Elektra vraag aan/uit schakelaar

Moderator: Moderators

willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door willy wonka »

De 24v voeding is deze: https://www.conrad.nl/nl/mean-well-dr-4 ... 97375.html
De trafo voor de steppers is deze: https://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringk ... 800va.html
Hier zitten 2 NTC weerstanden voor

@Hugo: relais types staan vermeld onder mijn geweldige tekening
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door benkr »

Ja, dat is dus de boosdoener, die ringkerntrafo. De inschakelstroom van 2 van die dingen is beduidend hoger dan de 10A die je relais mag schakelen. Dat doen ze wel, maar dan branden de contacten dus wel eens vast. Een flinke tik er op en ze zijn weer los, maar betrouwbaar wordt het nooit.
Ik stel voor dat je hier een wat zwaarder relais voor gaat gebruiken, eventueel heb ik er nog wel eentje voor je liggen, Ik had hier een paar weken geleden nog een post over (was het topic van VDFman over zwaar relais) waarin ik een aantal van die dingen aanbood (gratis) Het is dan wel een 230V relais, maar dat mag de pret niet drukken.
Ik hoor wel of je interesse hebt.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door audiomanics »

Ik zie wel dat er een "Inrush-current-limiter" in zit (de 2 NTC's waar hij over spreekt.) Mits die natuurlijk wel op de goede manier aangesloten zijn...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door benkr »

Ja, dat wist ik, maar ook die NTC's gaan het niet naar minder dan 10A terug brengen, de piek zal zeker 20 a 25 A zijn zo niet meer, weliswaar maar heel kort maar het is genoeg om de contacten vast te bakken, dat blijkt ook wel. juist die heel korte inschakelpiek doet het, daarna zijn de contacten gesloten en is de NTC zijn werk aan het doen.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door willy wonka »

benkr schreef: 28 jan 2018 14:07 Ja, dat is dus de boosdoener, die ringkerntrafo. De inschakelstroom van 2 van die dingen is beduidend hoger dan de 10A die je relais mag schakelen. Dat doen ze wel, maar dan branden de contacten dus wel eens vast. Een flinke tik er op en ze zijn weer los, maar betrouwbaar wordt het nooit.
Ik stel voor dat je hier een wat zwaarder relais voor gaat gebruiken, eventueel heb ik er nog wel eentje voor je liggen, Ik had hier een paar weken geleden nog een post over (was het topic van VDFman over zwaar relais) waarin ik een aantal van die dingen aanbood (gratis) Het is dan wel een 230V relais, maar dat mag de pret niet drukken.
Ik hoor wel of je interesse hebt.

Bedankt voor het aanbod Ben.
Ik ben alleen even aan het denken hoe ik de machine dan schakel.
Ik tap nu 12v van het moederbord af. Dus zodra het moederbord aangaat, dan krijgen de steppers etc sap.


De NTC's heb ik in serie geplaatst
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door willy wonka »

Ik haal het 12v relais gewoon weg om 230v te schakelen.
Dan heb ik gewoon een aparte schakelaar (kraus & naimer schakelaar) om de 230 te schakelen, ook prima.
Wat zou de draaddikte moeten zijn? Aangezien jullie aangeven dat er een piek van +/- 25A is?

Schakelaar is trouwens 20A max..
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door benkr »

1,5mm2 is voldoende.
Let op dat je dan dus geen nood-uit meer hebt, en dus ook geen veiligheids uitweg.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door willy wonka »

Top
Het 12v relais schakelde de nood-uit. Die heb ik nu dus vervangen voor een schakelaar die ik met het handje met bedienen.
Als ik deze schakelaar dus omgooi, dan gaat vfd/steppers/drivers allemaal uit.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je tussen de -12v en +12v aftapt van de PC heb je volgens mij 24v. :P

Maar wil je een relais-spoel (inductief) schakelen vanuit de PC? Misschien op die plek een SS-relais overwegen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door willy wonka »

Boeit eigenlijk ook niet zoveel meer. Ben er een beetje klaar mee.
Alle relais gaan eruit. Dan maar één 3 fasen hoofdschakelaar naar de voorkant van de machine trekken.

Nu blijft het 3 fasen relais kleven, waardoor de vfd blijft aanstaan :x
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door andrefc101 »

willy wonka schreef: 29 jan 2018 14:47 Nu blijft het 3 fasen relais kleven, waardoor de vfd blijft aanstaan :x
Zoals ik al eerder zei: vervang die troep door grote magneet relais (zoals Benkr ze heeft!), werkt perfect. Deze zijn er ook in 12 of 24V. schakeling.
Een schakelaar is ook niet ideaal.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door willy wonka »

Ik dacht dat Phoenix goed spul was André.

Hebben deze een speciale naam? Kan ze zo niet vinden op Conrad (moet er toch nog het e.a. bestellen).

Mocht ik ze daar niet vinden dan zou ik er wel een willen overnemen Ben (uiteraard tegen betaling, voor niets gaat de zon op)
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door benkr »

Je kunt er zo eentje (of meer) krijgen, voor 6,95 Euro is hij bij jou en van jou, laat maar weten waar hij naar toe moet.
Heeft wel een 230V spoel, maar die kun je perfect schakelen met zo'n klein relaisje.
Stuur me je gegevens maar per PB dan komt het goed en krijg je mijn bankrekening nummer voor de verzendkosten (en ik wil beslist niet meer dan alleen de verzendkosten)
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door benkr »

En ja, dat Phoenix spul is inderdaad gewoon goed spul, je moet het alleen wel goed gebruiken.
Plaats reactie