Nieuw machientje.. (non CNC)

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor het "decoreren" van horloge onderdelen.. wilde ik een machientje hebben.. de decoratie in kwestie is "perlage" een patroon van geslepen rondjes..
Hoe doe je dat?.. dat doe je met een slijpstiftje in een soort van boorkolommetje.. ik heb al eens perlage aangebracht met mijn Proxxon MF 70 freesbankje.. maar dan zit je je de "elleboogkrampen" te draaien aan het z-as handwiel.. ombouwen kan.. maar da's me te omslachtig.. omdat ik die MF 70 nog veel gebruik voor klein freeswerk..

Dus.. nieuw machientje bouwen?... hmmm.. Ok.. Alu profielen besteld.. proxxon kruistafeltje gekocht.. en..

Afbeelding

Stukkie Drylin erop voor de geleiding van de kop.. de profielen mooi afgewerkt met eindkappen.. en het mooie is..

Afbeelding

de kruistafel paste er zonder aanpassingen op.. Mooi.. volgende stap..

Afbeelding

Z-as Sledeplaat gemaakt.. stukkie Alu in de Beagle geknupt.. gas op die lollie!..

Afbeelding

sledeplaat gemonteerd op de Drylin blokken.. alleen de boutjes zijn nog wat an de lange kant.. morgen maar even kortere halen..

Afbeelding

Volgende onderdeel.. de spindelplaat.. eerst een gat ø20 ingefreesd waar de Proxxon IBS/E handmotor in komt te staan..

Afbeelding

Spindelplaat een beetje verfraaid en lichter gemaakt..

Afbeelding

Gaatje boren.. draadje tappen.. inzagen.. stukje gat uitboren.. Kijk.. da's praat.. nu kan ik de spil ook klemmen..

Afbeelding

nog een verstevigings rib gemaakt.. om de "flex" er een beetje uit te halen.. Veertje eraan zodat ie omhoog veert als ik em loslaat..

Afbeelding

en dan ga je em testen.. dit was nog zonder de veer.. en ik moest em elke keer met mijn duim onder de spilplaat lichten.. dat ging op zich niet slecht.. dus..

Afbeelding

maar even van een stukje PVC een Hevel gemaakt..

Afbeelding

Nog even een close-up van het resultaat... :).. oud overgebleven wijzerplaatje.. nie gek...

Afbeelding

en dat is dan het hele machientje.. ongeveer net zo groot als de Proxxon MF 70 (die je op de eerste paar foto's naast de "DumeT PM01" (PerlageMachine 01) ziet staan op mijn werkbank..
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door skillalot »

Mooi gedaan, maar kun je dat patroon er niet met de beagle in maken dan?
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door mjeuring »

Pff, mooi gemaakt, maar dan. Alles met de hand? Zou er juist 2 steppers op zetten en een pneumatische cilinder.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door audiomanics »

je moet wel haast masochistisch zijn om zo'n patroontje op de hand te doen..
Doet er niet aan af dat het machientje leuk is.... maar niet voor deze toepassing IMHO..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Perlage is Handwerk.. je zou het pneumatisch kunnen doen..maar met een stepper om de boel te roteren en te schuiven?.. daar komt nog wel het nodige aan rekenwerk in zitten.. omdat je per rondje een half rondje op moet schuiven.. als je het helemaal gaat uitrekenen, kom je op een Fibonacci-reeks uit.. ga ik misschien nog eens aan rekenen.. maar op zich.. 5-7 minuutjes.. 't is bijna therapeutisch werk..niets masochistisch aan..

Bovendien.. kan ik het machientje ook gewoon als kolomboor gebruiken.. met een hendel eraan.. zodat je precies je druk kan regelen.. en makkelijk even terug kan trekken.. 't is alleen dat de motor standaard wat aan de snelle kant draait voor het boren in titanium.. maar als je boort met een VHM Freesje.. dan gaat het best.. ik ga nog wat malletjes maken voor de gespen.. :)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door audiomanics »

Ik ben al bezig om langs een Archimedesspiraal op vaste, in te geven afstanden, punten te plotten zodat je met ingeven van een paar variabelen (afstand tussen de punten, divergentie van de spiraal, minimum radius, maximumradius, linksom/rechtsom) keurig de coördinaten krijgt waar de perlagestift tegen het materiaal gedrukt moet worden.. Dat is pas rekenwerk als het nauwkeurig moet worden.. dus verwacht ik niet dat het gisteren klaar is.. Maar dan kom ik wel met een compleet werkende macro... wat je er dan mee doet zal me worst zijn ;-)
Maar dan heb ik weer eens een uitdaging.. En misschien gebruik ik 'm zelf nog wel eens om een putdekseltje in spiraal te boren..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door Swets »

Arie Kabaalstra schreef:Perlage is Handwerk.. je zou het pneumatisch kunnen doen..maar met een stepper om de boel te roteren en te schuiven?.. daar komt nog wel het nodige aan rekenwerk in zitten.. omdat je per rondje een half rondje op moet schuiven.. als je het helemaal gaat uitrekenen, kom je op een Fibonacci-reeks uit.. ga ik misschien nog eens aan rekenen.. maar op zich.. 5-7 minuutjes.. 't is bijna therapeutisch werk..niets masochistisch aan..

Bovendien.. kan ik het machientje ook gewoon als kolomboor gebruiken.. met een hendel eraan.. zodat je precies je druk kan regelen.. en makkelijk even terug kan trekken.. 't is alleen dat de motor standaard wat aan de snelle kant draait voor het boren in titanium.. maar als je boort met een VHM Freesje.. dan gaat het best.. ik ga nog wat malletjes maken voor de gespen.. :)
ook handig om printjes te boren....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar een spiraal geeft weer een ander effect dan concentrische cirkels.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door audiomanics »

concentrische cirkels zijn helemaal makkelijk te programmeren..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door Arie Kabaalstra »

een archimedesspiraal.. wel een ideetje.. een "gewone" spiraal zou ook al gaaf zijn.. dan moet ik een koppeling maken tusen de verschuiving van de tafel, en de rotatie van de klem.. 'k heb nog dozen vol lego-tandwieltjes.. ga misschien wel eens wat prutsen..

Wat Arjen zegt.. inderdaad.. ook prima voor printjes boren.. je kunt alles op X-Y coordinaten doen.. dus van punt naar punt zwengelen.. en dan gaatje prikken.. :)

'k wil em dus ook in gaan zetten voor het boren van Gespen.. Freesje 1 erin.. malletje met een gesp erin.. aanslaagjes op het tafeltje.. malletje erin.. PRRRRik!.. :)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef:een archimedesspiraal.. wel een ideetje.. een "gewone" spiraal zou ook al gaaf zijn
Volgens mij is de Archimedes-spiraal wel zo'n beetje de meest gewone spiraal:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spiraal_(wiskunde)
Bij nader inzien is de Theodorus-spiraal nog een stuk eenvoudiger te programmeren..
's effe pielen... een keer...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door audiomanics »

Opsetje: Theodorus-spiraal met archimedes-correctie:

Code: Selecteer alles

#100 = 0	; XCenter
#101 = 0	; YCenter
#102 = 5	; Radius binnenring
#103 = 100 	; Radius buitenring
#104 = 4 	; afstand dots D
#105 = 5	; afstand spiraalringen
#106 = 1	; richting Links = -1 rechts = 1
#110 = #102	; kopie initiele radius
#111 = 90	; initiele hoek

DLGMSG "Spiraal plotten" "Center X" 100 "Center Y" 101 "Radius binnenring" 102 "radius buitenring" 103 "afstand tussen dots" 104 "afstand spiraalringen" 105 "linksom 1 rechtsom -1" 106
if [#5398 == 1]; OK
	#206 = #102	; kopie initiele radius
	#111 = 90		; initiele hoek	
	#112 = #100	; X positie
	#113 = [#101 + #102]	; Y positie
	G0 X[#112] Y[#113]
	#114 = 0		;hoekteller gamma
	while [#103 > #206]
		#200 = SQRT[[#104 * #104]+[#110 *#110]] 	; R2		
		#201 = [ASIN[#104 / #200]]		; nieuwe ingesloten hoek
		#114 = [#114 + [#106 * #201]]			; Hoekteller
		#206 = [[[#105 * #114 * #106] / 360]+#102]	; nieuwe radius gecorrigeerd
		#202 = [#100 + [#206 * COS[#114]]]	; nieuwe xpositie
		#203 = [#101 + [#206 * SIN[#114]]]	; nieuwe ypositie
		GOSUB doewat()
	endwhile
 	M30
Endif

SUB doewat
	G0 X[#202] Y[#203] F2000
	G1 Z-1.00 F300
	G0 Z10 F2000
ENDSUB
Veel plezier er mee..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ga er eens naar kijken.. :).. alleen.. voor het aanbrengen van Perlage zou ik dan mijn machine weer moeten voorzien van een paar steppers.. en da's nou net wat ik niet wilde.. anders moet ik er weer een besturing aan hangen.. ( al is het maar een Arduinootje) ...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarschijnlijk een absurd idee, maar die beagle zou het misschien zomaar kunnen.
Die zal het wel te druk hebben met ander werk, maar.....
Opspanning met 8 van die schijven er in nulpuntje verplaatsen, en hij kan een nachtje door als jij in de kroeg zit,
o, dat doe je natuurlijk niet, netjes van je nachtrust probeert te genieten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie