Nieuwbouw werkplaats.

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door robolop »

Dit gaat mijn nieuwe garage en werkplaats worden in de toekomst waar ik voor de rest van mijn leven kan in bezig zijn.
Het betreft een gebouw van 52 vierkante meter, en daar ben ik zeeeeeeeer tevreden mee.
Hier wat foto's van de werken die al gedaan zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Aan de zijkant komt ook een poort te staan. Deze kan ik open zetten als het goed weer is zodat ik buiten kan zitten.

Afbeelding


Achterkant van het gebouw. Hier heb ik de ramen ook zo groot mogelijk gehouden voor de lichtinval.

Afbeelding

Dakwerken.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Dit is het gene wat er nu al gebeurd is. Deze week zal het dak helemaal klaar zijn, en kan de aannemer zijn werk ook af maken.
Poorten zijn besteld en zouden binnen 4 weken geleverd en geplaatst worden.
Venster achteraan en de deur ga ik niet hebben voor het bouwverlof, dus daar heb ik een beetje pech mee.
Voor de rest ben ik zeer tevreden met het werk van wat er nu al gebeurd is. Zelf ben ik veeeeeeeeeel na aant denken van hoe ik de indeling ga doen.
Maar van 1 ding ben ik al zeker. Ik ga deze winter wat gaat komen niet meer in de kou moeten zitten.
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door robolop »

De dakwerker heeft zijn werk voor 95% klaar. Hier en daar nog een prulletje wat moet afgewerkt worden.
Ik denk ook niet dat ik de simpelste ben, voor iets voor te maken, maar dat wist IEDEREEN die eraan begon.

De verwarming ligt er ook in, en ik weet nu al zeker dat ik GEEN koude voeten ga hebben in de winter.

Afbeelding

Afbeelding

Begin vollegende week komt de rest van de vloer en kan er gevlinderd worden.......

De WERK terras begint ook al wat zicht te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door robolop »

Zo snel dat het ook voorruit ging met de werken aan de werkplaats, zo snel viel alles ook stil na het bouwverlof.
Ik heb zeeeeeeer veeeeeel respect nu voor degene die een huis of een grote verbouwing doen. Maar ik ben nu zo ver dat de dikste zijkers weg zijn.
Hierbij wil ik wel niet iedereen over de zelfde kam scheren, ja er zitten ook vakmannen bij die er iets van kunnen.
Na 18 weken wachten zijn ze de deur en de venster komen plaatsen, en was alles winddicht. Dan heb ik besloten om alle muren te laten plakken. Ook nog zo iets.
Vind maar ene die u muren recht en strak doet. Gelukkig heb ik hem gevonden, en heeft hij perfect werk geleverd.

Zelf ben ik ook terug in actie gesprongen na maanden rondlummelen en nadenken over de inrichting.
Het hout voor alle kasten is toegekomen en zal deze week allemaal verzaagd worden. Het bedrijf dat dit gaat doen kreeg grijze haren van mijn eisen, maar ik betaal er ook voor.
Ik wil ook elke vierkante cm gebruiken in de werkplaats....
De eerste kast wat ik ga maken is al meteen de moeilijkste. Omdat ik nergens een glijder kon vinden van 3m50, heb ik hem maar zelf gemaakt.



Afbeelding


Afbeelding
De glijder loopt op 16 wieltjes, en alles moet recht blijven lopen met 20 rollagers die in een U profiel lopen wat op de vloer komt te staan.
Aleee dat hoop ik toch, ik heb hier veel werk ingestoken en hoop dat het lukt.
Ondertussen heb ik ook een nieuwe vriend bij gekregen die me elke dag gezelschap komt houden.

Afbeelding

We heten hem Smelly
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door robolop »

Toen ik aan het project begon was de uitdaging om een multifunctionele garage en werkplaats te hebben.
Iedere centimeter moest ingevuld worden. GEEN verloren hoeken of kanten.
Van de eerste dag dat ik de goedkeuring had, ben ik beginnen na te denken om alles zo goed mogelijk in te delen. De 45m die ik te beschikking had moest zo goed mogelijk ingedeeld worden.
Eerst en vooral, een werkruimte, en ten tweede een mooie plaats voor de bimer te zetten.
De grote ruimte die je nu ziet, zal in 2 gedeeld worden door middel van een rolluik. Zo kan ik stof maken in de werkplaats, en blijft de bimer mooi proper, en als ik wil kan ik er één ruimte van maken als ik de rolluik omhoog doe.

Met de meeste garages is het zo, dat als je u wagen binnen zet er altijd prul en nest naast de wagen staat. Dit is tenslotte voor de meesten een verloren ruimte.
Dit wilde ik in geen geval hebben, dus heb ik dit bedacht.

Een schuifwand van 3.50m op 1.80m en 60cm diep.
Deze wand moest vlot kunnen hertrokken worden, en stabiel genoeg zijn dat hij, eens hij gevuld is, niet om kon vallen.
Dat er een adder onder het gras zat kon ik mij wel indenken.
Eens alles klaar was kwam het probleem.
Wieltjes hebben wat spel, vloer ligt niet 100% pas, en dan begint het hé. Telkens ik de kast naar L en naar R duwde schoof ze een 3a4mm op.
Dit mocht natuurlijk niet gebeuren, en daarom heb ik een vrij stevige gleider gemaakt.

Op de grond heb ik een dikke alu U geschroefd en daarin loopt het ijzeren onderstel wat onder de kast staat.
Zoals je kan zien heb ik ook alles met lagers gemaakt. Je kan ook zien dat ik de U op het begin wat open geplooid heb.

Afbeelding
Dit is de kast waar het allemaal om te doen is.
Afbeelding

Hier staat ze half in de werkplaats.

Afbeelding

Afbeelding

En zo staat ze op het uitersten in de werkplaats.

Afbeelding

Afbeelding

Toen de architect begon te tekenen moest hij hier al rekening mee houden. Deur moest tenslotte open gaan hé.

Afbeelding

Hier staat ze volledig uitgetrokken, en zie je ze aan de achterkant. Dit ga ik nog afwerken met een dun plaatje.

Afbeelding

Zo staat ze dan weer terug op haar plaats in het garage gedeelte.


Afbeelding

De uitdaging om een volledige schuifkast te maken is gelukt.
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door robolop »

Na zeeeeer lang zoeken, heb ik eindelijk een de gepaste handvaten gevonden voor op mijn kasten.
Ik heb wel wat freeswerk moeten doen op deze op een fatsoenlijke manier te kunnen plaatsen.

De voorfronten heb ik terug allemaal afgedraaid en opgespannen.
Afbeelding


Afbeelding

Het gene wat ik weg gefreesd heb, is de dikte van de aluminium van het handvat.


Afbeelding

Zo komt alles mooi gelijk te liggen vanboven en aan de binnenkant van de lade.

Afbeelding

Voorkant.

Afbeelding
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door robolop »

Wat zou het zijn?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zwaaaaaaaaaar, zeeeeeeer zware motor.

Afbeelding

The enterprice

Afbeelding
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door robolop »

Ik heb een aantal dingen besteld, en zal er nog wat op moeten wachten.
Ondertussen zijn de kasten en laden al goed gevuld met materiaal. Ik heb ook veel tijd gespendeerd op alles mooi op zijn plaats te leggen waar ik het wilde.
Dit heb ik dan nog een aantal keren veranderd, maar nu begin ik mijn draai te vinden.
Ondertussen is er nieuw speelgoed aangekomen.

Makita mlt100 .......


Ik heb maar dadelijk een foto getrokken hoed dat ding juist uit de doos kwam.

Afbeelding

Afbeelding

Na alles eens aandachtig bekeken en opgemeten te hebben, heb ik dit eraf gedraaid.

Afbeelding

Zoals ik al aangaf is dit speelgoed. Als je iets juist wil zagen moet je niet afkomen met een tafelzaag van 475 euro tenzij je niet op een mm kijkt.
De bedoeling is deze nu te tunen dat ze wel juist zaagt gelijk ik het wil.
Of me dit ook gaat lukken weet ik niet. Dit is ook mijn eerste keer dat ik dit doe, maar ik kijk er wel naar uit.

Met de tafelzaag nu te hebben, kan ik ook beginnen te denken hoe ik mijn werktafel ga maken en hoe groot deze gaat worden.
Alles moet nogal kompakt zijn, en op de juiste plaats staan.
De zaag en mijn frees ga ik inwerken in deze tafel, zodat als ik ze nodig heb, ik alleen de rubbermat moet afnemen om alles te kunnen gebruiken.
Met andere woorden; dit gaat een multifunctionele tafel worden, waar ik veeeeeeeeeel heb over nagedacht.
Om er een beter zicht op te krijgen, heb ik een aantal stukken hout in mekaar gedraaid voor eens te kijken of de afmetingen goed zijn.

Onderaan de foto zie je de frees staan, en iets hoger de zaag.

Afbeelding

Hier kan je de nieuwe gleider zien van INCAR die WEL zeer juist is als alles goed is afgesteld.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is nog maar een begin van de tafel hé. Ik ga nu vooral nog goed nadenken eer ik ijzer en hout ga halen voor deze te maken.
Het is tenslotte mijn LAATSE werktafel die ik maak, en deze moet AF zijn.
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door robolop »

Wat de werktafel aangaat, maak ik elke dag vorderingen qua opstelling van de zaag en de frees. Ik ben daar nu een paar uur per dag met bezig, en telkens ik iets veranderd heb, stop ik er mee en ga ik pas de volgende dag verder.
Tussen het nadenken door probeer ik ook nog iets te maken.
Hier heb ik een aantal ijzeren beugeltjes gemaakt wat in het ALU U profiel past.

Wat stukken ijzer op lengte gezaagd.
Afbeelding

Daarna met de slijpschijf alles een beetje op maat geslepen, en daarna alles mooi recht geschuurd op de schuurband tot alles mooi paste in het gleufje .
Afbeelding


Dan gaten geboord en schroefdaad (M5) getapt, en alles voorzien van een likje verf.

Afbeelding

Dit was dan het resultaat van een 6u werk. Deze dingen vreten tijd.

De bedoeling van deze staafjes is, dat je er iets mee kan opspannen.

Afbeelding

Afbeelding



Hier een voorbeeld ...... De klemmen moet ik nog kopen of zelf maken.

Afbeelding

Deze alu plaat is ondertussen ook toegekomen ....... Deze komt op mijn kolomboor te staan. Deze had ik eerst zelf willen maken met de bovenfrees, maar voor de prijs dat ik ze gekocht heb, kon ik er niet zelf voor beginnen .


Afbeelding

Afbeelding
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door robolop »

Vandaag is dit nog toegekomen per post.

Afbeelding

Ik moet zeggen dat de spullen van Incra niet zo goedkoop zijn, maar qualitatief is dit top voor mij.

De metalen ringen blijven op hun plaats zitten me magneetjes.
Ik heb ook alle maten gekocht die er waren. Het gaat tenslotte om veiligheid hé.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb nog lang gezocht voor een grote goede winkelhaak, maar heb niet zo dadelijk iets gevonden wat me aanstond.
ik zal het dan maar zelf maken.
Hier wat aluminium wat ik gekocht heb.

Afbeelding

Ik heb dan een stuk op gespannen, en er een gleuf uitgefreesd.

Afbeelding

Dit is het resultaat wat ik wilde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door robolop »

De ¨LANGSGLEIDER¨ zoals dit officieels heet is klaar.
Hier wat plaatjes van het geheel.

Afbeelding

Totaalplaatje van de winkelhaak. Hij ziet er zwaar uit, maar het valt mee qua gewicht.
Ik wilde het ook niet TE licht maken hé. Moet sterk en vooral juist zijn.

Afbeelding

Afbeelding

De zwarte hendel is voor hem vast te zetten.

Afbeelding

Zoals hij nu afgesteld is, zou hij juist 90° moeten zijn. Dit heb ik nagemeten met een grote ijzeren winkelhaak.
In een winkel hier in de buurt, hebben ze veel speciaal meetapparatuur. Ik mag heb daar gaan opmeten met een digitale meter.

Ik kan ook nog kleine correcties doen.
Op de voorgrond linksonder zie je één inbusschoef staan, met 4 kleinere gaatjes er rond.
Met deze schroef kan ik kleine correcties doen. Eens alles 100% haaks staat, boor in die gaatjes groter en zet is daar 4 schroeven in.
Dan ben ik zeker dat hij juist blijft staan.

Afbeelding

Ik heb ook 2 gaatjes geboord waar ik een inbus sleuteltje kan insteken.
Door hier aan te draaien kan ik bepalen of alles mooi schuift zoals ik het wil hebben.
Draai ik deze vast, dan ga ik meer wrijving hebben van de teflon op de alu sleuf.

Afbeelding

Hier is alles gemonteerd op de tafel.

Afbeelding

Afbeelding

Nu is het natuurlijk nog een beetje afwachten of ik dat ding 100% afgesteld krijg hé. Maar ik weet nu al dat het in ieder geval beter gaat zijn dan de prul die origineel bij de zaag was.

Wat de tafel zelf aangaat, ga ik deze ook van aluminium maken. Ik ben alles nauwkeurig op aan het meten voor alles te bestellen.
Ik ga het frame maken met dit profiel.

Afbeelding

Dit profiel kan je in vele maten krijgen en is zeer sterk.
Ik laat ook alles op maat zagen om het zo juist mogelijk te hebben. Kostenplaatje gaat wel de hoogte in, maar zoals ik al eerder aangaf, gaat het toch de laatste keer zijn dat ik dit maak.
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door robolop »

Het grootste deel van de aluminium profielen voor mijn tafels is geleverd.
Ik denk deze week mijn eerste tafel klaar te hebben. Het is nogal wat puzzelen voor alles in elkaar te zetten, en geen fouten te maken.

In deze tafel gaan 8 stopcontacten komen.
Deze heb ik al meteen getuned.

Afbeelding

Binnenkort zal de eerste tafel klaar zijn, en zal ik een heftruck moeten laten komen voor ze recht te zetten.
Alhoewel het allemaal alu is, gaat ze toch zwaar zijn.

Een voorsmaakje.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat wordt een mooie werkplek!.. ik zou willen dat ik zo'n mooi ruim atelier zou hebben..
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door Swake »

Hij doet het weer.... Man man man...
En al die details... fantastisch gewoon. Een zeker budget hoort erbij natuurlijk, maar het resultaat mag zeker gezien worden.
Proficiat.

Waar, ooh waar, komt die alu T-slot plaat vandaan ?
When it fits stop using the hammer.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door skillalot »

Ik wilde eerst zeggen een auto hoort op straat en niet in de garage, maar toen herinnerde ik me weer wie robolop was... Wordt een mooie werkplaats ja.
Plaats reactie