8 draads stappen motor aansluiten en instellen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

8 draads stappen motor aansluiten en instellen

Bericht door spinningwheels »

OK ik heb 12 Nm stappenmotor 8 draads
Deze dus https://www.hardware-cnc.nl/nl/shop/sta ... 8dr-detail
Ik zie staan Rated current 4.2 A
Maar goed volgens de handleiding van de ELS moet ik de motor bipolar paralel aansluiten, Tekening zit daarbij dus dat ga ik kunnen.
Maar er staat ook bij dat bij deze wijze van aansluiten er een hogere stroom nodig is ,
We need more voltage and current for that, that is the disadvantage.
En hoeveel dan? en is die Rated opgave peak of RMS
Driver is leadshine AM 882
Voeding 75 volt 6.6 A is die 6.6 dan in de regel piek of continu?
Hoogste instelling van de driver is 8.2 piek en 5.86 RMS
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 8 draads stappen motor aansluiten en instellen

Bericht door benkr »

Zet de stroom zo hoog mogelijk op de driver. Ga vervolgens voelen hoe warm de motor wordt. 60 graden is een heel acceptabele temperatuur.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: 8 draads stappen motor aansluiten en instellen

Bericht door Bjornski1976 »

Die 4,2 ampère is de stroom die per spoel mag lopen.
Stroom veroorzaakt het magnetisch veld in het ijzer wat zich uit in warmte.

Als je de motor (8 draads) bipolair in serie aansluit zet je de spoelen in serie waardoor er in beide spoelen dezelfde stroom loopt.
Als je de motor (8 draads) bipolair parallel aansluit zal die stroom zich verdelen over de spoelen. In dit laatste geval moet je op de driver de stroom instelling hoger zetten want een spoel mag 4.2 ampère hebben. Dit resultaat dan ook in meer magnetisch veld en een hoger koppel.

De driver moet een vermogen leveren aan de motor. Het vermogen is de spanning maal de stroom. Bij het parallel schakelen zal de spanning sneller zakken omdat er meer vermogen geleverd moet worden. Hierom wordt aangeraden een hogere spanning op de drive te zetten, maar niet hoger dan maximaal is toegestaan.
In de data sheet staat bijvoorbeeld een koppel curve met een driver spanning van 100Vdc.

Als je voeding 75 volt en 6.6 ampère kan leveren zal dat continue maximaal zijn. Enige verlies factor niet meegerekend. Is het een geschakelde voeding, trafo met gelijkrichter en dikker condensatoren, kwaliteit of minder?
Om enige stabiliteit te garanderen bij piek belasting plaats men nog wel een een hele batterij condensator. Alleen tijdens het inschakelen van de voeding zal dit een groter inschakelstroom leveren waar je voeding niet blij van wordt.

Zoals Ben al aangeeft de driver op maximaal zetten en de temperatuur voelen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie