Bedankje aan Janplastiek en gemaakte dustshoe

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Bedankje aan Janplastiek en gemaakte dustshoe

Bericht door stekkestim »

Eerst wil ik Jan bedanken voor het mogen langskomen en zijn machine bezichtigen alsook de uitgebreide uitleg en de Nylon borstelstrip!

Bij deze wat ik gisteren gemaakt heb met een stukje er van.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Basis is 3x10mm PVC, onderste 2 platen zijn verlijmd, de bovenste niet reden hiervoor is dat de zuigers bevestigd zijn aan de bovenszijde en onderzijde van de bovenste plaat.
De Bovenzijde is dan met een aantal M5 inbus boutjes bevestigd aan de 2 onderste platen. (getapte gaten)

In de basis is dan een 100mm afgedraaide mof gelijmd De reden dat ik gekozen heb voor een mof en niet voor rechtstreeks stuk buis is omdat de flexibele buis heel moeilijk over de pvc buis gaat, en ik ze toch regelmatig los haal om even snel handmatig te "stofzuigen" Dit is dus een stuk makkelijker.

De voet zit dan met een gefreesde klem (20mm dik) Rond de spindel geklemd. Ik weet niet meer welk materiaal het is (reststukje van Jan), maar het is statisch als zot.

De voet is wel groter dan ik in gedachte had, maar hij doet z'n werk goed.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Bedankje aan Janplastiek en gemaakte dustshoe

Bericht door janplastiek »

Dit bezoekje was voor mij even fijn als voor jou, de zwarte plaat van 20 is pe zwart hd300 en idd statisch als de hel. :lol: , voordeel van deze pe is wel dat hij niet breekt, als je, zoals jij er een klem van maakt en deze vast schroeft, als dit met pvc gemaakt is en je rijdt je kap eens tegeneen werkstuk, zal de kap sneller breken dan de beugel

goed gemaakt, ik moet de nieuwe dustshoe voor onder mijn c as te plaatsen nog uit gaan tekenen.
Breek de dag, frees een lijntje.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Bedankje aan Janplastiek en gemaakte dustshoe

Bericht door Zee&Zee »

Mooi geknutseld.
Pneumatisch vanwege toolchanges gok ik en variabel uitstek lengtes? Paar vragen/opmerkingen:

waarom heb je bovenzijde niet van transparant materiaal gemaakt (zicht op tool) ? En je verliest veel zuigkracht door een Flex buis tot op je voet. Beter zou bv een meter buis zijn en dan de Flex, tot aan plek waar je weer buis kan gebruiken.
Hoe goed werkt je voet op de uiteinde van je bereik nog?
CNC you later
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Bedankje aan Janplastiek en gemaakte dustshoe

Bericht door stekkestim »

Tool change is nog manueel, helaas nog geen ATC, misschien op de volgende waarvan ik al droom.
Het pneumatisch deel wordt dus voorlopig nog niet aangesloten, maar de zuigers zijn wel handig omdat naarmate de frees dieper gaat de dustshoe wel gewoon op hoogte blijft en niet mee dieper gaat en over het materiaal gaat schuren.

Momenteel laat ook de huidige opstelling nog geen vaste buis toe, maar ik klaag niet over de zuigkracht, wanneer de bostels 2cm boven het plaatmateriaal staan dan nog zie je stof, kunststof spanen die een paar cm rond de dustshoe liggen opgezogen worden.

Er hangt zo'n 4m flexibele slang van 100mm aan de machine en dan gaat het over op ongeveer 9m pvc buis 100mm dan 1m flexibel daar hangt een Super dust deputy aan die op een 220l vlauw vat staat en uiteindelijk als afzuiging zo'n chinees 2000m³ geval
Afbeelding

De bovenste plaat transparant heb ik inderdaad ook aan gedacht, maar heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik er vanuit ga dat na een freesklus of 3 het oppervlakte (binnenkant) toch vool stof (mdf) hangt. en dan zien je ook niet meer.

Helemaal vooraan heb ik (voolopig) nog niet moeten frezen, ik verwacht dat ze daar iets minder efficient gaat zijn.
Plaats reactie