Hellup!

Bij vragen en moeilijkheden over het forum kunnen jullie die hier kwijt.

Moderator: Moderators

martbrinkhuis
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 aug 2018 14:04
Locatie: nijmegen

Hellup!

Bericht door martbrinkhuis »

Goedendag liefhebbers, Ik ben nieuw op dit forum en ook nieuw in de cnc scene. Maar ik heb een kant en klare cnc plasmatafel gekocht van 1500mm bij 1500mm met een S-Plasma 85 van Stamos Germany. Echter ik ben een echte leek en krijg er dus geen beweging in. Het hoort te werken met de bijbehorende desktop pc met Linux en als software onder andere " sheetcam TNG" en " plasma THC" Ben dus op zoek naar praktische hulp om mij in ieder geval op gang te helpen. Hoeft uiteraard niet voor niks maar zit met de handen in het haar en word er een beetje chagrijnig van dat ik een machine heb gekocht, door mijzelf werkend gezien en ik hem niet een de gang krijg.
martbrinkhuis
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 aug 2018 14:04
Locatie: nijmegen

Re: Hellup!

Bericht door martbrinkhuis »

o ja, bellen kan ook 0614603296 Gr, Mart, Nijmegen.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Hellup!

Bericht door K.J. »

Dan kun je proberen contact op te nemen met je verkoper/dealer.

En persoonlijk vind ik je topic titel niet echt professioneel.
martbrinkhuis
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 aug 2018 14:04
Locatie: nijmegen

Re: Hellup!

Bericht door martbrinkhuis »

Ik ben ook geen professional maar een beginnende gebruiker van een cnc machine. Bedankt voor het warme onthaal. Ik heb ook al info ingewonnen bij degene waar ik hem gekocht heb maar nog niet veel wijzer geworden. Ik vraag gewoon hulp van een van de professionals hier op dit forum, hoeft allemaal niet voor niets zoals reeds gezegd maar als het te veel moeite is dan is het ook goed.
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Hellup!

Bericht door Robbie »

Hallo heren,

@ K.J.
Erg fijn om een nieuw lid zo te verwelkomen, ik kan me voorstellen dat je je "persoonlijke" bedenkingen hebt. Maar deze reactie vind ik ("persoonlijk") wel erg makkelijk.
Hellup vond ik ("persoonlijk") wel grappig.

Maar nu even serieus.
@ Mart, welkom, neem sommige reacties niet te serieus, sommige kunnen erg scherp zijn en onvriendelijk overkomen, maar ik kan me wel voorstellen waarom zo wordt gereageerd, je eenvoudige vraag houdt onbewust nogal wat in.
Het is op dit forum geen "U vraagt en wij draaien" en sommige vragen hebben de schijn tegen.
Ik heb geen idee van de combinatie plasma en CNC en kom uit de verspaning.
Om Linux CNC te begrijpen en te laten werken kan je niet alleen vertrouwen op iemand die je erin inwijdt, alles wat je ziet en hoort komt bij de leek als stortvloed binnen en zal dus amper blijven hangen.
Normaal gesproken heb je voor een cursusje g codes en machinebediening ca. een week nodig en dan zit je nog aan het begin, er is dan nog niet eens naar de CAD aspecten gekeken.
Als je bij Linuxcnc.org kijkt, dan vind je heel veel info. Er zijn ook goede boeken zoals van Peter Smid (alleen over programmeren en 500 pagina's).
Mijn advies is, probeer eerst op eigen kracht zoveel mogelijk in te lezen bij Linuxcnc en in dit forum, heb je dan nog vragen, dan kan je altijd op dit forum terecht.
Als je laat zien dat je investeert, gaat men je vast ondersteunen. Dit inlezen is overigens echt nodig, anders begrijp je de context niet van wat wordt uitgelegd.
Vervolgens kan je dan al wat met je machine doen.
Daarna kan je als je dat wil gaan verdiepen in de omzetting van CAD naar CAM en daar gaat ook "wat" tijd inzitten (het is tenslotte ook een echt volwaardig vak).
Op het plaat en CNC gebied ben ik zelf totaal onkundig, ik doe alles in machinetaal (met G codes tbv frezen), moeilijke vormen zijn dan vaak erg lastig.
Op dit forum zitten trouwens meerdere leden die ook zo zijn begonnen en dankzij volharding volledig zelfstandig mooie dingen zijn gaan maken.

Laat je niet uit het veld slaan en ik wens je veel succes,
Rob.
Laatst gewijzigd door Robbie op 21 sep 2018 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Hellup!

Bericht door Leeuwinga »

In dit soort gevallen is natuurlijk enige zelfstudie onontbeerlijk.
Kennis aanleren van Linux en sheetcam TNG is essentieel.
Daarbij zou je bij je verkoper een curcus hebben kunnen doen.
Dit voordat je hellup oproept op dit forum, met de verwachting weliswaar tegen betaling
je de gebraden kippen in de mond vliegen.
Succes met je project
Cees
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hellup!

Bericht door benkr »

Maak zaterdag 3 november vrij en kom naar de CNCZone dag.
Daar lopen allemaal gelijkgestoorde individuen rond, de meesten een beetje gestoord, maar het woord CNC doet wonderen, daar kunnen ze allemaal uren over uitwijden.
Er zijn hier op het forum een paar echte gurus op dit gebied, of die ook op deze dag zullen zijn weet ik niet, maar het helpt wel om besmet te raken met dat speciale virus wat CNC heet.
Wil je meer weten van die dag, ga dan naar dit topic:

viewtopic.php?f=41&t=16017

Tot 3 november.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hellup!

Bericht door andrefc101 »

Als ze daar net zo vriendelijk en behulpzaam zijn als de antwoorden die ik hier lees.....
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hellup!

Bericht door DaBit »

Laat ik dan maar wel behulpzaam zijn: van plasmasnijders heb ik weinig verstand, van LinuxCNC echter wel. En Nijmegen is niet het eind van de wereld voor me.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hellup!

Bericht door Sven »

andrefc101 schreef: 21 sep 2018 22:56 Als ze daar net zo vriendelijk en behulpzaam zijn als de antwoorden die ik hier lees.....
Ben je er al eens geweest Andre?

Hoeveel horken er ook op het forum voorbij komen weet ik niet, dat zijn er te veel om te tellen.
Maar ik heb er op de open dagen nog niet veel gezien.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hellup!

Bericht door andrefc101 »

Sven schreef: 22 sep 2018 12:39 Ben je er al eens geweest Andre?
Wat denk jij Sven?

Je moet mijn opmerking wel zien in het licht van de discussie....... die vond ik nu niet zo aardig.
Als je niet kan of wilt helpen, zeg dan gewoon niets in plaats van de boel af te branden!

Ik weet ook wel dat sommige topicstarters het makkelijk opnemen om te vragen ipv zelf aan de slag te gaan, maar daar heb je nu eenmaal geen invloed op.
martbrinkhuis
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 aug 2018 14:04
Locatie: nijmegen

Re: Hellup!

Bericht door martbrinkhuis »

Dank voor de reacties, ook voor die waar ik echt niets aan heb of de onvriendelijke. Zoals gezegd ben ik een leek oftewel een beginner en ga natuurlijk echt wel energie steken om een en ander zelf uit te zoeken, hoe lang het mij ook duurt om het onder de knie te krijgen. Het heeft volgens mij geen zin om het wiel opnieuw uit te vinden vandaar mijn vraag om een klein beetje hulp. Niemand is hier mee begonnen met alle kennis al op zak toch? Inmiddels ben ik al wel een beetje verder want mijn PlasmaTHC programma mist een stuk(je) vandaar dat deze steeds opnieuw opstart. Morgen komt er wel een behulpzaam iemand die gaat proberen de boel aan de gang te krijgen dus dat wacht ik dan maar even af. Even wel een antwoord op iemand die zich afvraagt of ik wel genoeg investeer: Nou, ik heb nu alles bij elkaar 4000,= euro uitgegeven aan een machine, plasma snijder, computer, compressor. etc en nog geen operationeel apparaat. Met de verkoper ben ik ook nog in gesprek en die is mij behulpzaam en als het niet anders is dan neem ik de computer onder mijn arm en gaat hij het voor me regelen. Als je geen zin hebt om je kennis te delen, of alleen maar neerbuigend wilt zijn, ook goed maar dan lijkt het me beter om geen reactie te plaatsen.En wie weet krijg ik het "cnc virus" wel goed te pakken en kan ik over een tijd een van jullie nog een poepie laten ruiken. Je weet het maar nooit dus wees voorzichtig met te vroeg oordelen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hellup!

Bericht door Ballegooijen »

martbrinkhuis schreef: 22 sep 2018 16:17 Dank voor de reacties, ook voor die waar ik echt niets aan heb of de onvriendelijke. Zoals gezegd ben ik een leek oftewel een beginner en ga natuurlijk echt wel energie steken om een en ander zelf uit te zoeken, hoe lang het mij ook duurt om het onder de knie te krijgen. Het heeft volgens mij geen zin om het wiel opnieuw uit te vinden vandaar mijn vraag om een klein beetje hulp. Niemand is hier mee begonnen met alle kennis al op zak toch? Inmiddels ben ik al wel een beetje verder want mijn PlasmaTHC programma mist een stuk(je) vandaar dat deze steeds opnieuw opstart. Morgen komt er wel een behulpzaam iemand die gaat proberen de boel aan de gang te krijgen dus dat wacht ik dan maar even af. Even wel een antwoord op iemand die zich afvraagt of ik wel genoeg investeer: Nou, ik heb nu alles bij elkaar 4000,= euro uitgegeven aan een machine, plasma snijder, computer, compressor. etc en nog geen operationeel apparaat. Met de verkoper ben ik ook nog in gesprek en die is mij behulpzaam en als het niet anders is dan neem ik de computer onder mijn arm en gaat hij het voor me regelen. Als je geen zin hebt om je kennis te delen, of alleen maar neerbuigend wilt zijn, ook goed maar dan lijkt het me beter om geen reactie te plaatsen.En wie weet krijg ik het "cnc virus" wel goed te pakken en kan ik over een tijd een van jullie nog een poepie laten ruiken. Je weet het maar nooit dus wees voorzichtig met te vroeg oordelen.
+1
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Hellup!

Bericht door Robbie »

Hallo Martin,

Bedankt voor die sportieve reactie, klasse.

Succes,
Rob.
Plaats reactie