Nieuwbouw werkplaats.

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef:
Die maak je toch gewoon zelf?..
Maar zet dan het potlood wel in het verlengde van de draaipunten, anders zit er toch echt een afwijkinkje in.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13528
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door Arie Kabaalstra »

slechts een rotatie.. waarvan de hoek afhankelijk is van de ingestelde grootte van de ellips.. dat dan weer wel.. :)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door DaBit »

Ja, die goeie oude analoge oplossingen. In G-code word dat lastig, zo'n ellips. :mrgreen:
(via een truukje kan ik 'm wel door het coordinatensysteem te schalen, maar da's geen pure G-code meer)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Ja, die goeie oude analoge oplossingen. In G-code word dat lastig, zo'n ellips. :mrgreen:
(via een truukje kan ik 'm wel door het coordinatensysteem te schalen, maar da's geen pure G-code meer)[/size]
Als je verschalen met een G-code doet toch wel . :lol:

( helaas verbied mijn machine daarna nog cirkulaire interpolatie )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door robolop »

Ik ben druk bezig met de laatste tafel in mekaar te steken. Het is (was) nogal een puzzel, maar ze is voor mij perfect.
Voorsmaakje.

Afbeelding

Afbeelding

Hier steken al verschrikkelijk veel uren in om alles goed op mekaar af te stellen.
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door twentetwente »

Puik werk zeg.
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door robolop »

Op een paar kleine dingen na, is mijn zaagtafel bijna klaar. Ik wacht voor het moment op een nieuwe frees.

De smalle lange tafel is ondertussen klaar voor gebruikt te worden. De bedoeling van deze tafel is dat mijn kolomboor, schuurmachine en freesplaat daar allemaal op komt te staan.
Wat ik ook wilde hebben is, dat ik deze toestellen kon verschuiven waar ik ze wilde hebben zonder dat ze los staan op de tafel en er kunnen vanaf vallen.

Ik had toen ik de alu bestelde gezien dat ze ook Teflon glijders verkochten, en heb er zo een deel gekocht.
Natuurlijk paste dit niet in het profiel wat ik nodig had, vraag me niet waarom. Voordeel was dan wel weer dat de passing te klein was, en ik dit kon oplossen met de bovenfrees.

Links zie je dat ik de gleuf groter gemaakt heb.

Afbeelding

Dit was simpel om te doen, maaaaaaaar ik moest dit ook op een veilige manier doen.

Ik heb het teflon plaatje op een stuk alu vast gezet.
Zo kon ik alles mooi onder controle houden. De 2 grote verzonken gaten heb ik gemaakt voor mijn vingers in te zetten, zo had ik het meeste grip.

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je het resultaat.

Afbeelding

Dan heb ik platen gezaagd van volkern waar de toestellen komen op vast te staan.

Het kolomboormachine heb ik ook nog wat getuned.
Ik wilde een grote plaat hebben waar ik dingen kon op vast klemmen.

Eerst een mal gemaakt van mdf in de vorm die ik moest hebben en daarna alles mooi uitgefreesd met een kopieerfrees , simpel.

Afbeelding

Afbeelding

Op de achtergrond zie je de volkern plaat waar de alu komt op te staan.
De zwarte schroef dient voor de plaat vast te zetten op het boormachine.

Afbeelding

Hier kan je ook zien dat ik, waar ik dat wil busjes kan zetten met schroefdraad in voor iets vast te zetten, handig als je het mij vraagt.

Afbeelding

In het center komt een stuk van 16mm mdf te liggen. Dit heb ik ook goed groot (9cm) gemaakt. Ik wil NIET in mijn alu boren. Als het blokje versleten is zet ik er een nieuw in. Heb ze op voorraad.

Afbeelding

Omdat ik maar 1 schroef wilde hebben voor de plaat vast te zetten, heb ik dit aan de onderkant gemaakt.

Afbeelding

Dit past perfect op de boortafel.

Omdat ik nu een grotere tafel had op mijn boormachine, kon ik de hendel voor de tafel omhoog en omlaag te doen niet meer bedienen.
Deze kwam natuurlijk tegen mijn alu plaat aan.

Dit heb ik dan kunnen verlengen met een alu stuk dat ik hier nog had liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Onderkant let de zwarte schroef.

Afbeelding

Hier kan je de volkern plaat ook zien waar het boor op staat.

Afbeelding

Ik heb ook nog een glijder gemaakt voor op de alu plaat. Hier kan ik alle kanten mee op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn boorklem kan ik ook vastzetten waar ik het wil.

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je wat ik bedoel met, het schuiven van de toestellen.

Afbeelding

Afbeelding

De volgende stap, is nog een freesplank maken. Ik kijk er naar uit.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door DaBit »

Ik blijf erbij: er lopen hele volksstammen rond die met het meest leuke CNC-apparaat nog niet voor elkaar krijgen wat jij met een bovenfrees doet. Petje af hoor.
(ik bijvoorbeeld)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door robolop »

DaBit schreef:Ik blijf erbij: er lopen hele volksstammen rond die met het meest leuke CNC-apparaat nog niet voor elkaar krijgen wat jij met een bovenfrees doet. Petje af hoor.
(ik bijvoorbeeld)
Thx dude.

Spijtig dat ik niet echt goed met een pc overweg kan, anders zou ik het wel weten hoor.
Als ik zie wat jullie allemaal maken van cnc machines druipt het water uit mijn mond. Maar van de andere kant zie ik hier heeeeeeeeeel weinig van onderdelen die je ermee kan maken, of heb ik het mis en kijk ik verkeerd.
Laatst gewijzigd door robolop op 01 mar 2014 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13528
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door Arie Kabaalstra »

't is ook meer een "bouw" forum dan een "Show and tell".. maar toch zie ik toch nog wel leuke dingen voorbij komen..

een CNC machine is voor velen tussen het zelf maken van dingen ook een continu proces van verbeteren, aanpassen. veranderen.. ik ben in 2006 begonnen.. en eigenlijk was ie pas in 2013 pas zoals ik em wilde hebben.. en nog heb ik niet genoeg.. eindschakelaars.. toolchanger.. andere spil.. nog meer dingen automatisch doen.. gereedschapmeetsysteem opnieuw opbouwen.. tastsoftware schrijven. nog veel meer programma's en routines maken..

in de tussentijd bouw ik dan voor de lol..nouja.. mijn horloges en andere knutselprojectjes..

Met een PC omgaan.. ach.. daar hoef je niet veel van te kennen.. beetje tekenen.. zolang je niet in 3 D gaat frezen.. kun je nog gewoon uit met een 2D tekenpakket.. en.. de besturing van de machine.. dat leer je snel genoeg.. eerlijk?.. ik gebruik nog niet de helft van de functies die er in EdingCNC zitten.. dat hoef ik dan ook niet te leren..
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door twentetwente »

Echt schitterend!!
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door robolop »

Arie Kabaalstra schreef:'t is ook meer een "bouw" forum dan een "Show and tell".. maar toch zie ik toch nog wel leuke dingen voorbij komen..

een CNC machine is voor velen tussen het zelf maken van dingen ook een continu proces van verbeteren, aanpassen. veranderen.. ik ben in 2006 begonnen.. en eigenlijk was ie pas in 2013 pas zoals ik em wilde hebben.. en nog heb ik niet genoeg.. eindschakelaars.. toolchanger.. andere spil.. nog meer dingen automatisch doen.. gereedschapmeetsysteem opnieuw opbouwen.. tastsoftware schrijven. nog veel meer programma's en routines maken..

in de tussentijd bouw ik dan voor de lol..nouja.. mijn horloges en andere knutselprojectjes..

Met een PC omgaan.. ach.. daar hoef je niet veel van te kennen.. beetje tekenen.. zolang je niet in 3 D gaat frezen.. kun je nog gewoon uit met een 2D tekenpakket.. en.. de besturing van de machine.. dat leer je snel genoeg.. eerlijk?.. ik gebruik nog niet de helft van de functies die er in EdingCNC zitten.. dat hoef ik dan ook niet te leren..

Ik begrijp wel wat je bedoeld Arie. Het is altijd een uitdaging om dingen beter te maken met u eigen ideeën. Maar als het dan eens klaar is en op punt staat, is het toch de bedoeling om er iets mee te maken, veronderstel ik, of heb ik het mis?

Ps,
Spijtig dat je zo ver van mij vandaan woont, ik denk dat wij goede gesprekken met mekaar zouden hebben.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13528
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door Arie Kabaalstra »

't inderdaad de bedoeling om er vooral dingen mee te maken.. 'k vind het eigenlijk ook wel jammer dat we niet meer zien van wat iedereen maakt..

'k vind het in elk geval indrukwekkend wat jij laat zien, geen CNC machine, maar gewoon handig handwerk.. veel van de door jou gebruikte technieken lijken eerder uit de houtbewerking te komen, maar voldoen ook in Aluminium..

je zou trouwens ook een aantal steunen kunnen maken op je werkbank om echt grote delen te ondersteunen onder de kolomboor.. eigenlijk heb je met een werkbank met T-gleuven een modulaire machine bedacht.. :lol:
cocobolo
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 jul 2008 17:01
Locatie: Apeldoorn

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door cocobolo »

IK vind dit echt schitterend, ben bijna sprakeloos van hoeveel werk je in deze details stopt ! :)
Ja, ik zou het ook wel leuk vinden om meer te zien van wat mensen maken met de spullen. Ik weet dat veel mensen hier juist veel lol hebben aan het bouwen van zo'n machine (diep respect daarvoor!), maar mij gaat het om wat ik er mee kan :)
Plaats reactie