Elektra vraag aan/uit schakelaar

Moderator: Moderators

willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door willy wonka »

Ik ben bezig om een nieuwe schakelkast te bouwen. Want achteraf is de kast toch altijd te klein :lol:
I.v.m. de afmetingen van de nieuwe kast past deze niet meer op de oude positie. Geen probleem verder. Maar op mijn oude kast had ik de hoofdschakelaar waar ik de machine mee aanzet.
Maar nu wil ik eigenlijk één knop om alles aan te zetten en één knop om alles uit te zetten.

Hiervoor heb ik twee mooie drukknoppen gekocht.

Wat moet er aangezet worden?
Er gaat 3x 380v de kast in. Die vertakt zich op in 220 voor o.a. stepper drivers en besturings pc etc
De 3x380v is uiteraard voor de VFD/spindlemotor en koelpomp.

Wat moet er aangaan:
Besturingspc (hoewel ik volgens mij in de bios/eufi wel kan aangeven dat hij automatisch boot zodra hij stroom heeft)
En alle apparatuur dient sap te krijgen

Zodra ik op de rode knop druk moet alles netjes weer uitgaan.

Hoe kan ik dit het beste regelen? Heb ik hiervoor een relais nodig? En zo ja, wat voor iets?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door audiomanics »

Ik neem maar even aan dat je drukknoppen sowieso de stroom niet zelf kunnen schakelen.
Een groot relais is dan toch nodig (kan ook eventueel elektronisch, maar dan heb je meestal een constante spanning nodig.
Maar, met een relais is redelijk eenvoudig: Je hebt een "overneem-contact" nodig en je drukknoppen moeten een Normaly Open en een Normaly Closed zijn.
In de bijlage het schema..
Door op de AAN knop (NO) te drukken wordt de spoel van het relais bekrachtigd. het overneemcontact zal de schakelaar overbruggen en het relais blijft dus bekrachtigd, ook als je de knop loslaat.
Door op de knop UIT (NC) te drukken wordt de stroomkring weer onderbroken en zal het relais weer afvallen.

De ander contacten schakelen de netspanning door naar de gebruikers..

Netjes afschakelen? nou, niet helemaal. De spanning wordt abrupt in en uit geschakeld.. Een paar ontstoor-condensatortjes over de contacten verlengd de levensduur van het relais nog wat..

Zonder drukknoppen kan ook: als je op de aan/uit knop van de PC drukt komt er 5V uit de USB poort.. Daar kan je best een paar Solid-State-Relais mee schakelen.. Die zijn er ook met nul-doorgang-detectie..
PC aan- alles aan, PC uit - alles uit..
AanUit.zip
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door willy wonka »

M.b.t PC als aan/uit dat zou ook kunnen.
Maar de PC zit in de besturingskast :lol:

Je uitleg is duidelijk.
Maar het klinkt niet als een heel goede manier om het zo aan te sluiten zoals ik wil?
Is er een mooiere manier? Of is het goed met een paar condensators zoals je aangeeft?

Ik heb dit soort knoppen:
https://nl.aliexpress.com/item/WZAUDQ-p ... 50268.html
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door audiomanics »

De schakelaar waarmee je de PC aanzet kan je naar buiten uitvoeren natuurlijk.
Als je de machine met die schakelaar, (dus eigenlijk de 5V van de USB) aan en uitschakelt, dan doe je het netjes.
Met een relais zal je de spanning altijd abrupt uitschakelen. Je PC zet je ook niet uit door de steker te trekken: die moet altijd afsluiten om alle gegevens nog even weg te schrijven en netjes "dood" te gaan..
De condensatoren over de relais-contacten zitten er puur om de vonken te blussen. Je contacten leven dan veel langer.
Je kan 1 van die schakelaars wel gebruiken om je PC op te starten of af te sluiten, MITS het gewone drukknoppen zijn die contact maken zolang je de knop ingedrukt houdt..
Als je er persé twee wil hebben kan je de contacten parallel zetten.. MAAR dan hebben ze allebei exact dezelfde functie.. nogal nutteloos dus, maar je hebt dan wel twee knoppen..
Je kan wel met een relais schakelen, maar dan moet je ALTIJD eerst de computer uitzetten (shutdown in je menu) en als de computer uitstaat, dan pas op de UIT-knop drukken..
Doe je dat niet, dan maak je kans dat de harde schijf of een eventuele USB-stick corrupt raakt, of in het ergste geval je hele computer defect raakt. (Ik heb jaren in de tropen gewoond waar het redelijk normaal was dat de netspanning er iedere dag wel een paar keer, letterlijk, af geflikkerd werd.. Dat heeft me toch een paar computers, die niet meer aan de gang te krijgen waren, gekost.. dus ik weet er genoeg van....
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door willy wonka »

Als ik de knop aan de aan/uit van de pc gebruik dan blijft er nog altijd 220 op o.a. de machineverlichting staan. Daarnaast blijft de VFD ook nog aanstaan.

Ik moet dus eigenlijk een hoofdschakelaar hebben in mijn besturingskast (die achter de machine staan).
Die ik dus kan aansturen via bovenstaande knop (één knop voor aan/uit is ook prima)
Het afsluiten van de PC is geen probleem. Die kan ik vanuit de besturing gewoon netjes afsluiten vanuit het OS. Of ik zet er een 2e knop bij die met de power/on/off van de PC is verbonden.
Dan druk ik eerst op de 'pc power' knop en dan de 'machine power' knope
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door skillalot »

Wat is nou het hele probleem van een gewoon normale hoofdschakelaar? Ik snap even niet waarom je van die moeilijke oplossingen aan het verzinnen bent.
Als het puur is dat de hoofdschakelaar nu achter de machine staat, en je dat niet fijn vind, neem dan gewoon zoiets:

Nokkenschakelaar 20 A 690 V 1 x 90 ° Geel, Rood Eaton T0-2-1/I1/SVB 1 stuks in de Conrad online shop - https://www.conrad.nl/nl/nokkenschakela ... 01964.html
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door audiomanics »

Even afgezien van wat leuk, nuttig en logisch is..
Maar WW begrijpt 1 ding niet (misschien):
Alleen je PC moet permanent spanning hebben, de rest wordt dan, met solidstate-relais geschakeld via de 5V van de USB-poort. Dus ook je VFD, verlichting, je motoren etc..
Al zou je de hele straat zo zonder stroom willen zetten.. 't kan.. (maakt je overigens niet erg geliefd bij de buren ;-) )
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door willy wonka »

Misschien doe ik wel erg moeilijk inderdaad :roll:

Wat ik zelf geen mooie oplossing vind is een krachtstroom kabel naar de voorkant van de machine te trekken.
Om vervolgens aan te sluiten op zo'n hoofdschakelaar en dan weer een krachtstroomkabel naar de achterkant te trekken de besturingskast in.
Ik dacht daar is vast iets makkelijkers/mooiers op te verzinnen met een leuk knopje en dunne kabel.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door hugo stoutjesdijk »

willy wonka schreef: Ik dacht daar is vast iets makkelijkers/mooiers op te verzinnen met een leuk knopje en dunne kabel.
Volgens mij heeft audiomaniacs dat net voor je gedaan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door audiomanics »

Ja, volgens mij ook....
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door willy wonka »

hugo stoutjesdijk schreef:
willy wonka schreef: Ik dacht daar is vast iets makkelijkers/mooiers op te verzinnen met een leuk knopje en dunne kabel.
Volgens mij heeft audiomaniacs dat net voor je gedaan.
Ik zeg ook niet dat ik de oplossing van Audiomaniacs negeer (integendeel). Ik zei dat ik een dikke kabel trekken niet mooi vind. En gaf alleen mijn hersenspinsels aan, over hoe dit te voorkomen is. Waarop Audiomanics dus een antwoord had de reactie ervoor (waarvoor dank).
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door DaBit »

Ik doe het eigenlijk ook zo bij al mijn machines: de besturingssoftware stuurt een relais welke de prik naar het hele systeem regelt. 'Charge pump' uitgangen zijn daar het meest geschikt voor, als je die ter beschikking hebt. Dan heb je een redelijk hoge mate van zekerheid dat de energievoorziening naar je drives en spindel wegvalt als je besturing crasht. Overigens is dat niet automatisch de meest veilige optie; mijn spindel doet er bijvoorbeeld 10 minuten over om van 18000rpm tot stilstand te komen als die niet afgeremd word door de VFD...

Heb je geen geschikte uitgang op je besturing, dan kan de 5V uit een USB-poort of PS/2 poort eventueel ook dienst doen. Wel even controleren dat die niet actief blijft met de PC uit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door skillalot »

Ik gebruik gewoon een veiligheidsrelais. 7,50 bij Kelders boxmeer, ligger er vaak genoeg, tijdje terug 10 meegenomen :lol:
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door willy wonka »

Ik heb een Mesa kaart dus uit/ingangen genoeg.
Ik snap het in grote lijnen maar nog niet helemaal de details.
1 knop voor aan/uit is prima

Dus je stuurt een relais aan via LinuxCNC zodra deze opstart?

Ik heb één x 380 die binnenkomt in de kast
Waar ik ook 230 van aftap om de besturingspc van spanning te voorzien.
Zodra ik dan de PC herstart. Dan herstart alles opnieuw op toch?
Plaats reactie