Manueel en CNC

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Manueel en CNC

Bericht door create »

Hallo,

Ik zit met een dilemma, heb een wabeco 1210 gekocht en daar zitten nu allemaal servo motoren op perfect aangesloten en bedienbaar met joysticks en zelfs een digitaal scherm met linealen

487

Maar de encoders zijn niet aangesloten! dat is jammer dus dat wil ik wel gaan doen. Maar kan ik de drivers enz enz aansluiten op de encoders en motoren en TOCH de manuele opzet behouden???

488

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Gr Create
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Manueel en CNC

Bericht door Leeuwinga »

Allereerst Schitterende machine!!
Normaal gesproken worden op mijn servodrives de encoders aangesloten en samen met de aanwezige PID regelkring zorgt deze voor een close loop systeem.
De aansturing is gewoon met Step en Direction signalen.
Kijk goed naar je drives of die een aansluiting hebben voor een encoder.
Cees
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Manueel en CNC

Bericht door create »

Allereerst Schitterende machine!!
Dank je
Normaal gesproken worden op mijn servodrives de encoders aangesloten en samen met de aanwezige PID regelkring zorgt deze voor een close loop systeem.
zou je hier meer over willen vertellen!!
Kijk goed naar je drives of die een aansluiting hebben voor een encoder.


Ik heb de G320 liggen hier 3 stuks dus dat gaat wel lukken.

Maar kan ik manueel de josticks bedienen, dan iets omzetten en cnc frezen of is dat uitgesloten

create
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Manueel en CNC

Bericht door Erik »

Alles is een beetje moeilijk te zien vanaf 2 foto's. Ik ben geen expert maar ik ga toch een poging wagen om je op weg te helpen, misschien dat de experts mee kunnen helpen.

* Vind je het een optie om de bestaande electronica niet te gebruiken en de joysticks via Mach3 aan te sluiten? Ik neem aan dat je dat liever niet wilt, maar het zou lekker simpel zijn.

* Een optie zou kunnen zijn om de encoders rechtstreeks op de G320 aan te sluiten en de stroom voor de motoren via 3 wisselrelais' te laten lopen. De 3 relais' schakelen dan de motoren naar de bestaande handbediening of naar de G320. Een lekker simpele recht-toe-recht-aan oplossing.

* Mooiste optie (als het uberhaupt mogelijk is) zou zijn om de gegevens van de electronische liniaal af te pikken i.p.v. de servo-encoders. Op deze manier elimineer je spelingen in de spindels.
create schreef:
Normaal gesproken worden op mijn servodrives de encoders aangesloten en samen met de aanwezige PID regelkring zorgt deze voor een close loop systeem.
zou je hier meer over willen vertellen!!


In Jip en Janneketaal; de encoders aansluiten op de Geckodrive
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Manueel en CNC

Bericht door create »

Erik,

bedankt voor het meedenken.

Ik had ook aan mach gedacht dat is idd lekker makkelijk. Maar dat is net wat ik niet mijn hoofd had. De pc moet uit staan net als ik nu draai alleen met de joysticks.
En als ik dan een switch om zet (als dat kan) dan pas met de pc aan werken.

Ik denk dat jouw 2de opties wel wat is, al hoe wel ik geen kenner in de electronica ben.
Maar morgen ga ik het een en ander uitzoeken, niet alleen hoor want dat word niets :D

Create
Plaats reactie