Welk relais voor een DC 230 750 Watt motor?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Welk relais voor een DC 230 750 Watt motor?

Bericht door leopard »

Ik heb hier een kaartje liggen voor de aansturing van snelheid en richting voor de spindel.
Op de printrelais staat:
7A 240VAC 10A 125VAC
10A 28VDC 10A 28VDC (ja, 2x hetzelfde)
en 5VDC (spoel)

7183

Dergelijke printrelais zie ik wel meer op BOB's en diverse stuurkaarten zitten.

Mijn motor is 230VDC 750Watt, dus 3,25A ( dat kan ik nog uitrekenen met mijn kennis)

Als ik de specs zo lees lijkt het mij desastreuze gevolgen te hebben als ik hiermee mijn 230 VDC ga schakelen, ik ga dat dus niet zomaar uitproberen, sterker dat durf ik zelfs niet.

Ook heb ik hier een vrij fors 250VAC 10A relais liggen met 12V DC spoel, maar zonder vermelding van verdere DC waarden.
Ik ben wel tegengekomen dat voor DC pakweg 1/3 van de AC waarde genomen kan worden, dan zou ik met dat relais de 230VDC 3A moeten kunnen schakelen.

Wat kan ik gebruiken als start/stop en omkeer relais voor mijn 230 DC motor?
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk relais voor een DC 230 750 Watt motor?

Bericht door DaBit »

leopard schreef: Als ik de specs zo lees lijkt het mij desastreuze gevolgen te hebben als ik hiermee mijn 230 VDC ga schakelen, ik ga dat dus niet zomaar uitproberen, sterker dat durf ik zelfs niet.
Zou ik ook niet doen....
Ook heb ik hier een vrij fors 250VAC 10A relais liggen met 12V DC spoel, maar zonder vermelding van verdere DC waarden.
Dat zou ik wel aandurven, zeker omdat je die motor stuurt vanuit een controller die 'm gelijkgerichte netspanning voert.

Probleem met pure DC is dat je een boogontlading krijgt op het moment dat het contact open gaat. Met AC ook, maar daarvan is de spanning 100x per seconde 0 Volt dus die dooft vanzelf. Met DC niet perse, en daarom dat relais eigenlijk wel gespecificeerd moeten zijn voor DC.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Welk relais voor een DC 230 750 Watt motor?

Bericht door leopard »

DaBit schreef: Probleem met pure DC is dat je een boogontlading krijgt op het moment dat het contact open gaat. Met AC ook, maar daarvan is de spanning 100x per seconde 0 Volt dus die dooft vanzelf. Met DC niet perse, en daarom dat relais eigenlijk wel gespecificeerd moeten zijn voor DC.
Oh, zit daar het grote verschil tussen AC en DC waarden op relais, eigenlijk wel logisch, maar je moet het wel ff weten, Bedankt voor de uitleg! ;-)

Omkeren van draairichting doe je alleen als de motor stilstaat.
Kan ik dan voor een omkeerrelais een relais met redelijk lage waarden nemen als ik ervoor zorg dat dit relais alleen kan schakelen als de motor stilstaat?
Ik denk dan aan een 240VAC 5A omdat die boogontlading toch niet zal plaastvinden omdat er geen stroom loopt en er geen spanning op staat tijdens het schakelen.
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk relais voor een DC 230 750 Watt motor?

Bericht door DaBit »

leopard schreef:eigenlijk wel logisch, maar je moet het wel ff weten
Zo werkt het met de meeste dingen ;-)
Omkeren van draairichting doe je alleen als de motor stilstaat.
Kan ik dan voor een omkeerrelais een relais met redelijk lage waarden nemen als ik ervoor zorg dat dit relais alleen kan schakelen als de motor stilstaat? Ik denk dan aan een 240VAC 5A
Ja hoor, geen probleem.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welk relais voor een DC 230 750 Watt motor?

Bericht door Kjelt »

DC en hoge stromen dan denk ik meteen aan halfgeleider (solid state) relais met FETs.
Alleen als ik dan bv even bij Farnell kijk gaan die dingen met een stroom >3A meestal maar tot 60V DC.

Wellicht makkelijker om dan (mits mogelijk) de primaire AC kant van je DC voeding aan/uit te schakelen, of wellicht als het een mooie voeding is heeft hij wel een stuur (enable) ingang er op zitten?
Plaats reactie