Instelling stroom motorspoel

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Instelling stroom motorspoel

Bericht door Erik »

In elke datasheet van een stappenmotor word een maximale stroom/spoel of een maximale stroom/fase opgegeven. Hoe moet deze waarde nu geinterpreteerd worden?

Afbeelding

Word er in de datasheet bedoeld;
Situatie A - Effectieve waarde over de periode dat er stroom vloeit?
Situatie B - Gemiddelde waarde wanneer de motor in bedrijf is?
Situatie C - Piekwaarde?

En hoe verhoud zich dit dan tot de stroominstelling op een driver?

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Instelling stroom motorspoel

Bericht door audiomanics »

De maximale stroom is de maximale stroom.
Dat pulstreintje is gemoduleerd. De effectieve waarde is de verhouding tussen 1 en 0 x de maximale stroom.
Zo worden bij microstepping de stromen geregeld in de wikkelingen om de tussenwaardes te krijgen.
Alleen bij full-step gebruik je de maximale stroom op de spoelen.
Overigens kan een stepper doorgaans heel wat meer stroom hebben dan opgegeven. Zo draaien bij mij de steppers op ruim 3A tewijl ze voor 2.3 opgegeven staan.. Scheelt toch weer wat kracht en snelheid :D

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Instelling stroom motorspoel

Bericht door Erik »

audiomanics schreef: Alleen bij full-step gebruik je de maximale stroom op de spoelen.
Bij fullstep word die maximale stroom begrenst door de chopperregeling. Dit kan bij jou het verschil verklaren tussen de 2,3A opgegeven waarde en de 3A instelling. Niet lullig bedoeld maar door jou antwoord ben ik nog niets wijzer.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Instelling stroom motorspoel

Bericht door audiomanics »

Ok: de maximale stroom wordt uitgedrukt in continue DC stroom..
Ga je deze stroom chopperen, dan is het de effectieve waarde.
Als ik de pulstrein moet interpreteren als drie perioden, waarbij wel/geen/wel stroom loopt gaat het over de effectieve aarde gedurende een periode A
Die effectieve waarde is bij mij dus 3A (de motoren worden ook wel behoorlijk warm maar daarom is extra koeling en een goede montage op dik aluminium essentieel)
Is dit een beetje een antwoord waar je iets mee kan?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Instelling stroom motorspoel

Bericht door Erik »

audiomanics schreef:Ok: de maximale stroom wordt uitgedrukt in continue DC stroom..
Ga je deze stroom chopperen, dan is het de effectieve waarde.
Tot zover helemaal mee eens.

Nu heb ik een motor waarvan de datasheet opgeeft; stroom/fase = 1A.

a) Moet ik de driver nu instellen op 1A? (dat zou dus inhouden de maximale stroom)
b) Of moet ik de driver nu instellen op 1A + een bepaalde factor i.v.m. de dutycycle? (dat zou dus inhouden de effectieve stroom)

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Instelling stroom motorspoel

Bericht door audiomanics »

Zelfs als je microstepping gebruikt is er een positie waarbij de stroom in een spoel maximaal is. Bij de rest van de posities is deze gechopped dus met een lagere effectieve waarde.
Je chopper bepaalt die stroom uiteindelijk. Zoek de positie waar de stroom het grootst is en regel 'm daar af op 1A.. Of iets meer als je de sturing nog wat strakker wil hebben. Dat kan doorgaans prima. Wel moet je stepperdriver bijv na 10 seconde stilstand overstappen naar minder stroom.
Maar je kunt altijd nog voelen of je stepper niet te heet wordt.. 60 graden is auw.. soms staat in de datasheet dat ze rustig 100 graden mogen worden, Ik houd het maar op een graad of 60, ook na 18 uur frezen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie