Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Arie Kabaalstra »

Inmiddels ben ik behoorlijk "gesetteld" in mijn nieuwe huis, en dus.. komt er weer ruimte voor "knutselwerk"..

Afbeelding

Dus.. even een ontwerp op tekening gezet... Dit horloge gaat wat groter worden dan wat ik totnogtoe gemaakt heb.. met 42 mm is het een flinke jongen.. maar da's de eis des tijds.. 't is nog altijd flink kleiner dan "oversized", stationsklokken dat laat ik wel over aan TW Steel.. :lol:

Afbeelding

In plaats van de kast in zijn geheel uit te frezen, heb ik er nu voor gekozen om em eerst te draaien..

Afbeelding

Hier is de kast inmiddels afgezaagd, omgedraaid, op dikte gedraaid en voorzien van een conisch deel naar de wijzerplaat, en een rand voor het glas.. ø35mm, 1 mm dik Saffier..

Daarna heb ik een "doorn" gedraaid van ø34 mm, gelijk aan de binnendiameter van de kast..

en daar heb ik een conische zitting in gedraaid.. zodat ik em met een conische prop kan klemmen in het horloge..maar niet voordat ik er een aantal sleuven in gefreesd heb

Afbeelding

Propje vlak voor het afsteken..

Afbeelding
en de Doorn na het frezen van de groefjes..

Afbeelding

en zo komt de kast in wording dan op de machine.. klaar om de frees er op los te laten.. :)
zeeschuim

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door zeeschuim »

handige snuiter!
theorieken
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 jun 2010 23:39
Locatie: Tremelo, Vlaams-Brabant, België
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door theorieken »

Prachtig systeem (we zijn hier niet meer van u gewoon natuurlijk.)

Maar heb je geen referentiesysteem nodig? of is dit niet mogelijk?
Want je zal je kast nu toch nooit kunnen terugplaatsen eenmaal begonnen?
(Is ook niet lastig eens je de serieproductie hebt opgestart, maar in het begin om een design te testen en perfectioneren?)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Arie Kabaalstra »

Goeie vraag!..

Ik ga binnenkort nog een plaat maken die ik op de tafel kan schroeven, met een gat van ø34 mm erin.. dat wordt mijn XY referentie.. en als ik een kast uitgericht moet terugplaatsen.. dan zijn er altijd wel elementen op de contour die ik kan gebruiken om uit te klokken..

Er moet ook een MC2 houder gemaakt gaan worden voor op de draaibank.. dat scheelt me tijd met het bewerken van de kasten.. als ik de binnenkant bewerkt heb, dan zet ik die houder in de spindel.. en dan kan ik de voorkant doen..

dat gaat zeker schelen als ik seriewerk moet gaan doen.. eerst een reeks onderkantjes draaien, en dan de houder erin.. en bovenkantjes draaien.. dan gaat de prop op de freesbank, zodat ik achtermekaar de contouren en andere zaken kan bewerken.. , dan moet een vergelijkbare houder op de 4de as komen.. dan kan ik de rest van de kast op dezelfde manier doen..
Andre-vh
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 nov 2009 18:10
Locatie: Belgie 2500 Lier

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Andre-vh »

Hoi Arie,
Dat gaat weer een knap kunstwerkje worden.
De beagle gaat ook weten wat te doen.
Enig idee hoeveel tijd het gaat kosten om het machinale deel ervan te doen of gaat dit de referentie
worden voor de rest van de serie?
Welk binnenwerk komt er in?
Groeten
Andre
Elektronica werkt met rook maar heb moeite die erin te houden eens de rook eruit is het heel moeilijk om de juiste soort rook er terug in te krijgen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dit is in wezen een Prototype, hiermee kan ik bewerkingstijden vaststellen om de kostprijsberekening te kunnen doen.
't mooie van CNC is dat je al vantevoren weet hoelang het gaat duren.. :)

't is wel de bedoeling dat deze hopelijk op korte termijn in serie gebouwd gaat worden.. en de Instrument 1 gaat binnenkort ook "uitgewerkt" worden.. deze krijgt ongeveer hetzelfde uiterlijjk als de Verdal, een mooie Vintage kast.

Qua uurwerken ben ik nog zoekende, ik ben in bespreking met Soprod omtrent de A10/2

Afbeelding

een 28800 bph automatisch uurwerk, met datumaanduiding.
Maar mogelijk krijgt de eerste serie een ETA uurwerk, een 2824-2

Afbeelding

de Rotor zal ik waarschijnlijk graveren met een eigen logo.
Andre-vh
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 nov 2009 18:10
Locatie: Belgie 2500 Lier

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Andre-vh »

Ga dit vol aandacht blijven volgen Arie.
Elektronica werkt met rook maar heb moeite die erin te houden eens de rook eruit is het heel moeilijk om de juiste soort rook er terug in te krijgen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb in de tussentijd ook even een experimentje gedaan met de Caseback..

Afbeelding

(klikken voor het grote plaatje)

Niet met een puntfreesje, maar gewoon een punt geslepen aan een oud afgebroken freesje.. en daarmee gewoon gegraveerd.. de braampjes slijp je er wel af als je de Sunburst slijpt...

Ik heb ook in CamBam inmiddels de Arctext plugin geinstalleerd.. dus de volgende krijgt zijn tekst in een boogje.. :)
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door floriske.nl »

Pfff, ieder z'n vak! En klein priegelwerk is in ieder geval niet het mijne, dat laat ik wel aan jou over aangezien het je goed af gaat zo te zien! ;-)

De tekst rond zal wel nog net wat fraaier staan inderdaad, maar het resultaat mag er nu ook al zijn!
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door cocodile »

Vet hoor, ik denk dat als ik jouw vaardigheden zou bezitten, ik mien schaapies allang op het droge zou hebben, maar aangezien dat niet het geval is, is het vooralsnog puur hypotheties. :mrgreen:
klokkenman
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 feb 2010 22:17

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door klokkenman »

Hallo Arie


Hoe ga je de gaatjes boren voor de pushpins voor de bevestiging van de band ?
Ik neem aan dat je ze niet doorboort .

Groetjes klokkenman
Andre-vh
Berichten: 126
Lid geworden op: 03 nov 2009 18:10
Locatie: Belgie 2500 Lier

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Andre-vh »

Knap gedaan Arie het is wel te hopen dat je ogen goed blijven voor al dat gepriegel. :lol:
Suczes of beter nog Suczeven met de horloge business.
Elektronica werkt met rook maar heb moeite die erin te houden eens de rook eruit is het heel moeilijk om de juiste soort rook er terug in te krijgen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ga de gaatjes voor de Pushpins door en door boren.. waarom?.. omdat je dan met een bandentooltje makkelijk, en met veel minder kans op schade je banden kan wisselen.. zeker met lederen banden moet je met blinde Lugholes soms behoorlijk wrikken.. en dan beschadig je de boel.. nu is het gewoon een kwestie van pennetje insteken, zodat de pushpin loskomt.. en klaar..

Nato Banden zijn wat dat betreft helemaal het einde.. die kun je erdoor rijgen zonder de pushpins te verwijderen.. :)

Momenteel ben ik onder andere bezig met kostprijsberekeningen, ik heb een mooie offerte binnen van Soprod, de leveranciers van uurwerken aan onder andere Festina..
Het uurwerk wat uiteindelijk in de productieversie terecht gaat komen is een Soprod A10/2, een automaat van slechts 3.6 mm dikte, met 28800 bhp (4Hz), 42 uur gangreserve, centrale secondenwijzer, en datumaanduiding
Het uurwerk is gerodhineerd, de platine en bruggen zijn voorzien van "Perlage" de rotor is voorzien van "Côtes de Geneve", Ik ga daar zelf nog mijn eigen Logo op graveren..

Wat?.. ja.. dat lees je goed.. ik ben momenteel druk aan het rekenen.. ik ga alles in het werk stellen om dit inderdaad voor mijn brood te gaan doen.. ik ben het solliciteren beu.. ik rij tank na tank leeg naar uitzendburo's om onverrichterzake wederom huiswaarts te keren.. dan ga ik wel iets doen waarbij het geen moer uitmaakt waar je zit, maar waar het belangrijk is wat je doet!.. Ik ga dwars tegen de stroom in.. Kickstarter komt binnenkort in Nederland beschikbaar.. Ik wil één van de eerste zijn.. dan ga ik mijn Instrument 1, en Instrument 2 lanceren..

en.. dat gepriegel?.. ach.. of je nu G01 X1 programmeert of G01 X0.1?.. mijn Beagle heeft er ook geen moeite mee..
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Nieuw Horloge: JHB Watches Instrument 2

Bericht door Zee&Zee »

ziet er al goed uit hoor.
Sidenote, als je een BTW nummer hebt ( neem ik aan) dan kan je eens kijken of dit iets voor je is:
http://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/wbso-en-rda
CNC you later
Plaats reactie