.

Waar je met de digitale bus in ieder geval goed op moet letten is wat de VFD doet als je besturing crasht of de communicatie om een andere reden wegvalt. Als die dan vrolijk de spindel met 24000rpm door laat draaien is dat niet handig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Serieel of 0-10V analoog

Bericht door willy wonka »

Dat is inderdaad wel een goed punt om te testen :roll:
Bedankt voor de info heren
Plaats reactie