stelmotor/ servo motor aansturing?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
the66mustang

stelmotor/ servo motor aansturing?

Bericht door the66mustang »

vraag voor de elektonika mensen , modelbouw?

wil met een draai schakelaar of hevel een stelmotor of servo motor kunnen regelen dat die op of neer gaat. zoals in de modelbouw met de afstandbesturing je met een hevel de vleugels zelf in een stand kunt stellen.
of zoals in de auto industrie met hoogte verstelbare koplampen een stel motor kunnen aandrijven.
wie weet hoe zoiets precies werkt en hoe kan ik dit op een simpele manier aan het werk krijgen ? of electrische spiegels van een auto ? werkt dit met alleen een schakelaar of zit er ook een soort controlbox bij of op ?

simpel gezegd : wil met een hevel schakelaar of draaiwiel een stelmotor laten bewegen. stapgewijs en neer en op .
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: stelmotor/ servo motor aansturing?

Bericht door Arie Kabaalstra »

dus.. zeg maar met en rotary encoder als draaiknop een motortje laten bewegen?.. ( ik denk nu aan verstelbare spiegels, lampen, cruiscontrol/electronisch gaspedaal..)

is zoiets niet te doen met een Servootje uit de RC-hoek?..
the66mustang

Re: stelmotor/ servo motor aansturing?

Bericht door the66mustang »

zou kunnen , ik weet het niet , kan wel naar de sloop gaan en en koplampstelmotor halen of elechtrische spiegels , maar heb ik dan alleen de bijpassende schakelaar nodig of zit er dan ergens in of onder het dashbord een control box die de motoren aandrijft of de juiste puls gegevens doorstuurd?
the66mustang

Re: stelmotor/ servo motor aansturing?

Bericht door the66mustang »

kzie wel de servo tester printjes bij conrad staan , zou dus met een poti meter de motor links of rechtsom kunnen draaien of moet ik dan eerst weer de polen omwiselen ?
Bajo
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: stelmotor/ servo motor aansturing?

Bericht door Bajo »

Met deze printjes kun je een servo motor laten pendelen.

Bart
the66mustang

Re: stelmotor/ servo motor aansturing?

Bericht door the66mustang »

pendelen? is links en rechts om laten draaien ? testprintje is zonder de polen om te hoeven wisselen?
Bajo
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: stelmotor/ servo motor aansturing?

Bericht door Bajo »

Het printje is zonder de polen om tewisslen te gebruiken,
Met de potmeter regel je de snelheid.

Bart
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: stelmotor/ servo motor aansturing?

Bericht door Erik »

Bedenk eerst eens wat voor een type motor je wilt gebruiken en bedenk of koop daar een passende regeling bij. (a)Servomotor zoals in RC gebruikt word? (b)Servomotor met encoder feedback zoals in cnc gebruikt word? (c)Gewone DC motor? (d)Stappenmotor?

a+b+c - zie Conrad voor goedkope regelprintjes
d - Zie Cnczone

E.e.a. is afhankelijk van de nauwkeurigheid waarmee je wilt regelen.
Gr.

Erik
the66mustang

Re: stelmotor/ servo motor aansturing?

Bericht door the66mustang »

kheb al een complete servo rc motor met testprintplaat gekocht . deze is voor een webcam besturing gebruikt .
Plaats reactie