Ervaring micro switches

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Ervaring micro switches

Bericht door Bjornski1976 »

Dag beste cnc liefhebbers,

Ik zal me eerst even kort voorstellen.
Ik ben Bjorn van 1976 uit Gorinchem. In het dagelijkse leven hou ik me bezig met spanningsregelaars en generatoren van circa 60MW of minder :) Electro(energie)techniek en computers is iets waar ik dagelijks mee bezig ben.

Recentelijk heb ik een hobbycnc pro driver bordje, voeding en kastje in elkaar geknutselt. Alles draaid met Mach3 (demo) en ben nu klaar voor de volgende stap, namelijk de bekabeling, microswitches en de cnc portaal machine.

Graag hoor ik met welke microswitches jullie goede ervaring hebben voor homing en limits.

Ik wil graag microswitches (NC) gebruiken voor zowel limit als homing maar wel met een redelijke nauwkeurigheid. Als ik het goed begrepen heb kan in Mach3 de homing en limit voor X,Y,Z en A-as met dezelfde pin/port instelling gebruikt worden en daar wil ik graag mee beginnen. Om nu meteen met proximity switches te beginnen vind ik een beetje overkill voor de eerste machine en heb ik later ook niets meer om te verbeteren ;)

Ik kan wel veel vinden hier op het forum hoe alles aan te sluiten maar geen practische info wat men gebruikt.

Met vriendelijke groet,

Bjorn
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ervaring micro switches

Bericht door DaBit »

Ik heb ook gewoon microswitches. Ik zou eens moeten kijken welke het ookalweer waren. Maar tot nu toe werkt het prima en kosten die dingen maar weinig. Die van de X-as zit onder een kapje dus die vangt geen rommel, die van de Z-as zit hoog en droog, zelfde verhaal. Die van de Y-as zijn redelijk open en bloot, maar eerlijk gezegd zie ik dat ook nog niet zo gauw mis gaan. En zo wel dan los ik dat dan wel weer op.

Herhalingsnauwkeurigheid zit binnen 1 frees-sessie ergens rond de 0,03mm voor de X-as. Zelfde switchje in de toolsetter doet ook zoiets, dus Y en Z heb ik eigenlijk niet meer gemeten. Is allemaal zowiezo goed zat, want her-homen hoeft alleen maar als je stappenverlies hebt, en dan heb je zowiezo een probleem.

Overigens zou ik wel verschillende ingangen pakken voor X, Y en Z. Dan kunnen de assen tegelijk homen, en da's stiekum toch best prettig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Ervaring micro switches

Bericht door PaulBng »

3 assen simultaan homen, kan dat ook met usbcnc?
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ervaring micro switches

Bericht door DaBit »

Geen idee. Lijkt me wel; als linuxcnc het kan waarom edingcnc dan niet? De assen een voor een homen lijkt me onzinnig als je 3 inputs gebruikt en dat edingcnc spul lijkt me toch ook royaal voorzien van features.

Mijn microswitches zijn trouwens deze: http://nl.farnell.com/jsp/search/produc ... ku=1735355
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Ervaring micro switches

Bericht door ruudpg »

Ik ga binnenkort pas draaien met mijn machine omdat hij nog niet helemaal klaar is, maar het lijkt mij dat je juist niet alle assen tegelijk wilt homen, als je Z-as nog helemaal beneden staat en de X- en Y-as gaan bewegen, dan moet dus altijd je bed volledig leeg zijn om bijvoorbeeld geen aanvaring te krijgen met een klem of werkstuk die je al opgespannen hebt, bovendien wat is de winst? Homen doe je 1-malig op het moment dat je de machine opstart, de rest van de dag kan je er dan, als alles goed functioneerd, mee draaien. Dus simultaan zou 1 x per dag een winst geven van zeg 10 seconden met het risico van een aanvaring die je dan moet gaan herstellen wat dan aanzienlijk meer tijd zal kosten.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Ervaring micro switches

Bericht door Bjornski1976 »

Bedankt voor de reactie tot zo ver.

De X (pin12,port1), Y(pin13,port1), Z(pin15,port1) en A(pin11,port1)-assen hebben een eigen input voor het homen. Voor de limieten worden alle microswitches NC in serie gezet. Hiermee kan ik dus alles homen als ik het allemaal goed bgrepen heb.

Ik had een aantal verschillende microswitches met rollertjes bekeken echter merkte ik veel speling op de wieltjes waardoor ik twijfelde aan de nauwkeurigheid.

Die microswitch met stalen rollertjes ziet er goed uit, bedankt voor de link naar farnel ;)

Ik ga zo is even bij de electrowinkel kijken en kom snel terug met mijn bevindingen.

Met vriendelijke groet, Bjorn
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ervaring micro switches

Bericht door DaBit »

Mijn Z homed 'omhoog', en in de praktijk zit die freeskop eigenlijk altijd wel boven de klem of whatever als ik de machine aanzet. Want bij het vorige gebruik heb ik de Z-as toch een keer omhoog gejogd om het werkstuk te verwijderen of te inspecteren. Dus in theorie heb je gelijk, in de praktijk heb ik er geen last van. Overigens kan ik net zo makkelijk eerst de Z homen, en dan X en Y simultaan.

Verder gebruik ik de machine hobbymatig, dus soms zet ik 'm ook even aan als ik een paar gaatjes wil boren ofzo. Dan vind ik MDI vaak ook wel handig voor het positioneren omdat ik ergens in het midden wil wezen ofzo. En voordat ik MDI mag gebruiken moet de machine gehomed zijn. Kan ik ook veranderen, maar dat wil ik niet. Da's link als ik per ongeluk G0X10 intik en vergeten ben om eerst G91 te tikken bijvoorbeeld.

De tijdwinst van simultaan homen valt inderdaad nog wel mee, maar het is toch weer 30 seconden minder 'schiet es op kreng' en het kan. Dus waarom niet?

Verder: zaken gaan nou eenmaal ooit stuk. Da's een feit. Dus een van de homing/limitswitches ook ooit. Kan 20 jaar duren of 2. Met de 3 assen op aparte ingangen blijft bij stukken nog 66,6% van de limietswitches werken, met alle assen op 1 ingang 0%. Ingangen op de printerpoort heb je er een stuk of 5 meen ik: XYZ limiet/home is 3, probe is 4, heb je er nog eentje vrij. Komt voor een hobbymachine wel mooi uit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ervaring micro switches

Bericht door DaBit »

Bjornski1976 schreef: Ik had een aantal verschillende microswitches met rollertjes bekeken echter merkte ik veel speling op de wieltjes waardoor ik twijfelde aan de nauwkeurigheid.
Hebben de mijne ook hoor. Is ook maar goedkoop wappieflappie-spul.
Maar dat maakt niet uit, want je loopt er tegenaan totdat-ie schakelt (en dan is de speling eruit) en vervolgens langzaam terug totdat-ie weer schakelt. Dat riedeltje heeft blijkbaar best een goeie herhalingsnauwkeurigheid, in ieder geval binnen 1 frees-sessie. Dat er afwijking zit tussen nu en over een jaar zal best, maar da's niet spannend.

En eigenlijk is de herhalingsnauwkeurigheid helemaal niet zo spannend voor die home/limietswitches. Je homed, daarna bepaal je je nulpunt op je werkstuk, en je gaat aan de gang. Als het goed is doen die switches vervolgens voor de hele sessie niks meer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13519
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ervaring micro switches

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat klopt.. binnen één sessie doen je switches verder niets meer.. maar..!
Ok..dit is dan iets uit het professionele gedeelte van het CNC gehobby.. je hebt wel eens klussen die echt niet in één dag klaar zijn.. je machine onthoudt zijn nulpunten wel... maar dan moet ie wel zuiver genoeg homen.. want als er bijvoorbeeld meer dan 0.1 mm verschil is tussen gisteren en vandaag.. dan heb je wel mooi een afwijking in je werk.. lullig als je met 3D werk bezig bent.. wat rustig meer dan een dag kan duren..

even een voorbeeld uit de praktijk.. op mijn werk laatst een Spuitgietmatrijs nabewerkt.. 't ding heeft een week op de machine gelegen.. en dagelijks heeft de machine staan pellen.

Wat het Simultaan homen betreft.. niet doen.. als je een keer een "akkefietje" hebt, waardoor je de machine tijdens een sessie opnieuw moet homen.. Ik noem stappenverlies als gevolg van een volgelopen freesje, dan moet ie toch't liefst eerst de Z-as omhoog sleuren om de boel vrij te maken..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Ervaring micro switches

Bericht door audiomanics »

Herhalingsnauwkeurigheid niet zo belangrijk?
Ik ben toch blij dat ik proximity-sensors heb in plaats van die microswitches.. 't is geen hobby van me maar ik heb toch al meer dan eens halverwege een job de zaak moeten voortzetten, een storinkje, een meekijkende klant die per ongeluk tegen de noodstop aanleunde, computerfoutjes, andere vastlopertjes (klemmetje zat toevallig wèl in de weg .. 10 keer kijken en toch niet goed...) of, toen ik in de tropen woonde, vond de energieleverancier het heel normaal om meerdere keren de spanning er maar af te donderen etc etc..
En ze zijn praktisch even duur als goede microswitches.. (gewoon op eBay vanuit China..)
Ik gebruik ze nu standaard voor alles, zelfs het deksel van mijn laser sense ik met zo'n proxy... Gaat ook nog eens een leuk lichtje branden als de geactiveerd worden..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ervaring micro switches

Bericht door DaBit »

Als die Z-as kritiek is jog ik 'm zelf wel een stukje omhoog voordat ik op 'home all' klik. Dat heb je waarschijnlijk toch al gedaan, want je wil ook de schade inspecteren.
Magoed, het kan, maar hoeft niet. Persoonlijke voorkeur. Tussenwegen kunnen ook; eerst Z homen, dan X en Y tegelijk.
Zo laat ik na het homen ook de X en Y as naar het midden van het bereik gaan. Ik kan me indenken dat niet iedereen dat even prettig vind. Ik heb vaak het werkstuknulpunt in het (XY) centrum van het ruwe materiaal liggen en Z aan de bovenkant en dan komt dat wel handig uit. Is wederom iets wat je gewoon kunt kiezen en als je het niet graag hebt doe je het anders.

Zeer nauwkeurige homeswitches: in jouw geval terecht, in mijn geval niet van toepassing. Buiten dat doet het nu 0,03mm max als ik na elkaar meet, en da's meestal nauwkeurig genoeg. Maar ik heb niet de illusie dat dat ook 0,03mm blijft als ik over meerdere dagen of weken verspreid ga meten. Dan zou ik niet op homeswitches vertrouwen, maar klok ik het nulpunt wel overnieuw uit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13519
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ervaring micro switches

Bericht door Arie Kabaalstra »

zal ik je een geheimpje verklappen?.. zelfs op professionele machines scheelt het wel eens.. ik heb momenteel op mijn werk een coquille op een Bridgeport VMC 1000 liggen die nabewerkt moet worden..
vóór een volgende fase toch even het nulpunt gecheckt.. en wat bleek?.. toch 0.02 in de x en 0.01 mm in de y as..
nou komt het met een coquille niet op een µm.. maar gevoelsmatig zit het dan toch niet helemaal lekker..

Bij een spuitgietmatrijs wil je dat soort afwijkingen niet.. ik was vandeweek getuige van een spuitgietmachine met een slecht sluitende matrijs erop.. de vlokken kokend heet Aluminium vlogen je om de oren als er een schot gedaan werd..

bij de CB Ferrari hebben we dat niet.. die machine hoef je namelijk niet te homen.. die heeft een absoluut meetsysteem.. als je daar afwijkingen hebt.. dan is dat zuiver het gevolg van temperatuurverschillen..( ik weet eigenlijk niet of die machine temperatuurcompensatie heeft.. )
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Ervaring micro switches

Bericht door Bjornski1976 »

Bedankt voor de reacties. Het plan is nu micro switches gebruiken voor het nulpunt bepalen van de machine en eindschakelaars. Vervolgens zal ik later proximity switches bijplaatsten voor nulpunt bepaling van de machine en de over gebleven microswitches knoop ik dan wel in het eindschakelaar circuit.
Van Cherry-Switches heb ik de DB1-250-V-DB1C-B1SC besteld om uit te proberen.

Zie hieronder voor wat foto's zoals het nu is.
http://imageshack.us/a/img801/710/94653 ... 335527.jpg
http://imageshack.us/a/img41/4369/94584 ... 775538.jpg
http://imageshack.us/a/img51/1535/42058 ... 935517.jpg
http://imageshack.us/a/img694/9788/2643 ... 855515.jpg
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie