Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Hans Spaan
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 dec 2011 07:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door Hans Spaan »

Dank je wel. Dit is buitengewoon leerzaam. Schitterend!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dank je wel. Dit is buitengewoon leerzaam. Schitterend!
Graag gedaan.. want.. dit is inderdaad leerzaam...want.. van een oplettend Forumlid kreeg ik een mailtje..
Google had je gemakkelijk kunnen helpen...

http://i292.photobucket.com/albums/mm1/ ... edcopy.jpg

Push Here...
Riiiiiiiight... :lol: Dat naar beneden gevouwen stukje van de dekplaat is er dan dus ook om 't palletje weer in zijn ruststand terug te laten keren Weer wat geleerd.. Jay!.. zo komen we er wel.. bedenk goed dat dit de eerste keer is dat ik daadwerkelijk delen uit een uurwerk genomen heb, en ze teruggeplaatst heb zodanig dat't ding ook nog functioneert... :)
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door Dingenman »

Het klemmetje dat wordt gebruikt een paar foto's naar rechts op photobucket lijkt ook wel op die van jou - of is het nou andersom :P , anyway lijkt een heel handig stukje hulpgereedschap voor dit soort werkjes!

Prachtig bezig zo en leuk dat we het allemaal van dichtbij mogen/kunnen volgen - keep it up!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Die bedoel je?..
dit is echt een "uurwerkhouder".. en geen "Kasthouder" maar ze doen ongeveer het zelfde..

Afbeelding

dat is een kasthouder..

Persoonlijk ben ik geen fan van die metalen klemgevallen.. een Uurwerk is een delicaat stukje techniek.. en met zo'n metalen klem kun je de boel gemakkelijk beschadigen..
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door Dingenman »

Inderdaad :!:

Zo, en meteen weer wat geleerd :idea:

Maarrr, ik houd je verder niet op ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ach.. we gaan gewoon lekker verder.. maar niet meer met de CNC.. dat deel is eigenlijk wel klaar..

Dus.. we verhuizen naar de werkbank, op zolder..

Afbeelding

Ik heb deze plaatjes uit een Videootje geknipt.. anders heb ik mijn handen niet vrij..:)
Zoals je kunt zien.. Ik zit met mijn ellebogen op de tafel.. die tafel is dus flink aan de hoge kant.. zou je denken.. dat klopt ook.. het Buro waar mijn PC op staat.. is al een "grote jongen" een stalen Gispen buro ( typemachinebestendig ) dat buro dus.. is 78 cm hoog..de werkbank doet de rolmaat afrollen tot maarliefst 95 cm!.. 18 cm hoger dan mijn buro!..

Dit maakt dat je zicht hebt op je werk.. tevens.. en gelukkig kon dat hier.. is de beste plek.. bij een raam aan de NOORD zijde van het huis.. zo heb je NOOIT de zon in je giechel.. en ook nooit last van zware slagschaduwen..

Je kunt ook zien dat er maar weinig schaduw is.. en 't zijn allemaal zachte schaduwen.. omdat er alleen maar diffuus licht binnen valt.. vandaag is het een beetje bewolkt.. en dat geeft het mooiste licht om te werken..

Aan de slag dan maar.. de kast moet nabewerkt worden om de freesbaantjes weg te poetsen.. dus..

Afbeelding

Juist.. eerst de Vijlpen aan de werkbank.. een vijlpen is een tapse houten pen, met in dit geval een aambeeldje eraan, die je aan de werkbank kan klemmen om daarop aan kleine onderdeeltjes te werken..
Je ziet hier ook dat er een hap uit de werkbank gezaagd is.. dat heeft 2 redenen.. je kunt je ellebogen lekker op tafel laten steunen, en .. onder de werkbank hangt een "schootsvel" een lap om te voorkomen dat als je een onderdeeltje laat vallen, dat je em van de grond moet oprapen.. tevens.. vangt ie het vijlsel op als je met edelmetalen zoals goud en zilver bezig bent.. dit vijlsel is te kostbaar om weg te gooien.. dat gaat gewoon in de smeltkroes als je genoeg hebt.. en ik heb een zilveren ring die vervaardigd is uitsluitend uit vijlsel en kleine snippertjes die ik uit zilver heb gezaagd..

Terug naar de kast nu..

Afbeelding

Hier ben ik de bovenkant aan het vlakken.. dat wil zeggen de "facet" om de wijzerplaat..
Met vijltjes en schuursticks werk ik eerst de kast "grof" af.. daarna ga ik alles bruneren.. wat dat is, daar kom ik in een volgende post op terug. :P
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb net even om alles te passen het Kalibertje in de kast gezet.. en ook even getest of het klopte.. van die opwindstift.. en.. Ja.. dat werkt.. de pal op het merktekentje naar beneden drukken, en de stift komt er zonder moeite uit.. dat scheelt weer.. :)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb er inmiddels ongeveer een dag op zitten vijlen, schuren en wetten.

Afbeelding

en dan hebben we dat.. ik denk dat er nog wel een dagje overheen gaat voor ik em kan polijsten..
en.. daarbij moet ik ook nog uitkijken dat ik de rand voor het glas niet afrond.. anders kleunt het glas eruit..
Kun je nagaan wat er voor werk in het nawerken van een Spuitgietmatrijs gaat zitten.. maar dat komt wel in een ander topicje..

Reminder to self.. vandeweek even kijken of we een horlogepersje in mekaar kunnen verzinnen..dan kan ik het glas, en de achterwand er netjes inpersen.. :)
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door Ian »

Sla je die er niet met een stukje aluminium of hout in :mrgreen:


Ziet er weer mooi uit!
Snap alleen niet waar je de tijd vandaan haalt (om dit allemaal zonder haast te doen)
Laatst gewijzigd door Ian op 13 jul 2013 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
zeeschuim

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door zeeschuim »

trizact schijven van 3m werken heel snel en mooi!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door Arie Kabaalstra »

Trizact ken ik niet.. ga even googlen ah.. polijst materiaal..

Ik doe ook veel aan modelbouw.. en ik heb nog zat schuurpapier wat ik ook voor zilver gebruik.. 8/0 is superfijn.. daar gaat het ook mee..

de tijd heb je niet.. die moet je maken.. ik heb geduld.. je begint ergens aan, en je gaat er mee door tot je hebt bereikt wat je voor ogen stond aan het begin.. consessies doe ik niet aan..

de achterkant kun je vaak wel met een beetje druk met je duim erin drukken.. maar met een persje gaat netter.. een glas zetten gaat niet zonder pers of vergelijkbaar. je zou het in een bankschroefje kunnen doen.. maar dat heeft niet mijn voorkeur.. ..
zeeschuim

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door zeeschuim »

het mooie van trizact is dat de korrels allemaal de zelfde vorm hebben waardoor het krasbeeld egaal is.
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door Ian »

Dat je geen concessies doet daar ben ik al wel achter

Dat erin slaan, sloeg een beetje op een ander topic waar je op gereageerd hebt
Die pers begrijp ik wel
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Project: Heineken Horloge, Nieuwe kast

Bericht door Mcgyver »

Arie, MOET het glas erin geperst worden?

breekt het glas dan niet?

En buiten dat , je huisje is van alu, schraap je dan geen lelijke braam met het glas over het randje?


Ik zou je huisje even in de oven leggen , met een handschoentje uit de oven pakken en dan kan je het glaasje erin leggen, als die afgekoeld is zit hij vast ;-)


of maak ik een denkfout??
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie