Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Cirrus
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2010 16:38

Re: Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Bericht door Cirrus »

Ik vraag me af hoe je mal nu is dat je een vergelijking met vacuümvormen maakt trouwens, een mal hoort behoorlijk stijf te zijn (vanaf ongeveer6 mm dik voor een klein onderdeel)

Hoe doe je het impregneren? Stukje plastic folie neerlegen, wat hars er op rollen, stukje glas er op, weer inrollen, etc moet vrij snel kunnen. Het hoeft niet eens volledig geïmpregneerd zijn, dat gaat vanzelf als er genoeg hars zit. Dat is in het begin even wennen, maar als je er meerdere per dag gaat maken krijg je er vanzelf handigheid in ;)
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Bericht door Sven »

@ cirrus: Is het composietforum ter ziele?

Tja, als het over composiet mallen gaat ben ik een absolute beginner.
Bij gebrek aan info/weten waar te vinden doe ik dus maar wat.

Even het resultaat tot nu toe, ik lees graag jullie commentaar.

Schuim is niet genoeg geëxpandeerd. Kan dat door een te lage temperatuur komen? Het gieten ging moeizamer dan de video van sicomin. Prima te doen maar het had niet door het aanbevolen theezeefje gekund.

Met de lagere temperatuur kan het ook dat ik niet goed genoeg geroerd heb.

Het eindresultaat is (nog) niet stijf genoeg. Bart van watersportcentrum Arnhem vertelde me dat ik het meer tijd moet geven omdat het nog flink gaat naharden.
Dat laat ik nu over het weekend gebeuren om daar meer over te kunnen zeggen.

Ok, een mal moet dus ongeveer 6 mm dik zijn... Volgende keer toch maar polyester en met mat in de weer ipv epoxy/weefsel.

Wat betreft het aanbrengen van de mat moet ik idd duidelijk nog routine opbouwen. Ik heb nu steeds droog in de mal gelegd en daarna benat.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Bericht door DaBit »

Epoxyschuim heb ik geen ervaring mee, wel met gewone epoxy. En bij gewone epoxy scheelt een paar graden meer of minder ontzettend in viscositeit. Als het te koud is kun je de componenten bij elkaar doen, wat mengen, eventjes in de magnetron, en dan goed mengen, overgieten in een 2e beker, nogmaals mengen, en verwerken. De mengverhouding komt ook vrij nauw; meer dan 1%, hooguit 2%, wil je niet mis zitten kwa gewicht.

Kwa uitharden: dat verschilt tussen de epoxies onderling, maar het spul waar ik de brug mee gemaakt heb is na 48 uur nog niet heel hard. Dat hard over een tijdsbestek van een week, twee weken nog significant verder uit. 10 graden in temperauur omlaag, en die tijd verdubbelt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Cirrus
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2010 16:38

Re: Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Bericht door Cirrus »

composietforum heb ik momenteel even weinig tijd voor. Het was ook erg rustig en de software bleef foutmeldingen geven, dus maar even dichtgegooid. houd ik ook nog wat tijd over om aan een cnc machine te beginnen :roll:
Epoxyschuim wordt inderdaad dikker als het kouder is, en zet ook iets minder uit. En heeft inderdaad lang nodig om goed door te harden (en het liefst nog een paar uurtjes 60 graden)
Een polyester mal is het makkelijkste, dan kun je ook met gelcoat werken. Wel zo mooi.
Michiel van het watersportcentrum is mijn leermeester geweest trouwens :mrgreen:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Bericht door Sven »

Nou, composiet is een klein wereldje...?

Het lijkt er op dat de eerste uitvoering niet stijf genoeg is.
ik ben nu een tweede versie door pycam aan het laten doorrekenen die taps toe loopt.

Mocht die nou nog niet stijf genoeg blijken, heeft dan het toevoegen van een strookje koolstof tape zin?
Zeg 5 cm breed in lijn met de buis en de rest opbouwen met glas op dezelfde 1 mm dikte als ik nu doe?
Ik had al even zitten rekenen aan het hele ding met koolstof doen maar dat gaat te veel kosten.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Bericht door Sven »

Ik wil een tweede mal gaan trekken van deze plug.
Omdat de eerste niet mooi de contouren volgde overweeg ik de komende versie te vacumeren, uitgaande van wet lay up.

Hebben jullie misschien tips om meteen goed resultaat te halen?
Wat zijn jouw belangrijkste leermomenten geweest?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Bericht door DaBit »

Sven schreef:Wat zijn jouw belangrijkste leermomenten geweest?
Dat ook met vacuum carbon niet lekker relatief scherpe hoeken wil volgen en vacuumfolie niet oneindig rekt. Als je ergens een paar U-ribben in zet voor de stijfheid is de kans groot dat de vacuumfolie daar niet komt, bijvoorbeeld.

Overigens heb ik dat alleen ooit bij een ander gedaan, maar harsinfusie vind ik toch het mooiste proces nog. Dus doek droog in de mal, langs de rand van de mal een vacuumrunner (gewoon van die simpele spiral wrap voor rondom kabels doet het prima), in het midden en met wat aftakkingen harstoevoerkanalen met een stuk slang eraan, hele riedel vacuum trekken. Als de vacuumfolie zich mooi verdeelt en je geen lekken meer hebt de epoxy aanmaken, hars-slang in een pot met hars, wasknijper van de slang af, en toekijken hoe het hars mooi door de vezels trekt. Wel langzaam hardende hars gebruiken; de eerste grote natte vlek heb je zo maar het laatste stukje duurt best lang.

Voordeel is dat de tijd die je kwijt bent met lekvrij maken en vacuumfolie-masseren niet van je verwerktijd van de epoxy afgaat en je niet al die lastig te verwijderen gaatjesfolie, absorberende doek, etc. nodig hebt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk ook dat je met Vacuum infusion ook minder hars gebruikt dan met insoppen, gaatjes folie en bleedermat erop..

het teveel aan hars moet door de gaatjes ontwijken, en in de Bleedermat opgenomen worden.. leuk bedacht.. maar als je iets te ruim bent geweest met hars.. dan moet je toch flink vacumeren om het teveel aan hars door de gaatjes te drukken..ook al staat de hele dampkring op je laminaatje te douwen.. :lol:

Vacuum infusion.. wat er niet in zit.. hoef je er ook niet uit te halen.. ('t zou mooi zijn als je 1:1 mengende harsen en harders had.. en die met zo'n mengpijp in je vacuuminfusion line zou kunnen mengen. dan ze je een pot a, en een Pot b neer.. slangen erin.. t-stukje.. mengpijp.. en dan gebruik je niet meer dan nodig.. plus wat er in je leidingen zit.. kan flink schelen...
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Bericht door Sven »

Teveel aan hars mag van mij ook gewoon bovenop komen te zitten, al dan niet in niet verwijderbare bleedermat.
Staat misschien niet netjes maar voor een eerste productiemal voor eigen gebruik? boeie.

Klopt het dat als je geen bleeder mat gebruikt en er een teveel aan hars ergens komt, dat dan op die plek het weefsel gewoon niet goed aangedrukt wordt?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Bericht door Zee&Zee »

Je kunt je vacuüm leiding via een potje laten lopen zodat je evt teveel aan hars in het potje loopt, ipv je pomp...

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=3 ... 36#p102680

<Off topic>Budwerk is op zijn best: leuk werk...met een slecht biertje erbij.
Buttwerk is denk ik ik wat je bedoelt, ook al blijft het verbasterde Amerikaanse straat lingo.

Op zijn oud Hollands... een k#t klusje bedoel je ? :mrgreen: </Off topic>
Laatst gewijzigd door Zee&Zee op 07 jan 2015 16:03, 2 keer totaal gewijzigd.
CNC you later
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:Ik denk ook dat je met Vacuum infusion ook minder hars gebruikt dan met insoppen, gaatjes folie en bleedermat erop..
Als professional vast wel. Maar bij ons hobbyistische gepruts destijds was er toch al wat hars aan de ene kant de vacuumafvoer/toevoer in gegaan voordat aan de andere kant het doek verzadigd was. En je slangetje blijft ook vol zitten natuurlijk.
('t zou mooi zijn als je 1:1 mengende harsen en harders had.. en die met zo'n mengpijp in je vacuuminfusion line zou kunnen mengen. dan ze je een pot a, en een Pot b neer.. slangen erin.. t-stukje.. mengpijp.. en dan gebruik je niet meer dan nodig..
Moet ook de viscositeit hetzelfde zijn etcetera.
Gewoon 500 gram (of whatever) aanmaken, zuigen, en als je te kort komt zet je de wasknijper weer op de slang om de harstoevoer te sluiten en kun je wel schatten hoeveel je ongeveer nog extra nodig hebt. Dat maal twee (want je schat toch te laag) aanmaken, en vrolijk verder gaan.
Sven schreef: Klopt het dat als je geen bleeder mat gebruikt en er een teveel aan hars ergens komt, dat dan op die plek het weefsel gewoon niet goed aangedrukt wordt?
Tuurlijk. Als je een laag van 5mm vloeistof hebt en die vloeistof kan niet weg, dan blijft je doek er gewoon in zweven want die vloeistof word niet samengedrukt.

Of die infusie werkt zal er trouwens ook vanaf hangen hoe dik je laminaat is. Ik kan me indenken dat het met een vierkante meter oppervlak en 1mm dik laminaat niet best gaat werken tenzij je de toevoerpunten wel erg nauwkeurig kiest.
Waar ik destijds aan meehielp was een mm of 6 dikte aan koolstof en kevlar (en dat zijn heel veel laagjes; die wil je echt niet eerst allemaal insoppen want dat red je niet binnen de verwerkingstijd), kwart tot half vierkant metertje aan oppervlak ofzo, paar kruizen om de hars te verdelen.

Misschien extra dikte (=stijfheid/sterkte) toevoegen met een kernmateriaal? zoiets bijvoorbeeld?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Bericht door Arie Kabaalstra »

Daarom wordt bij dunne laminaten vaak Peel ply gebruikt.. dat maakt ook dat de boel makkelijker vloeit.. Peelply is een Nylon weefsel dat niet goed aan de hars plakt.. na het uitharden scheur(pel) je het er zo af..
als je snel veel dikte wilt hebben.. dan is zo'n Core mat wel handig ja..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Bericht door Sven »

[Totally off topic]

Een man loopt een sigarettenwinkel binnen. "Mag ik een pakje Babbelero van u?"
- Hebben we niet.
"Oh, doe dan maar een pakje Bemmel"
- Hebben we ook niet.
"Wat een butzaak"

[/Totally off topic]
Conclusie:
Heb dit verkeerd gespeld onthouden. Het is dus butwerk, niet budwerk en ook geen buttwerk.

Bek on toppik.

Die bleederlaag, die moet neem ik aan opener van structuur zijn dan het gebruikte weefsel, anders wordt het weefsel leeggezogen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Grootste freesklus tot nu toe: Plug voor mal

Bericht door Arie Kabaalstra »

't is met Vacuum infusion volledig normaal dat er hars uit de het laminaat gepompt wordt.. 't kan zo maar gebeuren dat er vanaf de ene kant al hars bij de zuigopening is, en er op een andere plek nog lucht zit.. dan blijf je gewoon door vacumeren tot de boel overal nat is.. and then some.. als je laminaat helemaal goed vol zit.. dan zet je de kraan in de aanzuigleiding dicht... en laat je de pomp doorlopen.. zo trek je het teveel aan hars uit het laminaat..

als je wet-lay-up werkt..dan leg je een gaatjesfolie over je laminaat, bleedermat erop.. en dat in de zak.. en vacumeren maar.. de Bleedermat is een molton-achtig materiaal.. een absorberende mat dus.. door capilaire werking wordt het teveel aan hars dat door de gaatjesfolie komt in die mat opgenomen..'t "leegzuigen" van het weefsel is nou net de bedoeling van de Bleedermat. het teveel aan hars moet eruit..
Plaats reactie