Nieuw machientje.. (non CNC)

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door Arie Kabaalstra »

het probleem met automatisering is dat de Rubberen stift waarmee je het patroon slijpt, slijt.. dus.. als je begint.. dan is het mooi.. maar tegen de tijd dat je in het midden bent.. dan moet je dus dieper.. dat zou je kunnen doen als je Z-as een Pneumatische bediening heeft.. die gewoon bij een bepaalde opgebouwde druk afschakelt.. Panerai, een bekende Italiaanse horlogefabrikant, heeft't voor elkaar gekregen om Perlage middels een CNC machine aan te brengen.. als de oplagen bij mij dermate groot worden dat het aanbrengen van Perlage een te grote hap uit mijn tijd gaat nemen, dan is een Dedicated CNC machientje te overwegen..
ondertussen kan ik van alles en nog wat verzinnen om deze machine verder te mechaniseren.. de grootste uitdaging echter is het hoekverschil..hoe dichter je bij het hart komt, hoe groter de hoek tussen 2 rondjes wordt.. ze moeten elkaar half overlappen..

Dus.. vooralsnog is handwerk het makkelijkste..
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door janplastiek »

gebruik een verend drukstuk, blijft de druk op het schuurpapiertje constant.
Enkel de z slag iets vergroten, simpel. ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee.. want met een veer is de druk niet constant.. en bovendien kan ik dat niet zo in mijn Beagle inbouwen..
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door rkr »

en als je nu bij een test stukje elke 10 keer slijpen even de Z laat nullen op een toolsetter? dan kun ze zo de gemiddelde slijtage uitrekenen, en die in de echte werkstukken automatisch laten verrekenen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door Arie Kabaalstra »

duurt te lang.. zijn jullie me nu allemaal aan het overtuigen dat ik em moet "Cnc-en"?.. ik ga nog een hevel maken om de bediening wat comfortabeler te maken.. mogelijk in de toekomst nog zo'n machine bouwen, met een iets gewijzigde kop die ik onder een kleine hoek kan stellen, en een Spindel voor de hoogteinstelling.. maar da's van later zorg.. :)

'k heb wel gemerkt dat er nog een vleugje speling op die Drylin rails zit. voor dit werk geen probleem.. maar als ik een Tamponprinter wil bouwen.. is dat niet wenselijk..is er een manier om die speling eruit te halen?.. of kan ik in dat geval beter omkijken naar een kogelomloop railtje?.. Ik overweeg namelijk ook een Tampondrukmachine te bouwen voor het bedrukken van wijzerplaten.. logo's , Indexen.. dat soort dingen.. je hebt dan een ander model frame..met een lange geleiding in de voet, en een cliché aan de ene kant, en een houder voor de wijzerplaat aan de andere kant.. clicheetje inkten.. Rubbere tiet erop drukken.. slede verschuiven.. rubbere tiet op de wijzerplaat.. Presto!.. volgende..
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door skillalot »

Arie Kabaalstra schreef:Nee.. want met een veer is de druk niet constant.. en bovendien kan ik dat niet zo in mijn Beagle inbouwen..
Houdertje voor die achterplaten op een stukkie geleiding met een klein luchtcilindertje er onder? Kun je met een reduceer je druk instellen, en hoef je niks aan de beagle aan te passen, kun je gewoon op je bed klemmen :lol:
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door skillalot »

Arie Kabaalstra schreef:zijn jullie me nu allemaal aan het overtuigen dat ik em moet "Cnc-en"?
JA! :mrgreen:
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door clements »

Ik zag hier ergens iets staan van cnczone of zo :mrgreen:

Voor drylin heb je verstelbare karretjes. Of anders een vloeitje tussen de glijschoen en de kar
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door Arie Kabaalstra »

clements schreef:Ik zag hier ergens iets staan van cnczone of zo :mrgreen:

Voor drylin heb je verstelbare karretjes. Of anders een vloeitje tussen de glijschoen en de kar

Ik heb toch de sledeplaten en de versterkingsrib geCNCt?.. is dat nog niet voldoende?.. de meeste horlogemakers die KOPEN zo'n machine kant en klaar .. ik bouw tenminste nog mijn eigen machines.. Ik heb nog veel meer apparaten op mijn verlanglijstje staan.. zoals een Horlogemakers draaibankje.. maar dan wel met Kogelomloopgeleidingen.. maar eerst een machine voor Cotes de Geneve.. (geslepen banen decoratie)
Afbeelding
zoals op het uurwerk...

en een Tampondrukmachien...
Gebruikersavatar
jacksat
Berichten: 73
Lid geworden op: 22 jul 2014 10:52
Locatie: Oostende

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door jacksat »

'k heb wel gemerkt dat er nog een vleugje speling op die Drylin rails zit. voor dit werk geen probleem.. maar als ik een Tamponprinter wil bouwen.. is dat niet wenselijk..is er een manier om die speling eruit te halen?..
Als je deze al niet gebruikt,
Er zijn karretjes voor dit systeem waar de speling met stelschroefjes te verminderen is.
http://www.igus.be/wpck/7029/DryLin_W_turn_to_fit

Maar ik denk dat met jou ervaring kan je net zo goed in je eigen glijkarretjes een gaatje boren ,draad tappen en
een stelschroefje plaatsen om zo de speling te minderen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef:hoe dichter je bij het hart komt, hoe groter de hoek tussen 2 rondjes wordt.. ze moeten elkaar half overlappen..
In dat macro'tje van mij is dat het geval..
Voor wat betreft de constante druk heb ik de mogelijkheid om de ko-moer van de z-as schuivend tov de z-plaat te maken door de bevestiging iets los te draaien.. dan heb ik ongeveer 9mm speling. de druk is dan het gewicht van de z-plaat, de spindel en de bevestigingsklem van de spindel... is dat niet genoeg? gewichtje er aan..
Dan stel je bijvoorbeeld Z-2 in, dan gaat de ko-moer naar -2 maar de spindel blijft dan hangen op 0.. (of -0,5 bijvoorbeeld) Is nog een bijkomende mogelijkheid van mijn zwevende Z-as (die ik overigens alleen voor testen gebruikt heb...)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door joopbos »

Zo heb ik eens de speling kleiner gemaakt:

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=31&t=1931
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door pa3gmi »

Een Tampondrukmachine Arie? Je wilt zelf wijzerplaten gaan bedrukken?
Ongeveer 25 30 jaar geleden kon je wijzerplaten van verschillende merken horloges die door vocht of anderszins lelijk waren geworden nog naar een bedrijfje opsturen en ze kwamen als nieuw terug inclusief de originele opdruk.
Ik denk dat dat helaas voorgoed verleden tijd is.
Je zou wat in Zwitserland moeten kunnen rond neuzen, daar is denk ik nog best veel van dat soort spul aanwezig en overcompleet
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuw machientje.. (non CNC)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Die bedrijfjes die wijzerplaten opnieuw opmaken.. die zijn er nog wel.. maar wijzerplaatjes opmaken kost klauwen vol geld..

en .. ik wil NIEUWE wijzerplaten gaan maken.. grotere oplagen dus..
Plaats reactie