Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Moderator: Moderators

vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door vip1980 »

ik denk als je een spoel in serie gaat zetten dat die ook behoorlijk warm zal worden aangezien er ook in deze spoel industie optreedt, ik ben momenteel bezig om de stuur print eruit te slopen en d.m.v een potmeter het vermogen te bedienen en een schakelaar voor inductie aan en uit.....helaas heb ik niet zoveel tijd maar beetje bij beetje komen we er wel :mrgreen:
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door vip1980 »

heb het geprobeerd met de zo genoemde ZVS driver....tis net niet heet genoeg .... :mrgreen: ( zijn overigens geen onderdelen uit het aldi apparaat ) en de spoel is als een test gebruikt......

http://youtu.be/Quhv4OOpseA


http://youtu.be/SHK3lmYlL3U
marceln
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2012 20:28

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door marceln »

Hoi vip1980 , ik heb een vraag jij krijgt hem met je zvs schakeling al warmer als ik , en ik snap er niets van heb de zelfde onderdelen als op het internet , maar bij mij gaat de warmte heel langzaam omhoog , nu mijn vraag wat gebruik jij :

voeding : 12v/25ampere en jij :
mosfets : STP30NF10
weestanden : 220ohm
diodes : 1n4007
spoel choke : ongeveer 11uh
werkspoel : 0.8uh
condensatoren : 1 bank 5x330nf en 1 bank 19x 0.1uf heb ze ook los geprobeert maar dat maakt niets uit

ik ben ook bezig met een inductie kookplaat van de aldi , maar dit zit me echt dwars , als ik op het internet kijk ,lukt het iedereen wel en mij niet , maar als jij een zwaardere voeding gebruikt , ja dan is het duidelijk , en is deze te ligt voor de warmte die ik wil .
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door ludo »

er is echt wel wat meer vermogen nodig om iets gloeiend te stoken,voeding 12V is veel te laag ,naar mijn idee heb je minstens 100V met de nodige amperes nodig .Je moet ook opletten de spanning wordt over de kring fors opgeslingerd ,vooral als er geen belasitng (geen werkstuk )in de spoel is,de ondervinding heeft geleerd dat deze spanning meer dan 1000V kan worden.Je moet ook een geschikte HF transfo hebben zodat de secundaire gescheiden is van de primaire en een lagere spanning geeft met een zeer grote stroom.
Samen met Bert heel veel fets en igbts opgeblazen ,maar wel wat ervaring rijker geworden.
Bert heeft een werkende royer heater maar zelf heb ik het voorlopig aan de kant gezet .
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door vip1980 »

12 volt te laag ????100 volt ?????? geschikte HF transfo?????? niet nodig en heb nog geen IGBT opgeblazen.... ;-)

Mijn setup komt hier vandaan: http://www.rmcybernetics.com/projects/D ... heater.htm

Wat ik gebruikt heb:
Voeding 12 volt 65 Ampere
5x 0,47 qF
2x 240ohm 2 watt
2 x IN4007 skotkky diode ( vooral deze is belangerijk )
1 x 7812 eigenlijk alleen nodig als je meer als 12 volt en max 30 volt gaat gebruiken
Werkspoel 2 x 4 windingen (6mm2), paralelle spoel zijn maar (1,0mm2)8 windingen deze heb ik inmiddels veranderd naar 16 windingen.....
De spierballen zijn HRF3205 100A, 55V, 0.008 Ohm, N-Channel, Power MOSFETs.

De inductie plaat van de aldi, heeft de simpelste werking.....1 super fet die heel snel aan en uit gezet wordt ( rond de 20KhZ.....) echter zitten er heel veel beveiligingen op...kijk voor de gein maar naar deze datasheet, dit is namelijk de chip die alles aanstuurt.... http://img02.b2b.hc360.com/pic-2/handbo ... 849520.pdf

Ik probeer nu dus alle beveiligingen te omzeilen, en dan komt er nog iets wat niet geheel onbelangerijk is......het ontwerpen en testen van de werkspoel.....aangezien ik volgende week op vakantie ga......zal dat pas erna komen

Heb teven met onze americaanse vrienden een ander forum geopend het betreft deze inductie verwarmer..de foto's komen van mij.....

http://openschemes.com/2012/11/06/induc ... mment-1313
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door lelieveld »

HOi Vip
zolang je met een klein vermogen werkt om een spijker warm te maken zal de schade wel mee vallen
maar wil je een een as van 25mm witheet hebben in 1 a 2 minuten kom je er niet met 12 volt en 20 Khz
Althans ik niet ;-)
Probeer die beveiligingen juist te benutten ze zitten er niet voor niks in EH eigenlijk wel :lol:
Succes
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door mlrs »

De 1n4007 is geen Schottky diode. Een Schottky diode is sneller met schakelen.
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door vip1980 »

Zie idd dat het geen skotky is.......(dacht het altijd wel ) maar hij is in ieder geval snel genoeg om te schakelen.... :mrgreen:
marceln
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2012 20:28

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door marceln »

Dus met 12 volt moet het wel lukken , nu heb ik al verschillende mosfets op geblazen :
irf2203n 10x defect
irfp2907 4x defect
STP30NF10 10x defect
en nog een stel andere types , ik heb de schakeling aangepast met zenerdiodes en weerstanden parallel over de gate en source (flyback driver) in de hoop dat ik mijn mosfets wat kon beschermen ,maar ho maar.

gedeeltelijk is de schade door mij zelf gemaakt , defecte diodes , 12v zener diode en dan 24volt erop zetten ,gaat fout , stp30nf10 met 24volt op de gate (gewoon geprobeert) einde verhaal , dit was stom ,maar je probeert weer eens wat ,omdat ik bij de irfp2907 het zelfde deed 12v op gate en 24v op drain , en deze werden zo heet dat deze opgeblazen werden ,omdat hij niet helemaal open getrokken werdt , maar gezien de datasheet van stp30nf10 mocht hier maar 20 volt max op staan , maar ja eerst geprobeert en daarna achter komen dat het niet goed kan gaan .
maar nu ook begonnen met mijn kookplaat , smoorspoel in serie gezet met de inductie spoel , en hij ging telkens in eo beveiliging (geen geschikte pan ) , dit gebeurde een 10 a 15 keer daarna deed ik een steeksleutel op de temperatuur sensor en binnen een seconde licht uit , einde igb (deze door gemeten en verwijderd).

Ik ben telkens andere mosfets gaan gebruiken als jullie en heb mij blind gestaard op de amperage die ze konden hebben van daar de irf2203n en de irfp2907 , alleen ben er achter gekomen dat deze zo traag als dikke stront zijn met schakelen vandaar dat mijn mosfets warmer werden als het metaal ,alleen het gekke is dat de temperatuur stijging bij deze mosfets ook sneller gingen in het metaal als bij de stp30nf10 (en deze werden niet warm) ,
dus zat ik al te denken om een step up trafo te maken maar dan met een ferriet ring (was 220v/4x 12volt ) deze leeg gehaalt en wil ik nieuw gaan wikkelen , alleen werkt het als ik primair en secondair tegen over elkaar wikkel , of moet ik primair eerst en daaroverheen secondair wikkelen . en ik heb alles vervangen behalve de condensator bank deze heb ik op losse koperen plaatjes gesoldeerd en als ik deze wat beweeg zie ik met mijn scoop dat ik de sinus beinvloed , zou dit de rede kunnen zijn dat ik het nooit goed werkend heb gekregen .

en bij de aldi plaat was de spoel wat lager in waarde als het orgineel (maar deze werdt ook lager als er een pan op stond )
zonder pan 103uh en met pan 98uf en hoe groter de pan hoe lager de waarde .
nu had ik een spoel gemaakt van 69.8uf + 8.2uf inductie coil ,en deze waarde komt overheen met eenn grotere pan erop , alleen dat duurde geen seconde , wat gemeten en ben er achter gekomen dat de weerstand van mijn vervangende spoel 0.007ohm was en die van het orgineel 0.155 ohm is dit misschien de rede dat de igb gelijk door gebrand is .

een hobby mag geld kosten maar zo gaat het wel snel heb nu voor ongeveer 80 euro opgeblazen , en het wordt wel een keer tijd dat het ook gaat werken , en door dat het niet werkt ging ik het een en ander proberen en maakte daarbij ook fouten wat weer schade tot gevolg had .

mijn vraag hoe snel warm zou ik het moeten kunnen krijgen met een 12v / 25a voeding .
en waar moet ik op letten bij mosfets :
maximale ampere en voltage
aan en afval tijden
maar wat nog meer ?

ik heb nu nog 2x irfp240 en 2x irfp460 liggen waarvan de irfp240 ook gebruikt worden in de flyback schema , ik heb deze ook aangestuurt met een pwm signaal , en het werkt wel maar mijn sinus op de scoop wordt dan vaag naar boven en onder , de vorm blijft wel goed , waar kan dit aan liggen , ik heb mijn choke spoel al extra groot gemaakt om de amperes in te dammen zodat de mosfets niet gelijk de lucht in gaan .

hopelijk kunnen jullie mij hier antwoorden op geven .
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door vip1980 »

probeer eens de link die ik aangaf, let wel op dat je de werkspoel vanaf het midden de ene linksom wikkeld en de andere kant rechtsom.....wat voor condensators gebruik je die in combinatie staan met de werkspoel????? Heb je misschien een foto van het geheel wat je nu hebt...? Jou voeding zou in ieder geval wel iets warm moeten krijgen...

De irfp460 heb ik nog niet geprobeerd maar zal wel even kijken of het werkt....zal het deze week proberen...maar beloof niks aangezien maandag 2 weken op vakantie..... :mrgreen:
marceln
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2012 20:28

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door marceln »

Hoi hier een foto van het geheel :

Afbeelding

De condensatoren zijn 5x mkp 330nf en 19x mkp 0.1uf per stuk gesoldeerd op koperen platen

ik heb ook een kleinere werkspoel maar zelfde effect met de mosfets , alleen hogere freqwenties

en mijn voeding wordt zeker niet warm .

ik heb nu mijn smoorspoel verhoogt naar 1250 uh zodat de stroom zwaar onderdrukt wordt , om uit te vinden waarom de ene mosfet meer stroom trekt als de ander heb wat technische gegevens op een rij gezet :

Mosfets

naam - rds-on weerstand - RDS-on - rs-risetime - RDS-off - rs-falltime - id max - vds/vdg - gatecapiteit in/uit
stp80nf10 - 0.012 ohm - 40ns - 145ns - 134ns - 115ns - 80a - 100/20 - 4300pf / 600pf
stp30nf10 - 0.045 ohm - 15ns - 40ns - 45ns - 10ns - 35a - 100/20 - 1180 pf / 180 pf
irl2203n - 0.007 ohm - 11ns - 160ns - 23ns - 66ns - 116a - 30/16 - 3290 pf / 1270pf
irfp2907pbf - 0.0045 ohm - 23ns - 190ns - 130ns - 130ns - 209a - 75/20 - 13000 pf / 2100 pf
irfp240 - 0.18 ohm - 14ns - 51ns - 45ns - 36ns - 20a - 200/20 - 1275pf / 500 pf
irfp460 - 0.270 ohm - 23ns - 81ns - 85ns - 65ns - 20a - 500/20 - 4100 pf / 480 pf
irf540n - 0.044 ohm - 11ns - 35ns - 39ns - 35ns - 33a - 100/20 - 1960 pf / 250 pf
en die jij gebruikt :
irf3205 - 0.008 ohm - 14ns - 101ns - 50ns - 65ns - 110a - 55/20 - 3247 pf / 781 pf

en als ik dan dit lijstje bekijk dan zouden er zeker een paar van mij het moeten aan kunnen , zonder zelf warmer te worden als het metaal , en dan heb je nog de term : repetitive avalanche energy (wat hij maximaal per puls in 1x binnen mag krijgen )

die zie ik bij jouw mosfet maar op 20mj , en dan die van mij op een rij :
stp80nf10 = 245mj (werden veel te heet)
stp30nf10 = 275mj (worden niet heet , maar de bout zeer langzaam 1graad per 3 a 4 seconden)
irl2203n = 18mj (worden binnen 10 seconden 90 graden, maar bout wordt ook sneller warm)
irfp2907pbf = 1970mj (worden binnen 30 seconden 90 graden, maar bout wordt ook sneller warm)
irfp240 = 510mj (niet getest)
irfp460 = 960mj (niet getest)
irf540n = 13mj (had er 2 maar dat duurde niet lang)

Nu mijn vraag aan jullie of mijn redenering klopt :
hoe sneller hij kan switchen hoe beter het is , des te minder ze warm worden (dit is logisch)
maar waarom zijn juist mijn snelste mosfets(stp30nf10) het minst effectief op mijn inductie , gemeten 2 ampere , maar bij de irl2203n kom ik op de 5 a 6 ampere is dit omdat de mosfets het vermogen op neemt zo ja hoe kan dit .
en het volgende hoe groter deze waarde in mj hoe krachtiger deze mosfets toch of zie ik dit verkeerd en hoe meer ze kunnen verdragen , wil iemand dit mij uitleggen ik weet zeker dat hier meer mensen mee stoeien , waar moet ik op letten .

en vip1980 alvast bedankt voor je hulp , kan ik zeker gebruiken , misschien dat jij dit weet uit te leggen .

alvast bedankt
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door lelieveld »

Ik heb veel geleerd van Ludo
er moet in die schakeling een zogenaamde Dead Time zitten
Tussen het om en om ingeleiding brengen van de igbt,s moet er een periode zijn waarin ze beide even dicht zijn.
Als die dead time er niet is overlijden de iGBTs welke meer dan 100amp kunnen schakelen en worden snel erg heet
Met die dead time er tussen blijven ze ijskoud
6362

Dit is een niet zo mooi voorbeeld plaatje maar dat heb ik nog bewaard
de puls op gate 1 van de bovenste is al even uit voordat de gate 2 signaal krijgt
kweenie of je er iets mee kan maar zo moet het er ongeveer uitzien
Grt
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
marceln
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2012 20:28

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door marceln »

hoi lelieveld ik heb inderdaad al van een technisch iemand gehoort dat als ik mijn ZVS schakeling wil aansturen met 2 verschillende blokgolfen op de gates dat er wat tijd tussen moet zitten , alleen zowel mijn ZVS schakeling als de inductie kookplaat werken toch met een ander methode , de kookplaat heeft maar 1 igb , en de standaart ZVS schakeling wisseld als ik het goed zeg door de lc kring zelf , om het even kort te houden , maar ik heb hier zeker wat aan want dit wordt de volgende stap , om deze in de freqwentie regelbaar te maken , dit werkt al een beetje , als ik nu een pwm signaal op de 2 gates tegerlijk zet dan kan ik hem al iets varieren , alleen helaas wordt mijn sinus redelijk vaag en met name in de onder en boven kant zal binnen kort een foto online zetten .
alleen het grote probleem is dat ik het niet eens fatsoenlijk boven de 200 graden kan krijgen , en sommige mosfets warmer worden als het metaal zelf .

Maar je info is zeker welkom , bedankt daarvoor , dit ga ik later nodig hebben . en dat wil ik doen met een arduino er achter of een pic , welke ben ik nog niet uit .
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Inductiekookplaat ALdi ombouwen

Bericht door lelieveld »

Je signaal op de gate moet echt Steil zijn
als het lang duurt voor dat hij open is wordt hij warm zelfde met het dicht ztten
als dat een sinus is of lijkt gaat het goed Fout maar dat had je zelf ook al uit gevonden ;-)
Grt
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Plaats reactie