Tandwielen met Gearotic

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Tandwielen met Gearotic

Bericht door pa3gmi »

Vanochtend een tandwielpaar gemaakt met behulp van Gearotic en mijn 4e as
Moduul 0.5 Z= 25 /Z= 20. Ze lopen lekker soepel. Ik heb ze gefreesd met een zaagfreesje dik 0.51mm
De wieltjes hebben een buiten diameter van resp 13 en 11 mm hart afstand 11mm

12695
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Tandwielen met Gearotic

Bericht door ruudpg »

Ze zien er netje uit hoor :like:
Op de foto lijkt het alleen of de vertanding net niet ver genoeg in elkaar valt, maar dat kan op de foto ook vertekenen natuurlijk...
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Tandwielen met Gearotic

Bericht door mjeuring »

Mooi man! Maarre, hoe frees je zoiets met een zaagfrees? Meen dat je daar een modulefrees voor nodig had.
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Tandwielen met Gearotic

Bericht door pa3gmi »

Op de foto lijkt het alleen of de vertanding net niet ver genoeg in elkaar valt, maar dat kan op de foto ook vertekenen natuurlijk...
Het grote tandwiel is inderdaad wat te diep gefreesd en ik heb de aangegeven hartafstand aangehouden, dus net iets teveel speling, maar toch met belasting op het aangedreven tandwieltje nog een soepel lopen.

Wat betreft de moduul freesjes, ja normaal gebruik je die als je veel van die dingen moet frezen en je er je brood mee kunt verdienen, die dingen zijn nogal duur.
Met Gearotic is dit met een vingerfreesje maar ook met een zaagfreesje mogelijk.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Tandwielen met Gearotic

Bericht door rien1959 »

Het leuke van Gearotic is dat je met een gewone frees het juiste profiel afwikkelt. Er is echt goed over nagedacht. Kan ook niet anders, het is de ontwikkelaar van Mach3 die het heeft geschreven.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Tandwielen met Gearotic

Bericht door mjeuring »

Dat je een tandwiel van boven met een vingerfrees kunt frezen snap ik, maar hoe je de tanden met een zaagfrees kunt frezen snap ik nog steeds niet.

Afbeelding

Dit soort zaagfreesjes bedoel je toch?
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Tandwielen met Gearotic

Bericht door pa3gmi »

Dat je een tandwiel van boven met een vingerfrees kunt frezen snap ik, maar hoe je de tanden met een zaagfrees kunt frezen snap ik nog steeds niet.
12702

Dat kan toch echt, je selecteert een tandwiel en kies voor "Send to 4 Axis".
Op die pagina ga je naar toolbox en kies voor "slitsaw" die moet je vervolgens bewerken voor het door jouw te maken wiel, de dikte van je zaagfreesje vul je in bij "Flute lenght" bij de diameter vul je een waarde in zodat het freesje de totale dikte van je wiel kan frezen.Stepover al naar gelang de gewenste precisie van je werkstukje.Gewenste "Depth per pass invullen" en druk op Aply en OK
Je zult dan je wiel in perspectief zien met de zaagfrees ernaast, trek je niks aan van die mogelijk erg dikke as en klein freesje maar tik "Tangential"- " rooting" en "root Wall" aan en simuleer, je zult de frees nu heen en weer zien bewegen en de diverse bewerkingen per tand uitvoeren. Bij "Segmetation" kun je het aantal stapjes invullen die gebruikt worden om de tandradius te vormen.
Als alles naar wens is op "post G code" drukken en je kunt beginnen.
Let er op dat het midden van je wheeblank X0 is en het raken van de zaagfrees aan de omtrek ervan Y0 de Z zero is midden dikte zaagfrees in center 4e as.

De opstelling ziet er bij mij zo uit.
Bij het frezen wordt van alle 4 de assen gebruik gemaakt.
12703
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Tandwielen met Gearotic

Bericht door pa3gmi »

Gisteren een Tandwiel gemaakt en tanden gesneden. Dit wiel is bestemd voor het Vlas en suikermuseum in Klundert.
Er wordt op schaal een suikerfabriek gebouwd en dit is een aandrijfwiel voor de wasmolen, modul 0,562.Code gemaakt
in Gearotic. Zie filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=ndIf6pK ... T-&index=2


Groeten,

Rien.
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: Tandwielen met Gearotic

Bericht door bertus1945 »

dat alles ook gemaakt kan worden
mooi filmpje.
Plaats reactie