Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Moderator: Moderators

vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door vip1980 »

Nou moet ik zeggen dat de werkspoel wel erg veel windingen heeft bij jou, let wel op dat ik een ander schema gebruik voor de ZVS, kijk eerst maar eens naar dit schema.....http://www.rmcybernetics.com/projects/D ... heater.htm

Volgens mij is het voor de windingen, hoe minder, hoe hoger de stroom maar hoe hoger het veld en visa versa voor meer windingen....het kan dus zijn dat door de lage stroom, je werkstuk niet verwarmd wordt...

werkspoel is bij mij 4 windingen linksom en 4 rechtsom....Ik zie dat je in het bezit van behoorlijk wat FETS dus probeer de schakeling eens met de componenten die ik aangaf....Let wel op dat de koel-lichamen niet aan elkaar zitten, dit is namelijk het zelfde als de Drain.
marceln
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2012 20:28

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door marceln »

Hoi vip heb mijn mosfets geprobeert en de irfp240 werken prima , alleen te lang door gegaan en einde verhaal , nu de irfp460 erin deze worden wel wat warmer ,maar leven nog steeds . ik heb nu veel stp80nf70 en fga25n120 (igb die in de kookplaat zitten van de aldi ) deze had ik ook opgeblazen , want de beveiligingen werken niet echt meer als je er zelf een andere werkspoel erop zet (met een inductief gelijkwaardige speol in serie) en een steeksleutel tegen de temperatuur sensor houd die normaal tegen de plaat aan zit , daarom denk ik dat het er niet bij 1 zal blijven . ik heb er nu tientallen , dus ik kan er wel een paar missen (tegen betaling natuurlijk)

maar nu heb ik deze vervangen en hij werkt weer , kan weer een beetje experimenteren , ik ben ook bezig om een schakeling te maken zoals jij die foto toestuurde , alleen heb hem wel regelbaar in de freqwentie met een arduino krijg het alleen niet voor elkaar om de dead time erin te krijgen , heb al een vraag gelanceerd of iemand mij daar mee kan helpen .

mochten er meer mensen zijn die met de kookplaat experimenteren ik heb deze igbs ook nog te koop , hier de link : http://www.circuitsonline.net/aanbod/10 ... plaat.html

hier zie je ook tevens een foto van de oude en de nieuwe igb en de kookplaat weer werkend .

Ga weer verder experimenteren , bij succes horen jullie het .
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door lelieveld »

Er zijn Drivers MC33151voor die IGBt waar de deadtime er al ingebakken zit en voor elke IGBT 1 driver
gebruikt
De spanning liep hier op tot 1600 volt maar dan loopt er heel veel stroom
Meer dan 75amp en die FGA25125N kon er ook niet tegen
Dus zitten er totaal 4 van in

er is Ook nog een Driver type welke meer stroom kan leveren maar niet leverbaar in europa
het nummer ben ik helaas vergeten :oops:
Misschien dat ik het nummer terug kan vinden
Jammer dat die beveiligingen niet meer werken als je een serie spoel gebruikt
Dat is eigenlijk wel een must om het heel te houden
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door lelieveld »

IXDI604PI
is de driver
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
marceln
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2012 20:28

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door marceln »

Hoi lelieveld misschien een domme vraag maar je had het over 4 van deze igbs , ik neem aan dat je het dan over een andere schakeling hebt als van de kookplaat toch ?

en zo ja weet jij waar ik deze kan vinden , heb er nog zat liggen , want ik ben bang dat aanpassen van de inductie kookplaat toch een tijdrovende klus gaat worden ivm die ic , ik heb nu de beveiliging overbrugt waardoor deze uit zou gaan bij de maximale temperatuur , en dan eens kijken hoelang hij werkt , en eventueel plaats ik er een tweede igb erbij (al op pcb voorbereid) en de aanstuurweerstanden als deze enkele de test niet overleeft .

maar ik laat het hier weten of dit goed ging of fout .

ik zal hem waarschijnlijk wel uit elkaar moeten halen als de temperatuur over de 200 graden gaat .

hoe de test oude pan erop beginnend met wat tin , en zo steeds andere metalen met hoger smelt punt .
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door lelieveld »

http://www.neon-john.com/Induction/Roy/Roy.htm
succes en ik weet geen enkel pan :mrgreen: klaar ontwerp met alle beveiligingen
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door assink »

wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door wilfred1970 »

heb in december zon ding (1000W) besteld bij de Chinezen; ligt nu nog steeds bij de Chinese Douane.
Gelukkig wel inmiddels mn geld retour gekregen.
Wel geld, geen induction heater :cry:
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door lelieveld »

Ik ben er ooit mee bezig geweest
Je moet er inderdaad mee oppassen
Als je een ampère meter had gebruikt had je misschien de tijd gehad om hem uit te zetten
Die schakeling waarmee ik en ludo mee gespeeld hebben kwam uit een ander merk
Ook alle beveiliging omzeild en getest op een 50 volt trafo
Daar zagen we dat de oscilator rond 15 kHz werkte.
Naarmate het stuk ijzer in die spoel heter werd nam de stroom toe dat was echt een lawine effect :P
De inductie van de spoel met stuk ijzer erin neemt af , ook de inductieve weerstand
Het is eenvoudig op Wikipedia te vinden Het heet het Curie ( effect of punt )
Weller soldeerbout de magnetostaat werkt ook daar mee .
Super leuk te zien hoe dat werkt , maar als je niks doet vliegt de zekering eruit zoals bij jou :evil:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Plaats reactie