Nieuwbouw schuur

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Nieuwbouw schuur

Bericht door skillalot »

Hier de bouw van mijn nieuwe hobbyruimte.

Binnenmaat is 4 meter breed, links wordt 4.85 meter lang, rechts 6.45meter omdat de tuin schuin loopt aan de achterkant.
Ik wil gaan bouwen met 6cm dikke sandwichpanelen. Dit zijn 6cm dikke platen PIR schuim met aan beide kanten geprofileerd dun plaatstaal afgewerkt met een geplastificeerde gekleurde coating.
De reden dat ik voor sandwichpanelen kies:
- Goedkoop, makkelijk en snel bouwen.
- Brandveilig.
- Goede isolatie, 's zomers koel, 's winters warm.
- Geen dragende constructie nodig, panelen zijn sterk genoeg.
- Laag gewicht.

Ik ben begonnen met een mantelbuis vanuit de kruipruimte in huis naar achteren te graven. Deze is 75mm binnenmaat en hierdoor gaat straks gas (voor gevelkacheltje) water en stroom.
Ik heb een bekisting gemaakt waar een rand aan de binnenkant zit van 50x22mm hout. Dit is om lagere rand rondom te hebben waar een u-profiel in word gemaakt. In dit u-profiel komen de sandwichpanelen te staan.
Afgelopen vrijdag is het beton gestort voor een 12cm dikke gewapende vloer. Na het storten met de trilbalk uitvlakken, en 's middags tot begin van de avond vlinderen. Tijdens het vlinderen is er nog 50 kilo kwarts in verwerkt om de toplaag slijtvast en hard te maken.

7396 7397 7398

Nu ligt de vloer onder een laag folie en afdekzeil, om een week rustig uit te harden.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door Mcgyver »

nice! word een leuk schuurtje zo!
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door Sjuul »

skillalot schreef: Ik wil gaan bouwen met 6cm dikke sandwichpanelen. Dit zijn 6cm dikke platen PIR schuim met aan beide kanten geprofileerd dun plaatstaal afgewerkt met een geplastificeerde gekleurde coating.
Ik heb ze in de vorm van "panplaten" op mijn hobbyschuur gelegd. is echt super spul en isoleert in zomer en winter echt top.
Leuk dat je ons bij deze bouw ook op de hoogte houd

Sjuul
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door skillalot »

Ik ga 60mm wandpanelen gebruiken voor de wanden, en 60 of 80 voor het dak.
Met hoekprofielen in dezelfde kleur zetwerk schroef ik alles aan elkaar. De panelen onderling hebben en mes en groef, en schuiven in elkaar, hier zit een soort foam tussen om het luchtdicht te maken. Parkertje erin schroeven en het zit aan elkaar.
Rondom de wanden komt een houten balk, ook ter ondersteuning van de luifel, waaraan een boeibord geschroeft kan worden. Bovenop het dak een rand van 50x50mm rondom, en daarna een groot epdm zeil erover om het waterdicht te maken. Luifel aan de voorkant wordt 80cm, aan de zijkant 130cm zodat het pad naar achteren ook overdekt is. Kan daar mooi de fiets staan :mrgreen:
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door skillalot »

En we hebben weer wat vorderingen. Ik heb niet heel veel gewerkt, maar wel veel werk verzet.
Wat bouwt dit ongelofelijk snel. En met een paar simpele zelftappers wordt het al zo ontzettend stevig.

7574
Panelen zijn binnen, evenals het zetwerk. Zetwerk is apart besteld bij zetwerkwinkel.nl en alle hoeken zijn precies voorgevormd zoals ze moeten zijn.

7575
Eerst een u-profiel op de grond boren en met slagpluggen vast zetten. Deze valt mooi iets dieper in het betonnen randje

7576
En dan de panelen erin, begonnen met de hoek achterin, aangezien ik hier moeilijk bij kan komen maar eerst een paneel doormidden gezaagd, zetwerk erop gemaakt, en daarna in de u-profielen geschoven. Alles zit met een paar zelftappers vast, en gaat nergens meer heen. Ik heb vrijdag 's middags alle u-profielen vastgezet en dit stuk muur neergezet, plus de andere hoek er ook nog aan welke niet op de foto staat.


En alles hieronder is het resultaat van een paar uurtjes vanavond. Rond half 8 begonnen en twee uurtjes later al weer zo ver. Binnenkant gebroken wit, ral9002
7577 7578 7579

En zo ziet de buitenkant eruit. Ral9007, rookgrijs. Dit waren 2e keus panelen, een afgekeurde partij. Er was een klein beetje purschuim uitgekomen aan de kopse kanten. Soms steken er kleine druppeltjes uit waar je dan even je mesje langsop moet halen. Voor de rest splinternieuw, de folie zat er nog op.
7580 7581 7582
De voorkant van de schuur waar we tegenaan kijken krijgt steenstrips erop, zodat het een stenen schuur lijkt. De achterkant vind ik er zo mooi genoeg uit zien. Zodra het dak erop zit komt er nog een boeiboordje langsop uiteraard.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door michel pet »

ziet er goed uit zeg.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door PaulBng »

Geen daglicht binnen?
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door skillalot »

Ramen en deuren worden er later uitgezaagd
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door ruudpg »

Dat ziet er erg mooi uit zeg! En het bouwt ook nog eens lekker snel, ik ben alleen erg benieuwd hoe en wat voor dak je er op gaat maken.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door skillalot »

Plat dak, van dezelfde panelen, maar dan 80mm dik. Dak wordt over de hele breedte van de tuin, dus met luifel, en aan de voorkant ook een klein luifeltje. Onder de luifel komt een verlaagd plafond, met spotjes erin. Langs de rand van het schuurtje komt eerst een houten balk, van 30x150 waarschijnlijk, en langs de rand van de luifel ook. Dit voor extra stevigheid van de luifel, en om het dak vast te schroeven aan de wanden. Op de bovenkant van het dak komt rondom een houten balk. Een boeiboord schroef ik tegen de houten balken aan, en over het dak komt een groot epdm zeil uit een stuk, zodat ik ook geen naden heb. Die wordt er op gelijmd en dan is alles in een keer waterdicht.
Aan de binnenkant wordt het dak ook nog extra vastgezet met de hoekprofielen.
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door floriske.nl »

Ziet er zeker goed uit!

Epdm is wel een uitvinding vergeleken met ouderwetse bitumineuze dakbedekking.

Hoe ga je de afwatering doen? Afschot naar 1 hoek of volledig schuin met een dakgoot (als ik je verhaal zo lees het eerste).
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door skillalot »

Eerste ja
Kees Moret

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door Kees Moret »

Stinkend jaloers :lol:
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door Damocles »

Ziet er erg netjes uit.
Maar hoe bevestig je iets aan de muur? Is dit überhaupt wel mogelijk?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Plaats reactie