Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Arie Kabaalstra »

Die spaantjes zijn zo klein.. dat een stofmaskertje mogelijk uitkomst brengt.. maskertje voor, één diepe teug lucht.. en 80% van de spanen hangt in je masker.. :lol:
robolop
Berichten: 168
Lid geworden op: 11 nov 2008 18:27

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door robolop »

Engelen geduld heb jij...........

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Rocnc »

0.180 mm asjes? Fascinerend! Waarom? Alle logische dingen als materiaalkosten, enzo lijken me onzinnig. Waarom dan een dun asje nog dunner maken? Of is dit een soort beroepstrots onder uurwerkmakers? "Kijk eens hoe ver ik kan gaan?" ik ken "dat wereldje" helemaal niet. Maar dat vind ik eigenlijk wel jammer. Gelukkig laat Arie hiermee wat in de keuken kijken. Leuk!
Ro.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Linki »

Ter inspiratie is het volgende filmpje misschien wel interessant.
Het gaat over een student mechanical engineering die voor z'n vader een horloge maakt.



Klein detail: hij doet het op een Haas.
Nu weet ik wat Arie van Haas vindt.
zo'n Haas?.. één woord, 20 letters: "AAAAAAAAAAAAAAAAARGH!" en 1 leesteken.. ik heb in mijn leven 2 weken met een Haas gewerkt.. wat een KL... dingen..
Maar ondanks dat, of misschien wel juist daardoor, toch een interessant filmpje.
zeeschuim

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door zeeschuim »

prachtig!
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Leeuwinga »

mooie muziek
DAZ
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2013 19:42
Locatie: Huijbergen

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door DAZ »

Orkest Waldo de los Rios

Top40 muziek 1971. Iets van symphoni nr 40

weet ik nog heel goed, kun je wel raden naar mijn leeft....
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Leeuwinga »

95?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb dat filmpje ook al eens gezien... als je goed kijkt.. zie je dat ik er ook een commentaar op gezet heb.. ik vond zijn bewerkingsvolgorde minder handig gekozen.. maar het resultaat is wel mooi..

en dat het op een HAAS gemaakt is.. ach.. het enige is.. dat ie het nulpunt in heeft moeten stellen.. en het programma op de machine heeft moeten zetten.. alles is met Cam Software gedaan.. dus.. stuk materiaal erin.. nulpuntje vastleggen.. progje downloaden in de machine.. grote groene knop drukken.. koffie halen..

Ik ben de afgelopen dagen vooral met priegelwerk bezig geweest.. ik heb een klein stempeltje gemaakt.. om de wijzernaafjes te dieptrekken.. zodat er een klemmend kraagje aan de wijzers gevormd wordt..

Afbeelding

2 down.. one to go.. :)
baakman
Berichten: 55
Lid geworden op: 29 apr 2010 20:44
Locatie: Apeldoorn

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door baakman »

nee Leeuwinga we zijn, ook al willen we het niet weten een flink stuk in de zestig maar hebben we wel meer tijd voor de hobby en ik draai de plaat nog regelmatig

Will
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Leeuwinga »

Shake hands zou ik zeggen (ik ben 63)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Arie Kabaalstra »

't heeft gesneeuwd in mijn Atelier!!...


Afbeelding

stukkie Delrin in de Emco geknoopt.. dit keer even een wat groter onderdeel dan de dieptrekpons die ik vanmorgen gemaakt heb.. (0.88±0.005 mm, 15 mm lang gehard staal, dus draaien met een VHM stichel op de leunspaan)

een Neusje voor de wijzerzetter.. een tooltje om wijzers op een uurwerk te zetten.. in feite een klein persje.. met een holle stift waar ik die kunstof "neusjes" in kan klemmen..
Ik heb er 2 gemaakt.. 1 met een tip van 3 mm en een 1.2 mm gat.. die is voor de urenwijzer.. en één met een 2.5 mm tip met een 0.5 mm gat..

een wijzer moet op de "pijp" gedrukt worden, met de bovenkant gelijk aan de pijp.. de pijp op het urenrad is 1.5mm, en de Minuutpijp is 0.9.. de grootste tip van de 2.. voor de urenwijzer gaat dus WEL over de minuutpijp, maar niet over de uurpijp...zodat de urenwijzer vlak met de bovenkant ligt.. de tweede tip gaat met 't gaatje van 0.5 WEL over de secondenwijzeras van 0.25 mm, maar niet over de minuutpijp van 0.9.. met het zelfde resultaat..

als ik nu mijn wijzers wil monteren, dan zet ik eerst de 3x1.2 Tip in de pers.. en druk de urenwijzer op de pijp.. dan gaat de 2.5x0.5 tip erin.. en wordt de minutenwijzer op zijn pijpje geschoven.. dan als laatste ( die moet ik nog draaien) komt er een tip van 2 mm blind voor de secondenwijzer..

Ohja.. RoCNC.. 0.18.. dat is nog een "Dikke" in de horlogerie.. de astapjes van het anker, de balans en het ankerrad zijn doorgaans 0.1 mm gelagerd in een syntetisch robijn lagertje.

waarom zo dun?.. wel..dunne astappen hebben minder wrijving.. het oppervlak waar de olie aan kan kleven is klein..daarom dunne astapjes.. een dunne secondenwijzer as heeft derhalve ook minder wrijving.. als je het deel waar de wijzer op zit dunner kan maken.. dan kan de rest van de as, die over een flinke lengte in een lagerbus draait ( 2-3 mm , dat is echt een fiks end in een horloge ) ook dunner gemaakt worden.. zodat de smering minder invloed heeft op het lopen van het uurwerk.. Ik denk dat als je die as smeert met een te dikke olie.. dat je horloge zomaar een halve minuut of meer per dag verliest.. een horloge olie voor deze as is zeer dunvloeibaar, en moet vooral zo min mogelijk verdampen.. zodat één oliebeurtje het uurwerk voor minimaal 5 jaar gesmeerd houdt..
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door cocodile »

Emco? :shock: Je was toch ver gevorderd met een HBM te CNC'en, wat is daarmee gebeurd dan?
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Rocnc »

waarom zo dun?.. wel..dunne astappen hebben minder wrijving..
Kijk, zo'n uitleg hoopte ik al te krijgen. Horloges zijn toch wel de Formule 1 van de uurwerken.
Ik kan me voorstellen dat horlogemakers hun kunsten graag geheim houden. Jij laat, in ieder geval voor de behuizing, de wijzerplaat en de wijzers, lekker meekijken in de keuken.

Sommige door jou gebruikte technieken zullen hopelijk niet door "grote jongens" toegepast worden (ik onderdruk een duister visioen van een legioen kinderen die met diamantvijltjes de wijzertjes van bijvoorbeeld mijn horloge hebben zitten bewerken). Maar jouw aanpak inspireert ongetwijfeld andere mensen om de lat wat hoger te leggen met hun werk en/of hobby. Bovendien kan je jouw manier van werken als verkoopargument zien voor jouw horlogers.
Ga zo door!

Ro.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Plaats reactie