handschaper project

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
koen smidt
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mar 2015 02:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

handschaper project

Bericht door koen smidt »

Hoi iedereen,

ik heb besloten om te proberen te leren (hand)schrapen. Het lijkt me leuk om met handenarbeid preciezer te kunnen werken dan met mijn freesmachine. Ook zou ik het leuk vinden om ooit mijn eigen cnc frees te bouwen en dan zou ik zelf de montage vlakken van de lineaire geleiding willen schrapen.

Om te beginnen heb ik een carbide insert en een paar diamand slijp wielen op ebay gekocht. En nou wilde ik laten zien hoe ik de houder voor de insert heb gemaakt. ik heb niet eerst een ontwerp gemaakt maar alles bedacht terwijl ik bezig was.

Dit is ongeveer het soort houder dat ik voor ogen heb.
14718
koen smidt
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mar 2015 02:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: handschaper project

Bericht door koen smidt »

Materiaal uitgezocht:
14661
Kantjes vlak maken.
14662
14663
Schuine kanten eraan, ik wil graag een beetje lichaam houden voor de houder maar bij de kop wil ik ook graag kunnen zien wat ik doe terwijl ik schraap.
Hier heb ik een hap uit een stukje afval geslepen om aan beide kanten een gelijke hoek te frezen zonder uitmeten.
De lijnen op het papier representeren de bekken van mijn machineklem.
14664
Frezen!
14665
14666
14667
Dit wordt ongeveer het idee: de insert wordt aan de voorkant geklemt en aan de achterkant komt een handvat.
14668
koen smidt
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mar 2015 02:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: handschaper project

Bericht door koen smidt »

Nu een uitsparing frezen waar de insert precies in past.

Ik heb hier mijn kleinste freesje, 3mm, voor gebruikt. aangezien ik een ISO40 opname heb met alleen lompe spantangen, heb ik eerst het freesje in een ER11 spantanghouder ingespannen, welke een cilindrische schacht heeft. Deze cilindrische schacht kan ik dan weer inspannen in mijn normale spantanghouder... :lol:

Ik heb ervoor gekozen om de achterkant van de kamer, waar de achterkant van de insert tegenaan rust, niet vlak te maken omdat de insert licht gebogen wordt geslepen. In plaats daarvan heeft de achterkant een M vorm met twee rondingen op 1/3e en 2/3e zodat de bolle achterkant van de insert toch stabiel wordt ondersteunt. Om dit te frezen even de coördinaten opgeschreven. Dit is dus de reden dat ik ooit wel aan een cnc machine wil beginnen! :lol:
Gelukkig heb ik wel een DRO.
14670
14671
Contour klaar!
14672
Al het materiaal binnenin ook weg... Hij past nét niet... :evil:
14673
Dan maar de hele contour nog een keer langs met alle coördinaten 0.05 verder uit het midden....
Grrrr, net iets te groot! :evil:
14674

Je kan op de foto denk ik precies de luchtspleet zien waardoor de insert een beetje heen en weer kan wiebelen...

Ook kan je 1 van de 2 nokjes zien waar de achterkant van de insert tegenaan rust.
Laatst gewijzigd door koen smidt op 15 apr 2017 01:13, 1 keer totaal gewijzigd.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: handschaper project

Bericht door assink »

Mooi stuk conventioneel freeswerk. Wat voor een freesmachine heb je?
koen smidt
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mar 2015 02:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: handschaper project

Bericht door koen smidt »

Mijn frees bank is een MRF FU 115 (Spaanse machine).

Het is een zware machine en ik ben er erg blij mee tot nu toe. Had liever ISO 50 opname gehad ipv ISO 40 omdat de meeste 2e hands frees koppen enz die ik kan vinden ISO 50 zijn, maar ja dan heb je ook meteen een zwaardere machine te pakken en ik durf geen zwaardere machine op de betonvloer te zetten :lol:
koen smidt
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mar 2015 02:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: handschaper project

Bericht door koen smidt »

Aan de onderkant van het werkstuk nog maar eens proberen...
14675
Succes! In dezelfde opspanning meteen maar even een groef voor het klemplaatje gefreesd.
14676
Draadgat voor de schroef van het klemplaatje gemaakt. Ik heb helaas geen tapkop die axiaal vrij kan lopen, dus na het boren op de freesbank moet ik altijd verhuizen naar de boorkolom om het gat te tappen.
14677
Het klemplaatje zelf ook gefreesd. Het hele vlak behalve de rand aan de achterkant is dus verwijderd.
14678
Het concept van het klemplaatje. De rand past nog niet helemaal in de groef.
14679
Na de rand van het klemplaatje met een whetstone op maat te maken, moest er een gat in het klemplaatje om het vast te kunnen bouten.
14680
Afbramen?
14681
Nee, een verzonken gat!
14682
In principe wordt de carbide insert nu al fatsoenlijk vast gehouden.
14683
koen smidt
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mar 2015 02:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: handschaper project

Bericht door koen smidt »

Nu nog een paar vlakke kanten aan de houder frezen zodat het niet zo'n lomp stuk ijzer is...

Hier frees ik de onderkant van de houder schuin af, waar de eerste poging voor de inkeping voor de insert mislukte.
14684
14686
De draad even opnieuw opschonen. Ik vind dit een mooie foto, je kan mooi zien hoe de kop aan alle kanten taps toe loopt om de insert schuin op het werkstuk te kunnen zetten en om te kunnen zien waar je precies schraapt.
14687
Ook het klemplaatje nog een paar schuine kanten gegeven.
14689

Tijd voor het handvat! Ik heb heel lang getwijfeld wat voor handvat ik wilde maken. Op internet zijn een heleboel mensen met evenzoveel verschillende meningen/voorkeuren te vinden. Ik heb dus besloten eerst maar eens een korte as Ø20 aan de houder te bevestigen, om dan later ofwel een houten handvat te bevestigen, of toch iets anders.

Eerst de kopse kant een mooie rand geven.
14688
een vlakke inkeping aan de as gefreesd. Eerst was ik van plan om de as stomp aan de houder te lassen, maar ik heb toch besloten dat ik het zonde vind om aan een stuk freeswerk te gaan lassen. Daarom maar een inkeping in de as gefreesd zodat de as vlak op de houder kan worden gemonteerd.
14690
14691
Helaas had ik geen normale cilinderkop inbus boutjes meer van de juiste maat, dus toen heb ik maar een paar boutjes afgedraaid. helaas was de oppervlakte van de boutjes gehard, maar gelukkig heeft mijn insert het overleeft.
14692
14693
Een freesje uitgezocht waar de boutjes bijna passend mee verzonken kunnen worden.
14694
Eerst met een center boortje bovenop de as begonnen, daarna een gat Ø6mm voor de m6 boutjes geboord, en ten slotte de gaten precies diep genoeg verzonken met het freesje. Te lui om hier de boorkop te verwisselen voor een spantang houder met spantang, enigszins tegen mijn principes in... :lol:
14695
Voila!
14696
Bijna klaar...
14697
koen smidt
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mar 2015 02:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: handschaper project

Bericht door koen smidt »

Even tussendoor: het setje tappen inc. doorlopend gat tappen, blind tappen en voorboormaten allemaal in een blok. Dit was het eerste werkstuk dat ik ooit met een DRO heb gemaakt, sindsdien wil ik niet meer zonder!
14699
De gaten voor de montage van het handvat geboord en getapt.
14698
Voila!
14700
14702
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: handschaper project

Bericht door Breaker »

Mooi stukje werk!
Als je het deel tussen handvat en schraper rond maakt geeft dat wel dat de draaiïng van het blad lastig te sturen is. Bij een ronde as zie je dan vaak een ring als handvat. Plat flext ook wat beter dan een stijve ronde as en kan dichter bij het blad sturen. Ben benieuwd hoe het je bevalt.

Wat ook nog kan doen is alvast pivot punten in het tussendeel maken op bijvoorbeeld 80mm en 130mm van de rand van het beitelplaatje. Dan is het blad makkelijk te slijpen in de houder door voor de slijpsteen een draaipunt te maken.

14742
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
simen
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2017 13:29

Re: handschaper project

Bericht door simen »

Leuk verslag Koen. ;-)

Simen
koen smidt
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mar 2015 02:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: handschaper project

Bericht door koen smidt »

Nu het handvat! Ik heb besloten om eerst maar eens te beginnen met een as ø30, en dan kan ik altijd nog een ring of dwarsverbinder maken. Eerst maar eens alles afmaken en een beetje schrapen leren...

Hier draai ik mijn as ø20 af naar 16mm om er m16 op te tappen.
14706
Snijden maar!
14707
Klaar, maar helaas, de draad zit er erg scheef op. Naar mijn idee had ik de snijplaat er recht op staan, en ik had ook gedacht dat de snijplaat enigszins zelfcorrigerend zou zijn maar dat was dus niet het geval!
14709
14711
Toch maar met de draaibank als houder de draad getapt :lol: Helaas heb ik nog geen beitel met de juiste punt om draad te kunnen snijden op de draaibank...
14712
14713
De as ø30 voorzien van een draadgat m16
14714
Het past!
14715
En de schaper is klaar voorlopig!
14716

Nu moet ik alleen nog een slijpmachine maken om mijn carbide plaatje te slijpen...

@Breaker: ik ben van plan een "swivel mount" te maken voor de slijpmachine zodat ik de hoek en radius van de rand van het carbide plaatje kan varieren naar wens 8)
Het klinkt alsof jij verstand hebt van schrapen? Doe jij dit vaker? Ik heb vast binnenkort nog wel vragen namelijk :lol:
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: handschaper project

Bericht door Breaker »

Da's teveel gezegd, maar soms mee bezig:
viewtopic.php?f=9&t=13342
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: handschaper project

Bericht door andrefc101 »

Wanneer ik met een snijplaat een draad op een as moet snijden, dan zet ik de as in de klauwplaat en de snijplaat "klem"tussen de as en de losse kop van de draaibank. De eerste paar gangen van de draad draai ik de losse kop mee zodat de snijplaat klem blijft zitten. Zit de draad eigelijk altijd goed recht op de as.
Plaats reactie