Eindschakelaars in serie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
cmachielsen
Berichten: 94
Lid geworden op: 30 sep 2011 09:57

Eindschakelaars in serie

Bericht door cmachielsen »

Voor de echte kenners onder ons...

Ik heb drie assen met eindschakelaars.
Een as daarvan met mechanische, van Honeywell met een arm en wieltje.

De andere twee met inductieve eindschakelaars (PNP)
Deze heb ik volgens alle schema's bedraad, en nogmaals omdat het niet werkte.

Nu staan deze in serie, maar de voeding dus ook. Ik heb een 12V voeding, dus waarschijnlijk krijgen ze niet genoeg spanning.
Hoe kan ik dit op lossen of moet ik nu een 24V voeding kopen om deze twee sensoren toch aan te kunnen sluiten?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eindschakelaars in serie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Vooral niet alles opnieuw bedraden als je niet begrijpt waarom. ;-)
Logisch nadenken, en stap voor stap uitzoeken wat en waarom.
Begin eerst eens met 1 inductieve aan te sluiten en kijk of die doet wat je verwacht.
Je gebruikt het NC kontakt, dan zie die schakelaar altijd materiaal, behalve aan het einde van de slag ?

Zolang die gesloten is, is de witte draad dus GND, daar hang je de blauwe draad van de 2e inductieve aan.
Die werkt nu ook, en is gesloten zolang die ook materiaal ziet.

Daar de witte van is nu ook gnd, daar de schakelaar aan die ook in gesloten toestand staat, en daar de andere kant van naar de pc.

Zodra 1 van de 3 schakelaars open gaat is het circuit verbroken en wordt dat door de besturing getetecteerd.

Edit :oops: Dit geld voor een NPN switch, voor PNP staat er op de uitgang 12v wanneer die dicht gaat, en moet daar dus de bruine van de volgende aan.
De voorbeelden bij Impulse cnc gebruiken NPN, misschien is dat je probleem.

zie: http://www.ibestchina.com/english/ViewP ... asp?ID=404 helemaal onderaan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Eindschakelaars in serie

Bericht door floriske.nl »

Voor 3 draads PNP sensoren geld de volgende aansluitmethode voor serieschakeling:

Afbeelding

Als ik dit omzet in 4 sensoren en 2 switches kom ik op het volgende schema:

7331

De voedingsspanning van het circuit moet minimaal gelijk zijn aan de spoelspanning van je relais. Het kan zijn dat er wat spanningsverlies optreedt maar een relais schakelt met een paar volt minder ook nog wel.

-----

Als je niet met een relais werkt, maar je circuit aansluit op je controller moet je even uitvogelen welke ingangsspanning je controller verwacht/ aan kan en daar je voedingsspanning op aan passen. Je sensoren moeten dan wel op deze spanning kunnen werken.

Let in dit geval ook op dat je controller zo ingesteld is dat deze stopt op het moment dat de ingangsspanning wegvalt (NC).

-----

Ik neem aan dat je gebruik maakt van NC sensoren en switches? (daar ben ik in het voorbeeld van uit gegaan).

Bij NC schakelt de sensor het contact uit op het moment dat deze materiaal ziet.
De sensor moet dus actief worden als de machine buiten bereik loopt (de brug loopt dan bijvoorbeeld voor de sensor).

Voor een NC switch geld hetzelfde, het contact wordt verbroken op het moment dat de switch geraakt wordt.

-----

Als je gebruik maakt van NO sensoren/switches:

Bij NO schakelt de sensor het contact in op het moment dat deze materiaal ziet.
Je zal dus moeten zorgen dat je sensor over het gehele bereik actief is (metalen strip oid) en buiten het bereik niet.

Voor een NO switch geld hetzelfde, het contact wordt verbroken op het moment dat de switch losgelaten wordt.
Gebruikersavatar
cmachielsen
Berichten: 94
Lid geworden op: 30 sep 2011 09:57

Re: Eindschakelaars in serie

Bericht door cmachielsen »

Ik werk inderdaad met nc switches om kabelbreuk te detecteren.
Ik had de sensoren met wit naar blauw en dan wit weer op de print aangesloten.
Zo stonden er twee in serie aan weerszijde van het portaal.

De z as krijt maar 1 sensor.

Net twee relais gehaald voor de y en z as.

Floriske bedankt voor je schema! ;-)
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Eindschakelaars in serie

Bericht door benkr »

Hallo, het zijn leuke schematjes die hier worden gegeven maar zo werkt het helaas niet met proximity switches.
Proximity switches hebben zgn. open collector outputs, dat betekent dat ze altijd schakelen naar een van de voedingslijnen, ofwel naar GND (-) of naar +Vc. Soms moet je zelfs nog een zgn. pull-up weerstand aansluiten om het schakelen te kunnen 'zien', in de switch zit meestal een lampje (achterzijde) dat ook aangeeft of de uitgang schakelt.

Ik heb een datasheet van Omron switches bijgevoegd om een en ander te verduidelijken, hier kun je ook de kleuren uit herleiden. op blz. 6 staan schematjes die duidelijk zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Eindschakelaars in serie

Bericht door floriske.nl »

Niet vervelend bedoelt maar zowel de fabrikanten van sensoren als een goede vriend van me met een behoorlijke berg elektronica ervaring geven aan dat dit dé manier is om PNP inductieve sensoren in serie te schakelen. Ik zuig dit schema dan ook niet uit mijn duim aangezien ik zelf net bezig ben geweest met wat uitzoek werk.

Als je goed kijkt zie je dat er juist creatief gebruik wordt gemaakt van het feit dat de uitgangen van de sensoren naar de + van hun eigen voeding geschakeld worden. (PNP)

Sensor 1 schakelt op deze manier de voedingsspanning van sensor 2 enz. en de uitgang van de laatste sensor schakelt de load, in dit geval de spoelspanning van een relais waarvan de stuurspanning gelijk is aan de voedingsspanning van de sensoren. De twee gewone micro switches zitten hier nog voor zodat indien 1 van deze twee bekrachtigt wordt de spoelspanning ook onderbroken wordt.

Als alle sensoren actief zijn (bij NC conttacten dus als er niets gedetecteerd wordt) wordt het relais dus bekrachtigt.

Het enige nadeel is dat je enkel met dezelfde spanning als de voeding van de sensoren kan werken, maar aangezien veel sensoren tussen de 10 & 30V spanning accepteren maakt dat niet uit omdat je dan gewoon met 12 of 24V kan werken om een relais te schakelen.

@cmachielsen: waarom twee relais als ik vragen mag? Eentje is voldoende als je al je sensoren en switches in serie zet.

Heb je overigens 3 of 4 draads sensoren?

Bruin is de plus in mijn schema, blauw is de min en wit (bij 4 draads sensoren/zwart of wit bij 3 draads) is de NC output.

- Alle blauwe draden moeten dus samen aan de min van je voeding.
- De plus van je voeding gaat naar de bruine draad van je 1e sensor.
- De witte draad van je eerste sensor gaat naar de bruine van de tweede sensor.
- De witte draad van de 2e sensor gaat naar de bruine van de 3e.
- Enz.
- De witte draad van de laatste sensor gaat naar de eerste micro switch.
- De andere aansluiting van de eerste micro switch gaat naar de tweede micro switch.
- De andere aansluiting van de tweede micro switch gaat naar de plus van je relais spoel.
- De min van je relais spoel gaat naar de min van je voeding.
- Je relais schakelt de voedingsspanning (230V)

Wil je je nood knop ook in dezelfde kring toevoegen en deze is ook NC dan kan je deze hetzelfde als de twee micro switches hier nog achter of voor aansluiten.
Desmond

Re: Eindschakelaars in serie

Bericht door Desmond »

0
Laatst gewijzigd door Desmond op 25 mei 2013 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Eindschakelaars in serie

Bericht door floriske.nl »

Ik ben in mijn schema/uitleg uitgegaan van PNP zoals cmachielsen aangaf.

NPN schakelt inderdaad anders, deze schakelen de output naar - ipv +
Desmond

Re: Eindschakelaars in serie

Bericht door Desmond »

0
Laatst gewijzigd door Desmond op 25 mei 2013 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eindschakelaars in serie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef:Hallo, het zijn leuke schematjes die hier worden gegeven maar zo werkt het helaas niet met proximity switches.
Blijkbaar vinden die chinezen het wel een slim idee om ze in serie te gebruiken, dus nogmaals:

zie: http://www.ibestchina.com/english/ViewP ... asp?ID=404 helemaal onderaan.

Gewoon even de moeite nemen om te lezen voordat je die leuke schematjes van tafel veegt. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eindschakelaars in serie

Bericht door DaBit »

NPN kan ook, maar dan moet je de uitgangen en - aansluitingen doorlussen ;-)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kees Moret

Re: Eindschakelaars in serie

Bericht door Kees Moret »

Dat komt mooi uit Hugo, bedankt kan ik mooi gebruiken. :!: :!:
Gebruikersavatar
cmachielsen
Berichten: 94
Lid geworden op: 30 sep 2011 09:57

Re: Eindschakelaars in serie

Bericht door cmachielsen »

Edit, opgelost :mrgreen: Met dank aan Impulsecnc!
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Eindschakelaars in serie

Bericht door andrefc101 »

Ja leuk, maar hoe opgelost? Of is dat geheim?
Plaats reactie