Een paar foto's

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Een paar foto's

Bericht door Erik »

Als je dan het verzoek doet om een nieuw subforum dan ben je moreel verplicht om de eerste posting te plaatsen.

De eerste machine;

Geprobeerd om alles low-budget te houden, maar alles bij elkaar opgeteld heeft het toch een centje gekost. Elektronica was zelfbouw op basis van het Allegro 5804 ic. De machine werkte maar daar was alles mee gezegd. Al blijf ik ervan overtuigd dat er met dit soort middelen een prima machine is te bouwen. Al met al was dit een goede leerschool.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De tweede machine;

Alle fouten in het ontwerp van de eerste machine zijn er hier uitgefilterd en de machine werkte nog goed ook. Ook betere drivers en motoren aangeschaft. Later is er nog een bovenfreesmachine als spindelmotor op gezet wat ook goed werkte. Klachten van de buurman over het vreselijke lawaai bij het frezen in hout. Op een dag de machine aangezet en even een boodschap gaan doen. Toen ik terugkwam stond de schuur vol rook, het werkstuk was 1 smeulende massa en de freesmotor was verbrand. Het had niets gescheeld of de schuur was volledig uitgefikt! Waarschijnlijk is het een fout geweest in het freesbaanontwerp.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De huidige machine;

Met de motoren, drivers en voeding aan de slag gegaan met de Huvema freesmachine. In het begin problemen gehad met het koppel van de motoren maar een vertraging bracht uitkomst. Alles werkt nu prima tot op 100sten nauwkeurig. In het begin voorzichtig aan de slag gegaan met 3mm freesjes maar met 10mm freesjes heb ik nu een gigantische materiaalafname. Later is er ook een nog een vloeistofkoeling/smering opgezet met een regelbare druk. Staal en r.v.s. moeten ook goed mogelijk zijn met dit apparaat maar daar heb ik me nog niet aan gewaagd. Er zijn nog diverse kleine dingetjes die ik aan de machine wil veranderen maar die geen haast hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een werkstukje;

Afbeelding

Nieuw project;

Cnc's bouwen is leuker dan het freeswerk zelf (vind ik). Laatst kwam ik deze drie gigantische 7A/fase motoren tegen voor een mooie prijs. Het vermoeden had ik al, maar ik bleek op de koop toe ook nog kogelomloopspindels te hebben gekocht. Later kon ik ook nog een trafo 50V 24A erbij kopen. Met de driverelektronica houd ik me nu bezig. Hoe het project er uit gaat zien weet ik nu nog niet, het zal ervan af hangen wat er tweedehands tegen mooie prijzen te koop is. In ieder geval word het werkbereik ongeveer 90x50x30 cm.


Afbeelding

Afbeelding

De foto's staan op de server van http://www.picoodle.com/

En hier dan nog 2 filmpjes;

Oude machine;



Huidige machine;


Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Een paar foto's

Bericht door Swets »

Heb naar dat filmpje Hallo zitten kijken,...
maar vond het wel erg traag gaan?

hoeveel mm/min was dat?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Een paar foto's

Bericht door Erik »

Geen idee hoeveel mm/min dat was. Probleem is dat het gebruikte freesje maar 3mm diameter was. Telkens als ik andere filmpjes bekijk verbaas ik me over de gebruikte voedingssnelheden. Vaak durf ik de voedingssnelheid niet hoog in te stellen bang dat het freesje breekt.

Gr.

Erik
D-sign

Re: Een paar foto's

Bericht door D-sign »

prachtig machientje die huvema, zoiets zou ik zelf maar al te graag in mijn garage staan hebben....

2 kleine vraagjes: welke stappenmotors zitten erop? en hoeveel watt is de motor?

ben curieus naar het nieuwe project, componenten zijn precies veelbelovend!
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Een paar foto's

Bericht door Erik »

D-sign,

Die Huvema lijkt me heel wat beter dan die portaalfrees van Ebay waar je in het andere draadje naar informeerde. Het werkbereik scheelt niet heel veel met die portaalfrees.

Spindelmotor is 500W, 0 tot 2500rpm. 12 mm freesjes in aluminium gaat probleemloos. Stappenmotoren zijn 1 Nm, als ik nu weer mocht kiezen zouden er 2Nm stappenmotoren op gezet worden.
Gr.

Erik
Plaats reactie