Nieuwbouw werkplaats.

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door robolop »

Arie Kabaalstra schreef: je zou trouwens ook een aantal steunen kunnen maken op je werkbank om echt grote delen te ondersteunen onder de kolomboor.. eigenlijk heb je met een werkbank met T-gleuven een modulaire machine bedacht.. :lol:
Arie, wat bedoel je met steunen maken onder het kolomboor?

Modulaire T-gleuven werkbank machine ????????
Heb ik nu een prijs gewonnen, lol....
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door robolop »

cocobolo schreef:IK vind dit echt schitterend, ben bijna sprakeloos van hoeveel werk je in deze details stopt ! :)
Ja, ik zou het ook wel leuk vinden om meer te zien van wat mensen maken met de spullen. Ik weet dat veel mensen hier juist veel lol hebben aan het bouwen van zo'n machine (diep respect daarvoor!), maar mij gaat het om wat ik er mee kan :)
Thx dude, maar die details zie ik hier ook terugkomen van de gene die cnc machines samenstellen en, of verbeteren. Maar eens het klaar is moet je toch eens iets ermee maken. Ik heb me nu ook rot geamuseerd met het maken van bepaalde dingen, maar ik wil ze ook gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door Arie Kabaalstra »

robolop schreef:
Arie Kabaalstra schreef: je zou trouwens ook een aantal steunen kunnen maken op je werkbank om echt grote delen te ondersteunen onder de kolomboor.. eigenlijk heb je met een werkbank met T-gleuven een modulaire machine bedacht.. :lol:
Arie, wat bedoel je met steunen maken onder het kolomboor?

Modulaire T-gleuven werkbank machine ????????
Heb ik nu een prijs gewonnen, lol....

Nietzozeer steunen ONDER je kolomboor, maar ernaast.. zodat je langere werkstukken kan ondersteunen.
Ik heb onlangs een stoel gebouwd naar een ontwerk van Gerrit Rietveld, en die is opgebouwd uit Beukenhouten latten 30x30 mm, als je dan een gaatje moet boren vlakbij het einde.. is het wel prettig als je het andere eind kan ondersteunen. Ik had daarvoor een balkje op de werkbank geklemd, met dezelfde dikte als de onderplaat van mijn boorstandaard.. zodat die latten van mijn stoel altijd vlak lagen..
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door robolop »

Arie Kabaalstra schreef:
robolop schreef:
Arie Kabaalstra schreef: je zou trouwens ook een aantal steunen kunnen maken op je werkbank om echt grote delen te ondersteunen onder de kolomboor.. eigenlijk heb je met een werkbank met T-gleuven een modulaire machine bedacht.. :lol:
Arie, wat bedoel je met steunen maken onder het kolomboor?

Modulaire T-gleuven werkbank machine ????????
Heb ik nu een prijs gewonnen, lol....

Nietzozeer steunen ONDER je kolomboor, maar ernaast.. zodat je langere werkstukken kan ondersteunen.
Ik heb onlangs een stoel gebouwd naar een ontwerk van Gerrit Rietveld, en die is opgebouwd uit Beukenhouten latten 30x30 mm, als je dan een gaatje moet boren vlakbij het einde.. is het wel prettig als je het andere eind kan ondersteunen. Ik had daarvoor een balkje op de werkbank geklemd, met dezelfde dikte als de onderplaat van mijn boorstandaard.. zodat die latten van mijn stoel altijd vlak lagen..

Jaja nu begrijp ik wat je bedoeld. Ik was er ook al over na aan het denken om dit te maken. Ik moet nog Alu bestelen, en ga dit ook van het zelfde profiel maken. Ik heb al lagers liggen die ik daarvoor kan gebruiken. Moet juist een paar dingen laten draaien waar de lagers inkomen.
Komt in orde.
Thx voor het mee denken
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door robolop »

Ik heb nog een inlegplaat gemaakt voor mijn bovenfrees. Deze plaat komt aan de zijkant van de tafel te hangen. Later meer hier over.

In de inlegplaat zelf wilde ik GEEN schroeven hebben. De plaat zelf, wordt op zijn plaats gehouden door 4 magneten die op elke hoek staan.

Afbeelding

Het gat waar deze inlegplaat komt in te liggen wilde ik ook zo juist mogelijk hebben. Dit kan op een vrij simpele manier. Je plakt de inlegplaat af met plakband, legt de plaat juist en laat alles vollopen met polyesterhars.
Eens alles uitgehard is klop je het voorzichtig los. De dikte van de plakband is dan u spel wat je hebt. Zeeeeeeeeeer weinig dus.

Afbeelding

De 4 schroeven heb ik voorzien van rubbertjes. Zo kan ik de inlegplaat mooi gelijk leggen met de bovenkant van de tafel. Op die schroeven komen ook de magneten te liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Dit systeem heb ik ook toegepast voor de ringen die rond de frees liggen. Eerst een alu ring gefreesd, en daar dan weer magneten in geperst.

Afbeelding

Afbeelding

Op de voorgrond zie ge de verschillende ringen die ik heb. Deze zijn van Incra, en kan ik nu ook gebruiken in mijn plaat.

Afbeelding

Ik heb ook een paar T-tracks ingewerkt, en alles bekleed met Formica.

Afbeelding

Hier kan je goed zien hoe juist alles is, en dat het vele werk wat ik erin gestoken heb zich geloond heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu is het nog even wachten op de aluminium waar deze plaat komt op te liggen.

Dit wekend een postduif sturen naar Duitsland (Motedis).
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door robolop »

Mijn multifunctionele tafel is eindelijk klaar. Dat dit niet simpel was om te maken, wist ik wel. Ik had hier ook totaal geen ervaring mee.
Dit is het geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Het freesgedeelte.

Afbeelding

Ik heb hier ook maar een gleider op gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

De lijntjes wat je ziet, staan op 1cm van elkaar, en qua diepte is dit juist door de witten laag van de volkern.
Veeeeeeeeeeeel werk aan geweest.

Afbeelding

In de T-Track kan ik ook klemmen in schuiven voor iets op te spannen.

Afbeelding

Het zaag gedeelte dan.

Afbeelding

De spelling tussen het zaagblad en de volkern heb ik bewust zo klein mogelijk gehouden.

Afbeelding

Afbeelding

Als ik de zaag in een hoek moet instellen, moet ik wel het kleine plaatje wat rond het blad staat wegnemen. Maar dit gaat niet dikwijls gebeuren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier met de aanslag die ik zelf gemaakt heb, en werkt perfect.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat de poten van de tafel niet op het uiteinden staan, had ik wat een probleem om mijn stopcontacten te zetten.
Dit heb ik op een (voor mij) goede manier kunnen oplossen.

Ik heb alles op een ijzeren flexibele buis bevestigt, en zo kan ik de stopcontacten zetten waar en hoe ik wil.

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je dat de Incra freesplaat ligt op aluminium beugels.

Afbeelding

De frees heb ik ook nieuw gekocht.
Dit is een Triton van 2400 watt.
Deze heb ik speciaal gekocht omdat ik vond dat je deze van bovenaan zeer gemakkelijk kon bedienen voor hoger en lager te zetten.
Deze komt ook NIET meer onder de tafel uit.

Deze tafel was één van de moeilijkste dingen die ik gemaakt heb in mijn nieuwe werkplaats.
Het moest tenslotte ook allemaal juist zijn hé (en dat is het ook). De micrometer heeft zijn dienst bewezen, en zonder dit toestelletje ben je nergens.

Afbeelding

Nu rest me nog alleen om een rubberen mat te kopen van 4mm dit voor op de tafel te leggen.
Het is tenslotte een werktafel.


Voor de verdere rest moet ik hier en daar nog wat prullen maken, en moet er nog wat geverfd worden. Eens dit gedaan is zal ik foto's posten van alles.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zoals elke keer als je weer wat werk toont, ben kompleet sprakeloos ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door andrefc101 »

En misschien nog een veiligheidskap over het zaagblad, goed voor je vingers!
Verder alleen maar een groot compliment, ziet er super uit.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door hrscharft »

Wat ik persoonlijk zou doen is de 'kam' van het zaagblad aanpassen.

Misschien heb je een mogelijkheid om hem lager te zetten en als dat niet kan dan een stukje er af halen aan de bovenkant.

Waarom zou je dat willen vraag je je misschien af.... ?

nou omdat de 'kam' nu boven het zaagblad uit komt en je op deze manier geen sleuven in een plaat kunt zagen.

Gr,

Harm.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door Arie Kabaalstra »

die "kam" heet geloof ik in het jargon een "spouwmes".. en inderdaad.. die moet niet boven de zaag uitsteken.. als je een lange groef wilt zagen in een stuk materiaal, dan zit ie nu in de weg..

Los van dat ene detail.. moet ik zeggen dat je een ongelooflijk mooie veelzijdige machine gebouwd hebt.. want je kunt hier gerust spreken van een zaag/frees combinatie.. afwerking is super, en ik kan me goed voorstellen dat mensen die de "in progress" foto's niet gezien hebben, je niet gaan geloven dat je 't zelf gebouwd hebt..
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door robolop »

andrefc101 schreef:En misschien nog een veiligheidskap over het zaagblad, goed voor je vingers!
Verder alleen maar een groot compliment, ziet er super uit.
Kap komt er inderdaad op te staan als ik dat ding in de gang zet.
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door robolop »

hrscharft schreef:Wat ik persoonlijk zou doen is de 'kam' van het zaagblad aanpassen.

Misschien heb je een mogelijkheid om hem lager te zetten en als dat niet kan dan een stukje er af halen aan de bovenkant.

Waarom zou je dat willen vraag je je misschien af.... ?

nou omdat de 'kam' nu boven het zaagblad uit komt en je op deze manier geen sleuven in een plaat kunt zagen.

Gr,

Harm.
Ik heb al een stuk van de kam afgeslepen. Als ik de zaag niet nodig heb draai ik alles naar beneden zodat de kam en het zaagblad niet boven de tafeloppervlakte uitkomt.

Voor sleuven te maken gebruik ik mijn bovenfrees.
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door robolop »

Arie Kabaalstra schreef:die "kam" heet geloof ik in het jargon een "spouwmes".. en inderdaad.. die moet niet boven de zaag uitsteken.. als je een lange groef wilt zagen in een stuk materiaal, dan zit ie nu in de weg..

Los van dat ene detail.. moet ik zeggen dat je een ongelooflijk mooie veelzijdige machine gebouwd hebt.. want je kunt hier gerust spreken van een zaag/frees combinatie.. afwerking is super, en ik kan me goed voorstellen dat mensen die de "in progress" foto's niet gezien hebben, je niet gaan geloven dat je 't zelf gebouwd hebt..
Thx dude, ik heb mijn best gedaan, meer kon ik niet doen en ben er ook super tevreden mee. Nu nor een rubberen mat erop en ik kan beginnen te knutselen
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Nieuwbouw werkplaats.

Bericht door robolop »

Aan alles komt een einde. Sinds ik begonnen ben met de bouw van de nieuwe garage zijn we 11 maanden verder, en is alles klaar op een paar kleine prullen na.
Ik ben zeeeeeeeeeer tevreden dat ik dit gedaan heb, en kijk er naar uit om het meeste van mijn tijd er te kunnen doorbrengen. Hier een aantal plaatjes van hoe het geworden is.

Afbeelding
De rode kleur van de kasten is gewoon smaak. Ik vond, als ik deze in het wit zou maken dat het zo een beetje TE fel keukenachtig ging worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je ook dat de rolluik die de garage en werkplaats scheidt naar beneden is.
Ik ben zeeeeeeer tevreden hier van dat ik dit gedaan heb.

Afbeelding

Omdat ik elke cm wilde benutten, heb ik nog een smalle kast kunnen maken voor nog dingen in op te hangen.

Afbeelding

Afbeelding

De rolluik is ook volledig ingewerkt. Glijders enz zijn niet te zien. En als hij omhoog staat zie je juist een smalle sleuf waar hij doorschuift.

Afbeelding

De stereo heb ik kunnen inwerken in de voorkant van de rolkast.

Afbeelding

Er staan ook 3 stopcontacten in, en de bediening van de kast.

Afbeelding

De lange sleuf onder de stopcontacten heeft ook een doel.

Afbeelding

Jullie willen niet weten hoeveel frees, schuur en vijl werk ik alleen al gehad heb aan de frontplaat.
Maar het resultaat is er, en dan is tijd niet van belang.

Verdere foto's met uitleg binnenkort.
Plaats reactie