AI slijper van hoogovens gered

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

AI slijper van hoogovens gered

Bericht door tokas98 »

Laatst zag ik een AI slijper staan, naar later bleek dat hij er al 10 tot 15 jaar stond zonder nog gebruikt te worden. Er gingen dan ook al stemmen op om een transport richting hoogovens te regelen. Dit kon ik natuurlijk weer niet laten gebeuren en heb besloten een poging te doen om de machine weer werkend te krijgen.
Inmiddels is de machine al bij mij thuis aangekomen.

8912

Omdat hij iets te zwaar is om met de hand te tillen maar met aangepast transport laten komen.

8911

Zoals op de foto's wel te zien is zal het de komende week vooral eerst veel poetsen zijn.

8913

Het uiteindelijke doel voorlopig is om met de machine vlak en rond te kunnen slijpen.
Helaas waren er niet veel hulpstukken meer bij de machine. Mocht iemand nog ergens een
rondslijp unit voor deze machine weten te staan dan hoor ik dit graag.

Verder is het eerste probleem al zichtbaar geworden. De dwarsslede ligt niet goed in zijn
geleiding. Omdat het een type U2 slijper is is dit een machine waarvan ook de dwarsslede op rollen
loopt. Nu probeer ik de dwarsslede te lichten. De moer van de trapezium spindel zit waarschijnlijk nog
ergens vast dus dit wil even nog niet lukken. Heeft iemand van jullie dit al weleens gedaan of iemand toevallig
een tekening van deze constructie?

Ik zal proberen jullie bv 1 x per 3 weken op de hoogte te houden van de vorderingen.
Adri
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: AI slijper van hoogovens gered

Bericht door Mcgyver »

mooi ding adri! een AI is altijd goed!

als hij weer gekieteld is zul je er een hoop plezier aan beleven!
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: AI slijper van hoogovens gered

Bericht door Leeuwinga »

Ik heb er ook een met alle hulpstukken
Natuurlijk heb ik ook het manual, (digitaal in PDF)
Kan je dat wel sturen
Graag even een mail naar info at leeuwinga.nl
Cees
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: AI slijper van hoogovens gered

Bericht door johan jorez »

hier enkele linkjes naar ai u2 machines
http://www.metalworker.eu/metaalwerk/ht ... -u2-01.htm
http://www.metalworker.eu/metaalwerk/ht ... -u2-02.htm
http://www.glennview.com/tools.htm hier naar beneden scrollen staat nieuwe kop voor 500 dolar
http://passion-usinages.forumgratuit.or ... brug-u1-u2 handleiding ( nederlands engels )
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: AI slijper van hoogovens gered

Bericht door deckel515 »

Hier in aalsmeer nog 1 , redelijk compleet qua hulpstukken..
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: AI slijper van hoogovens gered

Bericht door lelieveld »

Adri ik heb ze gedownload en gooi wel wat in de brievenbus bij je morgen
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: AI slijper van hoogovens gered

Bericht door tokas98 »

Allereerst iedereen bedankt voor de tips en help om de manuals van de machine te verkrijgen.
Inmiddels ben ik met de machine weer wat verder. Met hulp van Bert heb ik de dwarsslede er
af kunnen halen. De moer van de spindel bleek met een soort bankschroefje vastgeklemd te worden. Is de moer vastgeklemd dan kan men de dwarsslede mbv het handwiel verplaatsen.
Staat de klem los dan kan de dwarsslede vrij bewegen. Zo kan men de machine als kopieer slijper
gebruiken.
Hieronder de moer en spindel
8956
Moer en spindel in de machine
8948
De klem die de moer vast kan houden
8947

Inmiddels is de dwarsslede weer terug gemonteerd zonder spindel en moer. De dwarsslede loopt nu wel mooi in zijn geleiding. Dit betekend dat er niets mis is met de geleidingen. Dit was nl mijn grootste zorg.
Mogelijk heeft de moer dus niet goed in de klem gezeten. Of dit ook zo is zal later nog moeten blijken maar kan niet echt moeilijk zijn.

Verder vooral gepoetst aan de machine. Hij is nu helemaal schoon en dit werkt een stuk prettiger.
Enkel de motor moet nog gebeuren.
8957
8943
Ook zijn alle losse onderdelen weer schoon en gangbaar gemaakt.
De steenopnamens zien er weer toonbaar uit.
8950
Centers etc liggen klaar om geschilderd te worden.
8944
Volgende week hoop ik de langslede terug te kunnen plaatsen. Als dit gedaan is dan kan ik de geometrie van de machine controleren. Afhankelijk van de uitkomst hiervan kan het vervolg plan gemaakt worden.
Helaas is hier alweer een probleem zichtbaar geworden. De geslepen V-rails waar de rollen in lopen van de langslede zijn aan de uiteinden ingelopen.
8946
Omdat de rollen langer zijn dan het ingelopen stuk is er nog hoop dat het draagvlak nog wel goed is. Wel heb ik al wel besloten om alle rollen te gaan vervangen. Dus hier zal ik naar op zoek moeten.
Volgende week weet ik hopelijk meer.
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: AI slijper van hoogovens gered

Bericht door tokas98 »

De langsslede is inmiddels weer terug gemonteerd met voorlopig nog de oude rollen. Het uitklokken kan dus beginnen.
8966

Afhankelijk mat ik een verschil van 0,15 mm op de langslede. Dit bleek uiteindelijk vooral te komen doordat de opspantafel krom was. Met het aantrekken van de twee bevestigingsmoeren bleek dit voor het grootste deel weer goed te komen. Na alles zo goed mogelijk afgesteld te hebben blijf ik op de beide sleden en op verschillende plaatsen gemeten onder de 0.02 mm. Er lijkt dus in ieder geval geen zak in de geleiders te zitten. Hier kan ik dus voorlopig wel mee leven. Tijdens het meten ben ik er wel achter gekomen dat ik eigenlijk een betere rei nodig heb van min 600 mm die ik kan gebruiken om als referentie rei. Bovendien wil ik hem gebruiken voor een toekomstig project waar ik twee banen vlak moet schrapen. Hij moet dus eigenlijk ook breed genoeg zijn om te kunnen toucheren.
Nu heb ik bij hogetex de volgende nog betaalbare rei gevonden.
http://www.hogetex.com/blank-stalen-rei ... 50x10.html
Deze rei heeft een I profiel vorm. Hierdoor lijkt het mij dat hij vrij gemakkelijk kan torderen. Mijn vraag is daarom is deze rei geschikt voor wat ik er mee wil gaan doen. Of zijn er nog betere alternatieven.
Plaats reactie