Motor start niet altijd

Moderator: Moderators

Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Motor start niet altijd

Bericht door Blazer »

en waar zou ik die condensator kunnen aankopen denk je ?

Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Motor start niet altijd

Bericht door DaBit »

Zaken waar je ook spullen kunt kopen voor je stofzuiger hebben die dingen nog wel eens ooit. Handyman hier in Nederland bijvoorbeeld.

En anders bij een online elektronicashop zoals Conrad of Reichelt oid.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Motor start niet altijd

Bericht door Blazer »

probleem is de juiste keuze maken , de gegevens die op mijn condensator staan worden blijkbaar anders weergegeven op die dat ik vind online .
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Motor start niet altijd

Bericht door DaBit »

Valt wel mee hoor. Je zoekt een bedrijfscondensator van 100uF en 125VAC werkspanning of hoger.
Voorbeeld: http://www.wescap.nl/bedrijfscondensato ... 50-v-serie
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Motor start niet altijd

Bericht door Blazer »

heb net is even naar de winkel gebeld waar de machine vandaan komt , zij hebben veel condensatoren liggen , maar die man gaf me de raad van de machine binnen te brengen zodat ze alles konden uitmeten alvorens onderdelen te vervangen .

moest het zijn dat er wat van wikkeling stuk zou zijn is het misschien al niet meer de moeite van de machine te herstellen , alhoewel ik ze voorlopig nog kan gebruiken hoor .

betreft condensator dus die 100 mfd of um zoals het noemen is belangrijk , die 125 vac mag veel hoger zijn kan geen kwaad .
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Motor start niet altijd

Bericht door benkr »

Belangrijk is wel dat het een aanloopcondensator is, niet elke 100uF / 125V condensator is geschikt, let daar op.
Als het mijn machine was dan zou ik toch dat centrifugaal contact proberen te vinden en dat alvast eens schoonmaken, kwaad kan dat zeker niet, en wie weet, is je probleem wel opgelost.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Motor start niet altijd

Bericht door Blazer »

Ben ,

Daarnet toch even de motor gedemonteerd , heb niets slechts gevonden zeg maar , alles was netjes proper , hieronder enkele foto's van wat ik heb gevonden.
heb alles nog eens extra proper gemaakt , ook dat stuk op foto 1,2 en 3 daar heb ik even tussen die twee contactjes met wetsandpapier geweest
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu is het heuvel niet volledig verholpen , daarstraks op het werk heb ik even met een bedrijfs electricien gepraat en die denkt aan de condensator , ik mag hem maandag meebrengen en zij gaan hem uitmeten om te zien of hij stuk is , of volgens hem verliest hij van zijn werking met de jaren , dus kan zijn dat hij moet vervangen worden .
hij vond wel dat 100 µf vrij veel is voor zo'n motor
toch weer een stapje verder geraakt .
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Motor start niet altijd

Bericht door benkr »

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het aan je contact ligt.
Op je fotootje heb ik een pijl gezet bij het contact, het zit tussen dat metaal en het stukje pertinax.
Weet je zeker dat je dat contact hebt schoongemaakt?

17339

En zie je nu dat het toch in de motor zit, zoals ik al meteen riep.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Motor start niet altijd

Bericht door keesfrees »

Misschien lees ik er overheen, maar de term multimeter heb ik nog niet gezien in dit onderwerp.
Wikkelingen door meten, contact ook.
Meten is weten . .
Voor de test het schakel contact even doorverbinden, met zo'n handig snoertje met 2 krokodillenklemmetjes.
(alhoewel je dat snoertje ook eerst even moet testen)
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Motor start niet altijd

Bericht door Blazer »

Ben,
dit contact heb ik proper gemaakt ja , je kan het een beetje vergelijken met visplatinees van vroeger in een ontstekening van een auto .

heb dit proper gemaakt met wetsandpapier .

Als ik de machine start ( want soms start hij gewoon op zoals het hoort ) en terug stop hoor je telkens die klik , dus ik denk wel dat de contacten hun werk doen .

Ga het maandag weten , als de condensator niet stuk is , ga ik de machine waarschijnlijk binnen doen .
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Motor start niet altijd

Bericht door benkr »

Wat keesfrees ook al schrijft, meet die contactcweerstand eens.
Als je geen goeie meter hebt, laat er dan eens wat stroom doorheen lopen en kijk dan eens of het contact altijd weer dicht gaat als je het met de hand opent.

Laat b.v. een autokoplamp (45W / 12V) eens via dit contact branden op een voeding of een accu en kijk dan eens of de lamp altijd voluit gaat branden.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Motor start niet altijd

Bericht door Blazer »

Ik heb wel een multimeter ne voltcraft VC170

maar alles zit momenteel al terug gemonteerd , dus ik wacht af wat het resultaat van de condensator gaat zijn , als deze niet stuk is kan ik eventueel de motor nog eens demonteren en dat contact testen .

dat ander stuk dat op de motoras zit met die twee veren aan kan daar wat aan stuk gaan ?

had al gedacht van die drie onderdelen te vervangen op hoop dat er dan geen wikkeling in de motor stuk is , maar de machine draait nog hé , het is niet dat ze niet meer werkt , enkel dat ze soms moeilijk opstart.

wat ik niet goed begrijp is wat heeft dat contact te maken met de opstart ?

als de motor draait ( maar dan draait hij al ) gaat door de snelheid dat stuk met die twee veren dat op de motoras zit open gaan zodat dit gaat duwen tegen de twee lipjes van dat contact zodat dit doorverbind en wat weet ik ook uitschakeld .
maar mijn probleem is dat hij soms niet opstart dus niet draait .
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Motor start niet altijd

Bericht door benkr »

Nee, het werkt precies andersom, als de motor stil staat is het contact gemaakt, bij een bepaald toerental gaat het contact open en wordt de aanloopwinding uitgeschakeld.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: Motor start niet altijd

Bericht door Blazer »

Ha , oké
Als ik de machine laat draaien en ik druk op de stop schakelaar hoor ik binnen de seconde een klik .
we zien wel , ben wel benieuwd wat het nu gaat zijn :lol:
Plaats reactie