Verstoring door?? (freqentie regelaar??) Meten??

Moderator: Moderators

Plaats reactie
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Verstoring door?? (freqentie regelaar??) Meten??

Bericht door K.J. »

Ik heb helaas een probleem met mijn cnc machine.

Ik ben een foto aan het frezen in hout, een groot programma dus.
Tijdens het voorfrezen is niks aan de hand tenminste geen aantoonbare afwijking, haaks en binnen aan de maat, echter als ik wil gaan na frezen met een 2mm bolkop verloopt de machine.
Heeft iemand enig idee waar dat weg zou kunnen komen?

Ik zelf heb het idee dat het komt door verstoring vanuit de freqentie regelaar. (omdat ik het idee heb dat als ik de VDf uit heb de machine niet verloopt op de maat) dit kan ik echter niet meten omdat ik geen bevestigingspunt heb op de machine (moet ik nog aanleggen)

Maar waarom heb ik het bij het voorfrezen niet dan?
Ik heb ondertussen alle mogelijke aardpunten aan aarde liggen en geprobeerd geen lus te creeren in het aardingssysteem.

Is er een manier om door te meten of signalen elkaar verstoren?

Het programma is gegenereerd door Aspire 4.0

De aansturing gebeurt via de LTP poort naar een breakbord en het programma is Mach3.
Wie o wie weet de oplossing.

Ik heb nog een andere pc staan is het nog raadzaam om die is te proberen?
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Verstoring door?? (freqentie regelaar??) Meten??

Bericht door michel pet »

heb je afgeschermde kabels gebruikt??
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Verstoring door?? (freqentie regelaar??) Meten??

Bericht door benkr »

Het meten van EMC verschijnselen (daar hebben we het hier over) is een vak apart en vereist heel specifieke en heel dure meetmiddelen dat doe je niet zo maar even, en zeker niet als leek zijnde.
Omdat het bij het voorfrezen wel goed gaat denk ik zelf dat je het ergens anders moet gaan zoeken, waarom zou het bij de ene bewerking wel, en bij de andere bewerking niet optreden?
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Verstoring door?? (freqentie regelaar??) Meten??

Bericht door ruudderooy »

waarschijnlijk heb je bij het na frezen veel meer kortere paden vanwege vele Z bewegingen.
Dan kan je het in 2 dingen zoeken voeding tehoog dus bij zo veel acceleratie profielen verlies je stapjes

dit kan dan komen snelheid tehoog, waarschijnlijk niet want in het voorfrezen heb je waarschijnlijk een hogere voeding snelheid.
of acceleratie is kritische en dan verliest de motor af en toe een stapje tijdens versnellen met frees in materiaal.

deze 2 kan je testen door de tuning van de motor (acceleratie en snelheid) aan te passen en dan in jog mode kijken wanneer een motor stalls en dan daar een stuk onder gaan zitten.

het andere probleem kan zijn dat je met veel bewegingen van alle assen tegelijk over de transfer data rate van de comport gaat (dit is een van de redenen waarom ik ben overgestapt naar aansturing via ethernet en dan een dedicated poort)
is een simpel hand sommetjes staat ergens in het manual van mach3 als je bijvoorbeeld je microstepping hoog hebt staan in combi met hoge voedingssnelheid.

en wat ik in het verleden ook wel heb gehad is windows zelf, com poort heeft lage prio in windows als dan een andere taak alle cpu power (bv windows update) gebruikt en dan weer in combi met microstepping en hoge voedingssnelheid.

verstandig is om naar een controller met usb of ethernet over tegaan zijn voor 3 assen onder de 100euro te krijgen scheellt vaak veel van dit soort problemen.

gr Ruud
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Verstoring door?? (freqentie regelaar??) Meten??

Bericht door K.J. »

Ik heb afgeschermde kabel gebruikt.

Dat EMC metingen kennis vereist begrijp ik echter dat ik misschien is er doormiddel van een ohm meting of dergelijke wat vast te stellen.

Ik zit op de halve waarde van bij wanneer de motor gaat stallen. De motor stalt bij 5m/min uit voorzorg is de machine begrenst op 2,5m/min.
De driver test wijst aan dat hij bet aantal pulsen makkelijk kan genereren en verwerken.
En de acceleratie staat vrij laag i.v.m. schudden machine onderstel.

Ik probeer nog een andere pc alhoewel op deze pc alleen mach 3 draait.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Verstoring door?? (freqentie regelaar??) Meten??

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is de verstoring in alle 3 de assen, of specifiek 1 as. En hoe groot is dat verloop dan ongeveer.
Wat ook zou kunnen is dat je voeding bij voorfrezen maar 2 motoren moet voeden, en bij nafrezen 3 motoren.
Verder is pulslengte (ook in combinatie met timing van dir en step pulsen) ook vaak voorbij gekomen als probleem opwekker
En je kunt natuurlijk nog een keer droog lopen zonder spindel, en kijken hoe het verloop is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Verstoring door?? (freqentie regelaar??) Meten??

Bericht door DaBit »

Die pulslengte kan het euvel zijn. Die eerst maar eens maximaal zetten. Dat is voor veel stepperdrives al aan de krappe kant.
Heb je het probleem dan nog, halveer de snelheid van alle assen eens en kijk wat dat doet.

Een elcheapo printerpoort-kabel naar zo'n 7 euro Chinees breakoutbordje wil in combinatie met een frequentieregelaar en de aardlus randaarde->PC->printerkabel->breakoutbord->voeding voor breakout->randaarde ook nog wel eens voor gedoe zorgen. Meestal mist-ie dan geen stappen maar krijg je er een paar extra.

Zaken als koppelingen die op de motoras/spindel verdraaien heb je uitgesloten?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Verstoring door?? (freqentie regelaar??) Meten??

Bericht door K.J. »

De mechanische gemeten speling is 0,001mm minder kan ik niet meten.

Het probleem is dat 1 as verloopt, ligt er aan toe ik het programma maak of het nafrezen over de X-as of onder een boel dus X en Y. Hij het frezen over de X-as en verloopt hij over de x-as bij het frezen over s en Y as verloopt hij over de y as.

Die staan allemaal al lang de puls lengtes.
En zoals ik aangaf, als ik droog frees zonder spindel, verloopt de bank niet zodra ik spindel in schakel verloopt er een as.

Ja missen of er bij krijgen ligt er aan van uit welk perspectief je het bekijkt.
Het is een bordje van stappenmotor .nl ik weet hoe of dat Chinees is of niet.

Voeding is 48v 10A dacht ik.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Verstoring door?? (freqentie regelaar??) Meten??

Bericht door boutje »

..
Laatst gewijzigd door boutje op 09 okt 2018 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Verstoring door?? (freqentie regelaar??) Meten??

Bericht door K.J. »

In mijn programma komende codes G61 G64 niet voor
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Verstoring door?? (freqentie regelaar??) Meten??

Bericht door ruudderooy »

en ik heb ook dit soort problemen gehad door drives, waarom precies ben ik nooit achter gekomen.
Mijn vermoede door warmte ontwikkeling en daardoor toename in elektrische weerstanden (dus minder vermogen en nog meer warmte ontwikkeling ).
het gebeurde altijd pas na 40 min of zo en soms ook niet.

dit was bij wantai stepper drives en kon het toen niet verklaren toen overgegaan naar long drives zelfde probleem (deze had ik toen nog liggen).
Toen drives vervangen door leadshine AM882 met exact zelfde instellingen probleem nooit meer gehad.

dacht toen ook dat het emc was maar ik heb toen emc injectie apparatuur (om zelf emc storingen mee op te wekken), Toen van werk geleend eerst alle shielding na gekeken maar kon het niet oproepen zelf niet als ik de alle shielding los haalde.
maar toen bleek het uit mijn drives te komen, maar ja dat is lastig te testen en nutteloze investering als het daar niet aan ligt.
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Verstoring door?? (freqentie regelaar??) Meten??

Bericht door henkzelf »

Over EMC testen:
In de tijd van de houten gulden testen we of iets storingsgevoelig was op de volgende manier.
Zo'n oude Philips soldeerbout trafo (8V 50 a 100 W) sloten we secundair aan 1 kant aan op een stuk draadeind en schraapten daar dan met
een snoertje aan de andere kant overheen. Je trekt dan een heleboel vonken.
Als je circuit bleef werken met deze vonken in de buurt dan zat het met wat later EMC hete wel goed.
Plaats reactie