VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door Kjelt »

Hi,
ik zag dat mijn chinese 1,5kW VFD op 1 fase maar ook op 3 fases kan worden aangesloten.
Nu heb ik in mijn garage 3 fase aansluitingen en ik vroeg me af of dit nog voordelen had.
Voor mijn netbelasting is het wat netter, alle drie de fases worden dan gelijkmatig belast maar ik bedoel meer in die zin dat

- de VFD het dan makkelijker heeft ? (mooiere schakelmomenten, minder storing etc.)
- dat de motor dan net wat beter loopt
- ????
of........ dat het helemaal niets uitmaakt :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door DaBit »

Zowiezo moet je die VFD's 3-fasen voeden wil je het maximale vermogen gebruiken. Vanuit 1 fase mag je tot 60% gebruiken ofzoiets. Dat heeft te maken met de piekstromen door de gelijkrichtdiodes en afvlakcondensatoren die bij 1-fase gelijkrichting fors hoger zijn dan bij 3-fasen gelijkrichting.
Je moet bij de Chinezen heel goed zoeken om die informatie te vinden... Is bij frezen overigens geen ramp; je bent een beste kerel als je een hele kW in je frees kwijt kunt op je zelfbouwmachine.

Voor de loop van je motor maakt het niets uit.

Hou je er overigens wel rekening mee dat je het bij de chinezen vaak hebt over 3-fasen 220V, en niet 3-fasen 400V zoals bij ons gebruikelijk is? Wil je je VFD dus met 3-fasen voeden dan moet je een transformator plaatsen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 01 aug 2018 10:28 Hou je er overigens wel rekening mee dat je het bij de chinezen vaak hebt over 3-fasen 220V, en niet 3-fasen 400V zoals bij ons gebruikelijk is? Wil je je VFD dus met 3-fasen voeden dan moet je een transformator plaatsen.
:shock: serieus? Bedankt dat scheelt me weer een opgeblazen vfd.
Hoe had ik dat kunnen zien want die informatie staat natuurlijk weer nergens goed beschreven ?
Een extra transformator vind ik echt geen optie, dan maar gewoon 1 fase.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door DaBit »

Dat had je niet kunnen zien, denk ik. Chinezen vertellen je dat soort dingen niet. In handleidingen van Westerse apparatuur met een vergelijkbaar ingangscircuit kom je zoiets nog wel eens tegen, en je kunt het uiteraard ook berekenen als je weet dat het ingangscircuit van de meeste kleinere VFD's amper meer is dan een gelijkrichtbrug en afvlakelco's om de ~350VDC busspanning te genereren. Pak bijvoorbeeld eens een manual van een Siemens of Danfoss ofzo, en bekijk de belastbaarheid bij verlies van een enkele fase.

Maar ik zou me niet druk maken. Op onze zelfbouwmachines staat een 2.2kW spindel uit z'n neus te eten, en het ingangscircuit van de VFD wat voor de energie moet zorgen dus ook want wat er niet uit komt hoeft er ook niet in.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door Guvner »

DaBit schreef: 01 aug 2018 10:28
Hou je er overigens wel rekening mee dat je het bij de chinezen vaak hebt over 3-fasen 220V, en niet 3-fasen 400V zoals bij ons gebruikelijk is? Wil je je VFD dus met 3-fasen voeden dan moet je een transformator plaatsen.
Ben blij dat je dit zegt. Ik heb gisteren m'n offerte van stedin gekregen om 3 fase te laten aansluiten in m'n meterkast.

Kan ik het ergens zien?
Ik heb een Huanyang met een 2.2 kw watergekoelde van Chai
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door benkr »

In het usermanual van de Huang VFD staat het duidelijk aangegeven, 1 of 3 fasen 220VAC en 3 fasen 220V uit.
Mocht je het manual niet hebben dan stuur ik het wel naar je toe, mail me dan wel even je mailadres.
Op mijn motor staat ook duidelijk dat die geschikt is voor 3 x 220VAC en niet 3 x 400VAC, maar dat hoeft niet het grootste probleem te zijn, die spanning kan ook de VFD wel voor je in toom houden, in ieder geval een VFD van een echt merk.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door Guvner »

Wat voor transformator zouden Klelt en ik dan moeten gebruiken als wij besluiten toch wel voor de 3 fase te willen gaan?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door DaBit »

Eentje van 3x400V naar 3x230V met ongeveer 40% meer capaciteit dan je spindel (vanwege de gelijkrichting in de VFD)

Maar ik zou me de moeite besparen. Als dat je wens is kun je beter een VFD kopen die 3x400V aan de ingang accepteert en die de motorstroom kan leveren (10A voor een 2.2kW spindel). Kost je zeker tweedehands lang zoveel niet als een HY VFD en de gewenste trafo samen.

Verder werkt een HY VFD op 1x230V aansluiten en ermee frezen bij tientallen mensen prima, dus waarom zou dat bij jou/jullie anders zijn? Je kunt effectief toch niet meer dan een paar honderd Watt gebruiken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door Kjelt »

Mee eens ik ga naar 230V misschien wel op een andere fase dan de besturingskast om toch de last wat te spreiden maar veel trekt het allemaal niet geloof ik als ik Audiomanics mag geloven (500 W ofzo liet hij zien) dat is peanuts natuurlijk.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door DaBit »

Mjah, goed, dat hangt er ook vanaf hoe je freest. Audiomaniacs gebruikt vrijwel uitsluitend 1/8" freesjes meen ik. Als ik een 8mm VHM driesnijder in aluminium zet en ik heb haast dan red ik het niet met 500W totaal. Maar dan nog kan ik een 2,2kW freesmotor niet voor 100% belasten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door Kjelt »

Als ik even snel bij Sorotec kijk voor 400V 3 fase omvormers dan kom je meteen op een Omron 2,2kW uit van bijna 460 euro.
Dus ik ga gewoon eerst eens plan A afmaken en er ervaring mee opdoen, kan altijd nog upgraden later.

https://www.sorotec.de/shop/Omron-FU-2- ... hasig.html
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door flex »

Hoe zit het met 3fase+nul tov alleen 3fase?
De 3f+nul zou je 3x 230v hebben en bij alleen 3fase kom je op 3x 400v tussen de fases?
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door lordprimoz »

Guvner schreef: 02 aug 2018 17:32
DaBit schreef: 01 aug 2018 10:28
Hou je er overigens wel rekening mee dat je het bij de chinezen vaak hebt over 3-fasen 220V, en niet 3-fasen 400V zoals bij ons gebruikelijk is? Wil je je VFD dus met 3-fasen voeden dan moet je een transformator plaatsen.
Ben blij dat je dit zegt. Ik heb gisteren m'n offerte van stedin gekregen om 3 fase te laten aansluiten in m'n meterkast.

Kan ik het ergens zien?
Ik heb een Huanyang met een 2.2 kw watergekoelde van Chai
volgens mij doen ze niet zomaar 400v krachtstroom aansluiten bij mensen thuis. Je kan wel krachtstroom aanvragen, maar dat is gewoon 3x230v. Tussen alle fasen meet je dan wel 400v, doordat alle fasen 120 graden uit elkaar staan. (230 * 1.732)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door Breaker »

Driefasen 230V bestaat niet in Nederland dat is altijd 400V, zogenaamd 3P+N of driefasen + nul. In specifieke gebieden in België komt nog driefasen op 230V voor, daar krijg je dan geen nul bij, de 230V staat dan tussen de fasen.

Typisch staat tussen de fasen dus 400V (driehoek) en tussen een fase en nul staat 230V (ster).

17250

Een eenfase aansluiting krijgt alleen 1P+N en is dus altijd 230V. De twee andere P's worden in de huisinstallatie niet aangesloten er is daarom geen mogelijkheid om 400V af te tappen.

Driefasen geeft keuze en het voordeel dat er draaistroom is op 400V omdat de fasen ten opzichte van elkaar 120° gedraaid zijn, maar dus geen 230V draaistroom want de nul staat logischerwijs nooit 120° gedraaid. Daarom is een transformator nodig om 400V naar 230V om te zetten over drie fasen. Dit is zeer ongebruikelijk omdat:
1. Een VFD als voordeel heeft dat het zelf van 1P+N draaistroom kan maken, maar alleen op 230V natuurlijk want dat is de maximale ingangsspanning.
2. Een driefasen VFD de drie 400V inkomende fasen ieder kan manipuleren naar een andere frequentie op 400V.

Dus in de situatie van een eenfase huisaansluiting komt er een VFD met een 230V eenfase ingang en ingeval van een driefase aansluiting ook, of (en zeker voor hogere vermogens) een VFD met als ingang 400V op drie fasen, die worden ook regelmatig tweedehands aangeboden voor een schappelijke prijs.

Het enige voordeel van een transformator (maar dat kan ook op hetzelfde voltage zijn) is dat er galvanische scheiding is en zodoende de aardlekschakelaar van de hoofdinstallatie niet beïnvloed wordt door lekstromen in de VFD.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie