Monteur gezocht

Bij vragen en moeilijkheden over het forum kunnen jullie die hier kwijt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pvanmaren
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 feb 2014 23:33

Monteur gezocht

Bericht door Pvanmaren »

Monteur gezocht voor een cnc frees bank. Niets meer en niets minder.

Probleem iets in de besturing, dit bespreek ik graag verder persoonlijk om het toe te lichten of op lokatie om het te laten zien.

Reeds twee zijn komen kijken en helaas niet meer op terug gekomen door gebrek aan zin vermoed ik.

Het liefst een bedrijf of iemand waar ik van op aan kan.

Groeten Pascal
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Monteur gezocht

Bericht door assink »

Misschien is het handig om te beschrijven om wat voor een merk/type machine het gaat?
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Monteur gezocht

Bericht door Jensorie »

en de locatie wellicht?
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Monteur gezocht

Bericht door rien1959 »

Merk en type besturing is ook wel handig om te vermelden.
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Monteur gezocht

Bericht door cocodile »

Ik meen dat we al via PB contact hebben gehad, maar geen verdere reactie meer gehad.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Monteur gezocht

Bericht door skillalot »

Plaats even wat foto's van de machine, dat wil nog wel eens helpen om meer reactie te krijgen.
En dan ook even duidelijke foto's van de besturingskast en alle componenten die daarbij horen.

Van wat ik op het forum terug kan vinden speelt dit probleem al een jaar of langer.
Die Chinese DSP besturingen kun je zelf weinig mee. Er is geen documentatie van te vinden, en geen specifieke kennis van in Europa, bevalve een paar die weten hoe je hem moet bedienen, maar daar heb je met storing zoeken niks aan.

In mijn ogen heb je dan twee opties. Of de besturing vervangen met dezelfde componenten, als je tenminste kunt herleiden waar het probleem zit, en dezelfde componenten kunt krijgen (aliexpress misschien).
Of de tweede optie ombouwen naar een andere besturing waar wel voldoende kennis hier aanwezig is: planet-cnc / edingcnc / mach3 / linuxcnc.
Als je zelf een beetje handig bent en bereid bent er wat moeite en tijd in te steken is dat ook de goedkoopste oplossing. De stepperdrivers kun je gewoon hergebruiken, misschien kun je de besturingskast hergebruiken, etc. Heb je alleen wat kleine componenten nodig, en een breakoutbord voor linuxcnc of mach3 via printerpoort, of externe motion controller als je mach3 via usb/ethernet wil gebruiken, of een ander pakket wil gebruiken.

Een monteur zoeken voor een Chinese DSP te repareren bij zo'n vaag probleem gaat je gewoon niet lukken, dat kun je op je buik schrijven. En ombouwen gaat gewoon wat tijd in zitten, als ik al die tijd door zou moeten rekenen wordt het een duur geintje voor hobbymatig gebruik.

Gewoon eerst wat meer informatie over je machine geven, en dan kunnen we hier op het forum wel aangeven wat je nodig hebt en wat het je aan onderdelen kost bij mach3, edingcnc, linuxcnc etc. Dan kun je op basis daarvan een keuze maken wat jou het beste lijkt.
En de ombouw zelf kun je dan prima zelf uitvoeren met wat hulp via het forum.
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Monteur gezocht

Bericht door Alex.hobby »

http://cvkservice.nl
Cor van Klooster. Veel ervaring
Alex, professioneel hobbyist
Pvanmaren
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 feb 2014 23:33

Re: Monteur gezocht

Bericht door Pvanmaren »

Bedankt voor jullie reacties.

Machine staat inderdaad al enige tijd stil (ca 1,5 jaar) al meerdere male iemand proberen te zoeken die er verstand van heeft.

Betreft een DSP gestuurde cnc freesbank van het merk Dexian. Een chinees.

Service is nihil vanuit china maar daar was de prijs ook naar.

Ik heb momenteel al iemand die wil komen kijken maar eventuele andere monteurs hou ik me aanbevolen.

bedankt alvast.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Monteur gezocht

Bericht door skillalot »

Leuk van diegene die wil komen kijken het wil proberen, maar daar gaat hij echt niet uitkomen.
En als vanuit china de service al nihil is... Daar zitten vaak ook geen xperts, alleen handelaren.
Beste kun je de boel gewoon ombouwen naar mach3 ofzo. Goedkoopste en snelste klaar.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Monteur gezocht

Bericht door benkr »

Ik ben iets minder rigoureus ingesteld, alles is in principe te repareren, belangrijk is dan wel zo veel mogelijk informatie te hebben voordat je er aan begint.
Op dit moment weet ik nog absoluut niets dus ga er nu zeker niet aan beginnen.
Heb de volgende vragen om te beginnen:

merk en type van de machine.
Welke documentatie is er meegeleverd.
Wat foto's van de machine, inclusief het interne van de besturingskast.
De locatie van de machine.
Het probleem, doet helemaal niets meer (dat is vaak het eenvoudigste) of doet een bepaalde functie niet (meer)
Is de machine verplaatsen (naar mij toe) een mogelijke optie? (hangt denk ik vooral af van het gewicht en volume, er is een verschil tussen een dieplader en een aanhanger om de machine te vervoeren)

Wil hier best per mail of telefoon verder over discussiëren.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Monteur gezocht

Bericht door skillalot »

Lees de rest van de topics die hij gestart is eens benkr, dan heb je al wat meer informatie.
Documentatie is er bij die chinese besturingen vaak niet, printschema's kun je helemaal vergeten denk ik.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Monteur gezocht

Bericht door benkr »

Ja, als het makkelijk was dan had de man geen probleem, dan was het al lang opgelost.
Maar laat ik nou verzot zijn op problemen waar niemand raad mee weet, ik garandeer helemaal niet dat ik het wel op kan lossen, maar ik vind het wel een uitdaging om er eens flink in te duiken, en heel vaak blijkt het uiteindelijk een kleinigheid te zijn.

Weet me nog te herinneren dat ik vele jaren geleden voor een zaak de probleem TV reparaties deed, heb toen aan een toestel zo ongeveer 25 uur besteed om er uiteindelijk achter te komen dat er in een verborgen print (convergentie) een gat was gebrand van zo'n 5cm in diameter. Toen ik dat eenmaal ontdekt had, had ik elke andere fout al laten passeren en gecontroleerd, de TV vrijwel herbouwd, na deze constatering duurde het nog ongeveer 15 minuten voordat de TV terug kon naar de klant. dat was een toestel waar naast die 25 uur van mij ook tenminste 2 anderen ook nog vele uren in hebben gestoken terwijl toen je wist waar je moest kijken de fout overduidelijk te zien was.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Monteur gezocht

Bericht door keesfrees »

met wat omsteken valt er al wat te concluderen, schreef ik al eerder over
mooi zou zijn om de signalen van de sturing naar de drives te controleren met een meetapparaat
met een scoop (?) waar sinc je die dan op ?
of een logic analyzer

eerst de-tie het wel goed, nu niet meer, verlopen onderdeeltje ergens . . . ?
benkr schreef: . . TV reparaties deed . .
ha ha, daar weet (wist!) ik ook "alles" van
zeer leerzaam, maar wat een zoekerij en vele instinkers
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Monteur gezocht

Bericht door benkr »

Heb nog helemaal niets gehoord, heb ook het vorige topic nog eens nagelezen, ook toen heb ik aangeboden om eens langs te komen en dingen in detail te bespreken. Waalwijk is 15kM van mij vandaan dus dat zal het probleem niet zijn. Het initiatief ligt bij hem, ik wacht wel af, verveel me nog steeds niet dus het moet niet omdat ik niets te doen heb, maar uitdagingen vind ik wel leuk, en dit probleem moet gewoon op te lossen zijn.
Plaats reactie