Nieuwbouw schuur

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

leo.o
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2012 14:36
Locatie: beverwijk

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door leo.o »

zeeschuim schreef:heb je dat gezien van iemand die dat gehoord had?
nou daar moet ik ff over nadenken :shock:
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door skillalot »

En we zijn weer wat verder...

Het boeiboord zit er inmiddels tegenaan. Ik heb gekozen voor rockpanel. Dit is een soort plaat geperste steenwol.
Een beetje hetzelfde idee als trespa, onderhoudsvrij, alleen moet je trespa ventilerend en met een naad zodat het kan werken monteren, en bij rockpanel hoeft dat niet. Dus mooi strak tegen elkaar aan, zonder naad. En gewoon met dubbelzijdige 4mm dikke tape en montagekit tegen de dakrand aan.
7712 7713

Aluminium daktrim erop en dan het EPDM zeil erop lijmen. EPDM is leuk voor kleine oppervlaktes, met een dak als dit is het niet leuk om het op het dak te tillen :lol: maar als het eenmaal boven is heb je het zo erop zitten. Ik heb het om de 30cm met een strook kit vastgelijmd. De dakranden heb ik eerst ook geprobeerd met kit, maar dat ging niet zo mooi. Op de foto is de eerste dakrand, en die is een beetje gebobbeld, de andere heb ik met contactlijm gedaan, dat werkte veel beter en strakker.
Het epdm rubber zit nog vol met kalk op de foto's, dat spoelt er vanzelf af zodra het een keer goed regent.
7714 7715

Van hardhouten balken een kozijn gemaakt voor de deuren. In eerste instantie alleen voor de deuren, de bedoeling is dat links en rechts nog een raam komen van dezelfde groote als het glas in de deuren.
7716 7717

Een deur hangt er al in, de andere moet nog ingekort worden. De deuren had ik al een jaar staan, van marktplaats voor 50 euro per stuk. Inclusief dubbel glas en hang en sluitwerk met veiligheidsbeslag. Het zijn hardhouten deuren en ze zijn haast niet te tillen.
7718 7719

Omdat het niet fijn werkt met het verlengsnoertje iedere keer, en de stofzuiger even uitvalt als de circelzaag wordt gestart eerst maar begonnen met de elektra.
De meterkast in huis even gefatsoeneerd, wat een bende was dat! In de meterkast is een 300ma aardlek bij gekomen, en 3 x 20A smeltpatronen voor de schuur. Vanuit hier een 5 x6mm² kabel van 30 meter naar de schuur (deze kon ik zo krijgen gelukkig). In de schuur heb ik een aparte groepenkast gemaakt met een 30mA aardlek en een krachtgroep erachter, en drie 30mA/16A aardlekautomaten. Ik denk dat de stofzuiger straks met 6mm² gewoon aanblijft :)
7720 7721 7722

Bekabeling met ymvk kabel in slagvaste pijp. En alvast wat tl-bakken opgehangen welke ik ook zo kon krijgen.
7723 7724

En nu is het even wachten tot de stopcontacten en schakelaars binnen zijn en ik de rest aan kan sluiten.
Morgen eerst maar eens de andere deur afhangen, en een keer de kwast eroverheen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kijk.. dat begint een serieuze werkplaats te worden..
een dergelijke ruimte staat ook hoog op mijn verlanglijstje..
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door lelieveld »

Dat pst niet achter in de tuin bij je Arie
Misschien als je het op palen zet boven het bestaande schuurtje :mrgreen:
ik zit ook beetje jaloers mee te kijken ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door floriske.nl »

Nice! Dat begint inderdaad serieus vorm te krijgen.

En voor de bewaking is ook al gezorgd zie ik ;-)

Mag ik vragen waarom je voor smeltpatronen gekozen hebt ipv een 3 fase 20A automaat?
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door skillalot »

Automaat valt eerder uit, smeltpatronen zijn wat dat betreft iets betrouwbaarder. Daarom heb ik de hoofdvoeding naar de schuur toe daarmee afgezekerd. In de schuur kan ik een automaat zo resetten mocht dat eens nodig zijn, dna hoef ik niet helemaal naar binnen in mn vieze kloffie. Ook hierom zit er een 300ma aardlek in huis, en 30ma aardleks in de schuur, zodat die in de schuur uitvallen als daar iets misgaat, en de 300ma eigenlijk bedoeld is als extra bescherming van de voedingskabel.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door skillalot »

En we zijn bijna klaar...
Er zit rondom een plafond aan de buitenkant van kunststof schroten, met spotjes er in. Er zit nu nog de standaard 50 watt halogeen in, maar GU10 led lampen zijn onderweg uit China.
7920

De nieuwe tegels liggen er in, 800x400x30 basalt. 's avond een slijpschijfje gehaald bij de gamma, á 30 euro, en de volgende ochtend na er een tegel mee geslepen te hebben toch maar naar boels gereden om een joekel van een tegelzaagtafel en aanhanger te huren. Het pad naar achteren moest per rij om en om 1 en 2 keer gezaagd worden (mooiste als alle voegen gewoon doorlopen). Bij het slijpen met de slijptol had ik gelukkig mijn telefoon in mijn broekzak, anders had ik in mn been geslepen. Nieuw achterantje voor mijn telefoon uit China is dus ook onderweg, gelukkig was ik niet door de batterij heen... Ook is het oude gras eruit gehaald, of wat er nog van over was, en nieuw gras er in gelegd.
7921 7922

En zo ziet het er 's avonds uit door de camera van een telefoon. De 4 lampen aan de voorkant en de twee onder de zijluifel kunnen apart geschakeld worden.
7923

Ook heb ik de vloer voorzien van een laagje betonverf. Aangezien ik hier ook gewoon op wil kunnen lassen en zo is deze afgevlinderd met een speciale slijtvaste keiharde kwartslaag erin, lassen en een dure PU garagevloer coating zag ik niet zitten, dan maar eens in de paar jaar een keer ontvetten, schuren, en de roller er weer over. Betonverf is prima voor mij :)
7924 7925
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door skillalot »

Volgende project: werkbank
Edit: 7928

Wordt gemaakt uit koker 50x50x2, alles wordt met een buislaser op maat uitgesneden, inclusief handige positiehulpjes. Uitsparingen en uitsteeksels om alles makkelijk in elkaar te kunnen lassen. Aan de binnenkant komen links en rechts in de kokers gaatjes om de 50mm. Hier kan ik later nog over beslissen of daar schapdragers of laderails aan komen. Waar geen laderails komen worden deurtjes voorgemaakt met laspaumelles.
Werkbank komt links achterin de schuur te staan. Linkergedeelte is 1.20m breed, rechts 2.40m. Het kleine tafeltje wordt voor de kolomboor.
7927
Laatst gewijzigd door skillalot op 02 sep 2013 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door frank »

Mooie werkplaats. Nu opletten dat ie niet langzaam geannexeerd wordt door de vrouwelijke baas 8)
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door floriske.nl »

Ziet er goed uit!

Je eerste plaatje van je werkbank werkt overigens niet.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door Swake »

Dat is toch geen schuur meer :shock:
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door DaBit »

floriske.nl schreef:Mag ik vragen waarom je voor smeltpatronen gekozen hebt ipv een 3 fase 20A automaat?
Voor hobbyisten zoals 'wij' gaat er niks boven porcelein traag als het om zekeringen gaat. Die moderne automaten, zelfs een C20 variant, reageren te vlot voor dingen als oude (trafo-)lasapparaten, dikke slijptollen, etc.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door skillalot »

floriske.nl schreef:Ziet er goed uit!
Je eerste plaatje van je werkbank werkt overigens niet.
Geen idee, die afbeelding is ineens verdwenen. Staat ook niet meer in mijn album. De afbeelding die ik erna geupload heb wel. Gisteravond deed hij het wel.

Edit:
7928
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door Sjuul »

DaBit schreef:
floriske.nl schreef:Mag ik vragen waarom je voor smeltpatronen gekozen hebt ipv een 3 fase 20A automaat?
Voor hobbyisten zoals 'wij' gaat er niks boven porcelein traag als het om zekeringen gaat. Die moderne automaten, zelfs een C20 variant, reageren te vlot voor dingen als oude (trafo-)lasapparaten, dikke slijptollen, etc.
Klopt helemaal, nog een voordeel is dat een smeltpatroon altijd nieuw of kapot is.
Een automaat die al een paar keer wat tikken heeft gehad is niet meer betrouwbaar.
Vaak worden de automaten overgewaardeerd om dat ze er modern en gelikt uitzien maar smeltpatronen zijn gewoon beter...

Ze zijn er ook in een modern jasje trouwens

Afbeelding
Holec Pasco

Sjuul

O ja ruige schuur trouwens, ben ook benieuwd naar de "shop tour" als hij eenmaal is ingericht :P
Plaats reactie