Tijd voor een nieuw horloge.. JHB Instrument 1

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Tijd voor een nieuw horloge.. JHB Instrument 1

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. ik doe het weer eens andersom.. eerst heb ik de Instrument 2 gebouwd..nu is het tijd voor de "definitieve" versie van de Instrument 1..

Ik had al een Alu kast gemaakt rond een ETA 2763 Uurwerk, maar die had "ouderwetse afmetingen, 36 mm om precies te zijn.. 42 mm is meer van deze tijd.. dus.. een grotere kast ontworpen, met dezelfde vorm als het Alu exemplaar.. Deze keer van Titanium..

Afbeelding

Eerst maar eens een Prototype gemaakt van Cibatool...

Afbeelding

Waarna er een "Blank" gedraaid is van ø52 x 12 mm titanium...

Afbeelding

Tekening opgemaakt zodat we een handleiding hebben bij het draaiwerk..

Afbeelding

Die Centreren we vervolgens in de draaibank..

Afbeelding

en dan.. Draaien met die hap.. binnenkant op maat maken voor het uurwerk (ø34)

Afbeelding

en de onderkant conisch draaien.. zodat de pootjes naar onder uitsteken.. zodat ie vlakker op de pols ligt..

Afbeelding

en dan kan ie op de freesbank.. contourtje frezen..

Afbeelding

en dan het stralenpatroon aanbrengen.

Afbeelding

En.. een As gemaakt voor in de A-as.. zodat ik de spantang zo gecentreerd en wel in de A-as kan zetten.. kastje erop.. vastdraaien en frezen maar..

Afbeelding

Op deze manier dus.. zo kan ik ook sneller in serie werken.. ik hoef de spantang niet meer in de 4klauw te centreren.. gewoon as erin schuiven, vastzetten met de moer aan de achterkant.. Spantang erin.. kast erop.. boutje aandraaien.. en we kunnen..
Eerst de kast rechtzetten op de pootjes met de blokhaak.. dan voor de laatste kleine beetjes de klok erlangs.. zo kan ik als het tot seriewerk komt tenminste een beetje gas geven..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tijd voor een nieuw horloge.. JHB Instrument 1

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Ook maar even een "Deftig Horlogemakers Pincet" gemaakt.. Titanium Grade 5.. niet magnetisch.. en dat hebben we graag.. die kleine schroefjes blijven anders kleven.. en de spiraalveer mag helemaal geen magnetisme hebben als het even kan.
zeeschuim

Re: Tijd voor een nieuw horloge.. JHB Instrument 1

Bericht door zeeschuim »

sjiekdewiebel!
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Tijd voor een nieuw horloge.. JHB Instrument 1

Bericht door janplastiek »

ik wist niet dat je ook epileerde :lol:

fijn instrument, knap
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tijd voor een nieuw horloge.. JHB Instrument 1

Bericht door DaBit »

Ziet er leuk uit!

Overigens: gewone SMD-pincetjes kosten niet zoveel, zijn niet magnetisch (RVS), en met verschillende punten te krijgen. Geen idee of er wat tussen zit wat je zoekt, maar als je niet weet dat ze bestaan vind je ze ook niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tijd voor een nieuw horloge.. JHB Instrument 1

Bericht door Arie Kabaalstra »

zelfs de RVS Pincetten van Dumont, die speciaal voor de uurwerkmaker zijn ontwikkeld.. zijn nog altijd zwak magnetisch.. er zijn niet voor niets ook Bronzen en Titanium pincetten in de handel om deze reden..

Ik vind het daarnaast gewoon leuk om mijn eigen pincetten te bouwen.. :)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tijd voor een nieuw horloge.. JHB Instrument 1

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vandaag weer even wat gedaan aan mijn eigen horloge.. de inmiddels DumeT Instrument 1..
Ik bedacht me vandeweek een manier om een wijzerplaat te maken.. met "losse indexen"..
uit een 1 mm plaat Titanium een wijzerplaat gefreesd, en de Indexen laten staan.. de plaat is 0.3 dik.. de indexen steken dus 0.7 uit..

Toen een Alu plaat van 0.3 gepakt.. en gaatjes eringefreest op de plaatsen van de indexen.. zodat als je ze op elkaar legt de indexen 0.4 mm door het Alu heensteken..

Afbeelding

Het moge evident geacht worden dat je machine dan ook wel spatzuiver zijn werk doet.. en na het frezen van de beide delen werd dat bevestigd. de Alu plaat gaat "zuigend" over de titanium plaat.. waarvan akte.. :)

Dus als kers op de taart.. er middels een ariebrush een kleurig blauw sappie overheen geblaft.. ik heb een nieuwe transparante kleurlak.. en die bevalt me uitstekend..

Afbeelding

Ohja.. niet vergeten.. ik heb er ook nog even een sunburst patroon in geslepen.. daar speelt het licht zo mooi in.. :)

Arie is tevree..
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Tijd voor een nieuw horloge.. JHB Instrument 1

Bericht door mark3 »

aluplaat van 0,3mm heet dat geen folie :?:

Petje af voor het vakmanschap.

Grt Mark
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tijd voor een nieuw horloge.. JHB Instrument 1

Bericht door skillalot »

Aluplaat zegt ie dan, daar frommel ik me boterhammen in :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tijd voor een nieuw horloge.. JHB Instrument 1

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als ik de helft van de dikte eraf kan frezen zonder moeite dan is het plaat :lol:
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Tijd voor een nieuw horloge.. JHB Instrument 1

Bericht door Zee&Zee »

vakwerk.

En die lak is idd mooi, wat is het voor een type/merk ? ... het geeft een beetje een anodiseer effect.
CNC you later
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Tijd voor een nieuw horloge.. JHB Instrument 1

Bericht door Damocles »

Mogen de leerlingen ook weten hoe grootmeester Kabaalstra zo een plaatje van 1mm opspant om te frezen ;-) ?
Lijm?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tijd voor een nieuw horloge.. JHB Instrument 1

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat is Gunze Sangyo een speciale blauwe kleurlak, gemaakt van gemalen blauwe veertjes van de Japanse bergkolibrie.. :)

Nee.. zonder dollen.. gewone Gunze Sangyo transparant lak.. watergedragen.. goed spul.. taai en lichtecht.. dat moeten we hebben.. was even zoeken.. maar leverancier in de buurt.. Al-Meïr.. ofwel Almere..

Hoe ik zoiets op de machine vastklem?.. luchtankers.. :) , Titaniummagneten.. kleefwater.. ofwel... waterdunne CA.. op een Delrin plaat.. goed vast..toch makkelijk los..
Plaats reactie