Even heel iets anders; motor zonder accu

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Even heel iets anders; motor zonder accu

Bericht door Testa-Rossa »

Ik kan mijn motorfiets al een poos niet meer starten op de accu. Ik weet niet wat er loos is, dode accu, probleem met het laadsysteem. Heb er geen tijf of geld voorover om het te maken. Vind het aanlopen ervan prima, altijd weer leuk die verbaasde gezichten bij de pomp

Maargoed nu ik die rotzooi toch allemaal niet gebruik, wil ik eigenlijk de hele zooi (startmotor, accu, ed.) eruithalen, en zonder al dat extra gewicht rijden met eindelijks wat bruikbare bagageruimte onder de buddy.

Nou heb ik de accu er al even uitgehaald, maar zonder accu loopt ie slecht; onregelmatig stationair en klimt beroerd in toerental. Het is een Suzuki GS500 '91, geen brandstofpomp, geen injectie, geen ABS. In principe brommerttechniek dus, en ik kan zelf zo gauw dan ook niet bedenken waarom ie niet echt lopen wil.

Dus ik wil de motor graag hebben lopen zonder accu en wel met verlichting, iets wat ik dan wel weer handig vind voor woon/werk.

Wat ik in principe nodig heb is een soort buffer die de spanningsverschillen van het laadsysteem oplaad, een condensator oid. nou zitten hier nogal wat elektronica mannen en ben ik zelf een mechanische man. Dus heeft iemand hier een goede suggestie?
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Even heel iets anders; motor zonder accu

Bericht door audiomanics »

Hoi,
Ik heb jaren gereden op een crossmotor zonder accu die ik dan met een kick-starter aan de praat kreeg..
Maar:
Een accu houdt de spanning binnen de perken (11-13,8V) zonder accu kun je bij voldoende toerental de spanning zo hoog krijgen dat je verlichting al heel snel de geest geeft.
Stationair draaien kan problemen geven omdat je generator dan net even te weinig energie levert om de ontsteking keurig te laten vonken. Allemaal nadelen dus..
Een generator kan spanningen van 50V en meer leveren.. je regulator zorgt er voor dat die spanning gelijkgericht wordt en de meesten zorgen er ook voor dat de spanning enigszins binnen de perken blijft.
Het hele electrische circuit bestaat enkel uit de generator, de regulator en de acuu... that's it
Meet eens of de spanning met stilstaande motor op de accu lager is dan met een stationair draaiende motor. Stationair moet de generator al genoeg spanning leveren om een accu te kunnen opladen.
Is dat pas het geval bij hoger toerental, dan is je regulator zeer waarschijnlijk kapot..En dat gebeurt toch nog al eens een keer.... (uit ervaring : bij diverse motoren was dat de oorzaak van niet of slecht starten en lopen en uitval van de verlichting)
Zie je de accuspanning oplopen tot boven de 14 volt? dan is je accu aan vervanging toe..
Regulators zijn duur maar je ziet op marktplaats en ebay prima regulators die je daarvoor gewoon kunt gebruiken, als het aantal draden maar hetzelfde is.. bijv 3 draden in en twee draden uit.. De vorm zal anders zijn maar met een beetje hak en freeswerk kun je ze meestal wel op je motor plaatsen. effe checken met de motor waar ze vanaf komen...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Even heel iets anders; motor zonder accu

Bericht door Arie Kabaalstra »

bij sommige generators is het zo dat de spanning bij stationair niet hoog genoeg is.
Ducati Generators bijvoorbeeld, moeten minimaal 3500 toeren lopen om voldoende spanning aan de laagspanningskant van de gelijkrichter te krijgen.. aan de hoogspanningskant praat je dan over 70 Volt.
Mijn Duc 600 ( geen injectie ) liep redelijk zonder spanningsregelaar ( dan wordt de accu ook niet bijgeladen ) maar een Duc aanduwen wordt je snel zat..

je kunt ook overwegen er een ( kleinere) Gel accu in te zetten..
Plaats reactie