Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Moderator: Moderators

vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door vip1980 »

even een nieuw topic over het (proberen) ombouwen van de inductiekookplaat van de aldi, naar een inductie heater om bijv. diverse materialen te verwarmen.

6157

6156
lelieveld schreef:Misschien heb je het bij mij gezien http://www.youtube.com/watch?v=_Ey7AtvCwKM
;-)
Hé lelieveld, de spoel in je filmpje hoeveel Mh is tie......heb de berekeningen eens bekeken maar wil een indicatie en een duw in de goeie richting.... :mrgreen: heb de spoel gemeten die is 5,3 ohm... we gaan dus verder....

heb eens hier gekeken, maar wil eerst de oude berekenen...moet dus effe gaan tellen... :mrgreen:
http://www.qsl.net/in3otd/indcalc.html

Zijn aardig wat windingen , want in het midden beginnen er dubbele windingen......wordt vervolgd...
1mix
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 aug 2007 13:01
Locatie: Best
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door 1mix »

Hoi,

Denk dat je zo te zien eerder op micro-Henry of milli-Hernry (mH) dan op Mega-Henry (MH) zit want dat is wel erg veel :P
Geen elektronicus in je omgeving die de zelfinductie even kan meten?
Dat zal betrouwbaarder zijn dan tellen en berekenen en veeeeeeeel minder werk.

Vergeet overigens niet de kinderbeveiliging te verwijderen :lol:

Succes, Eric.
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door cocodile »

Heb je een scope en een toongenerator? Dan kan je een condensator in serie zetten en zo de res. freq. bepalen, adh. waarvan je de inductie kunt bepalen.

Ik hoop trouwens niet dat je dat ding als stoelverwarming gaat gebruiken. :mrgreen:
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door vip1980 »

1mix schreef:Hoi,

Denk dat je zo te zien eerder op micro-Henry of milli-Hernry (mH) dan op Mega-Henry (MH) zit want dat is wel erg veel :P
Geen elektronicus in je omgeving die de zelfinductie even kan meten?
Dat zal betrouwbaarder zijn dan tellen en berekenen en veeeeeeeel minder werk.

Vergeet overigens niet de kinderbeveiliging te verwijderen :lol:

Succes, Eric.
Idd een tikfoutje hahahaha moet micro zijn.....nee heb even niemand die de bestaande spoel kan doormeten....tis natuurlijk wel veel betrouwbaarder ben ik met je eens.....misschien iemand in de buurt van DH of Rotjeknor, die er 1 heeft ...? Of natuurlijk de mensen die er eentje hebben aangeschaft, en er ook eentje willen bouwen en zo een meter hebben..... :mrgreen:
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door vip1980 »

cocodile schreef:Heb je een scope en een toongenerator? Dan kan je een condensator in serie zetten en zo de res. freq. bepalen, adh. waarvan je de inductie kunt bepalen.

Ik hoop trouwens niet dat je dat ding als stoelverwarming gaat gebruiken. :mrgreen:
mijn scope uit het jaar 0 heeft het vorige week begeven....zodoende...stoelverwarming hahah wel lekker warm ;-)
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door ludo »

je hebt een spoelweerstand gemeten van 5 ohm,dit lijkt mij nogal veel ,het zal eerder minder dan 1 ohm zijn.
Als je geen kennis hebt van electronica zou het mij verwonderen dat je dat werkend krijgt.Let goed op ,op de condensators staan zeer hoge spanningen!!!!
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door vip1980 »

ludo schreef:je hebt een spoelweerstand gemeten van 5 ohm,dit lijkt mij nogal veel ,het zal eerder minder dan 1 ohm zijn.
Als je geen kennis hebt van electronica zou het mij verwonderen dat je dat werkend krijgt.Let goed op ,op de condensators staan zeer hoge spanningen!!!!

Kennis gaat toch wel redelijk ver..... -----> maar heb gisteravond snel gemeten, nu je het zegt is het idd wel wat veel ( aangezien het eigenlijk een lange koperedraad is ) ik ga hem dadelijk eens helemaal uit elkaar halen....en er eens goed voor zitten....

Aangezien er meerdere mensen , dit apparaatje wilden ombouwen ( met hopelijk ook een goeie kennis van elektronica :mrgreen: ) verwacht ik daar toch ook wel een input van ......niet nu... maar in der loop der dagen
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door ludo »

onder de werkspoel zitten ook nog ferriet ,dit speelt ook een rol in de inductie.Misschien is het ook belangrijk om te weten op welke frequentie dat ding werkt ,vooral als je later een andere spoel wil gebruiken .
Je kan eventueel de huidige spoel herwikkelen op een koker met de nodige extra windingen om terug op de juiste frequentie te komen.Verder zal je de detectie van de kookpot moeten omzeilen.Ik heb vroeger wel wat geexperimenteerd maar altijd met defecte kookplaten ,maar jij hebt een werkend apparaat .
Als je zonder HF-transfo werkt moet je wel opletten op de spoel staat een hoge spanning .
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door cocodile »

Ik denk dat de LC kring resoneert op de freq. die uit de sturing komt, als je die weet en je weet de cap. van de condensator, dan kun je de spoel ook berekenen, maar wees idd. voorzichtig, het mooiste zou zijn als je een scheidingstrafo zou hebben..
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door vip1980 »

Even het apparaat uit elkaar gespits... De hoofd spoel staat in serie met de kleine spoel op de foto (links boven)

6160

Hier een afbeelding van de onderkant....de kwaliteit van de print is ook echt van de chinees... :mrgreen:

6161

en nog eentje van de zijkant......Overigens wordt het hele goedje verwarmt door een FGA25N120 het is een 1200 Volt 25 A ..IGBT-tje

6162

De Hoofdspoel was overigens een 0,5 Ohm ( in alle haast die komma vergeten :mrgreen: )

De Condensator die over de werkspoel zit is( wat er letterlijk op staat is ) 0,33 qF J630% 1200v 50Khz
De Condensator die over de netspanning zit is 10 qF deze zelfde zit ook over de MIN van de gelijkrichter en de INPUT van de werkspoel
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door lelieveld »

Wees Heel voorzichtig met een 2 kanaals scoop :evil:
ik vergeet makkelijk dat de Massa van beide kanalen aan elkaar zit in de hitte van de strijd
Dan rookt er op eens wat :oops:
als er iemand behoefte heeft aan een scheiding trafo 1200va en 3000va
moet hij maar even contact opnemen ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door ludo »

je moet inderdaad goed oppassen ,de scoop mag niet met de aarde verbonden worden,dus als je meet op onderdelen waar de netspanning op staat (en dat is bij die kookplaat het geval)
,staat er ook spanning op de behuizing van je oscilloscoop ,deze moet dan ook vrij staan van andere apparaten anders krijg je vuurwerk dus een scheidingstransfo is zeker het veiligste.
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door vip1980 »

heb een Inductance meter besteld.....eens kijken of het wat is..... :mrgreen:
marceln
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2012 20:28

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door marceln »

Hallo heeft iemand deze al omgebouwd ?

en ook werkend gekregen , heb er 2 gekocht maar 1 deed het 5 minuten (waar hij voor bedoeld is koken dus)

en ik stond in het donker, de ander werkt wel , maar eerst verder met mijn zvs schakeling.
Laatst gewijzigd door marceln op 09 nov 2012 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie