Newby

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sjuuls

Newby

Bericht door Sjuuls »

Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen:
Ik ben Sjuul, ben 26j en heb in België Electro-mechanica gestudeerd (In nederland heet dat veel luxer "mechtronica")
Ik werk in een E-TD bij een grote Papier fabriek waar ik dagelijks te maken heb met meet & regel en aandrijftechniek.
Tijdens mijn studie ben ik al in aanraking geweest met cnc, maar het enige wat ik me er nog van kan herinneren is "G41" en "G42" iets met de spil-omloop geloof ik.
Ik heb een aantal jaren geleden al een keer met het idee rond gelopen om een cnc machine te bouwen maar kwam toen door een gebrek aan goede info op het net niet echt verder.

Ik wil om me de theorie en de materie eigen te maken eerst en goedkoop demo model maken van mdf, dremel en conrad, zodat eventuele ontwerp fouten snel en goedkoop zijn te verhelpen.
Als alles me zo'n beetje duidelijk is wil ik me een wat profesioneler model maken.

Voors en tegens:
Ben zeer goed met hout.
Nog beter met het lasapparaat.
Mechanisch en electrisch zeer goed.
Electronica matig tot slecht.
Kan omgaan met AutoCad (enkel 2D)
Kan via mijn werkgever snel en goedkoop aan onderdelen komen.
Heb vorig jaar m'n Emco Compact 5 draai/frees combinatie verkocht :oops:

Ik zal me de komende tijd nog wel wat rustig houden aangezien ik eerst eens het forum en het net ga doorspitten om aan de nodige info te komen.
Handige beginners tips en links zijn natuurlijk altijd welkom.

Ik hoor het graag,
Gr Sjuul
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Newby

Bericht door Floppy »

Als je vrij goed bent in mechanica zou ik zeker niet met hout beginnen ik denk dat dat een teleurstelling wordt.
Je moet even bedenken hoe groot het zou moeten zijn en welk type je wilt maken: een portaalfrees of met een bewegende tafel. kijk hier eens:
http://engraving.majosoft.com/html/choice.html
Koop fatsoenlijke microstepdrivers en stappenmotoren (geen Conrad), kun je altijd opnieuw gebruiken.
Als ik nog iets zou moeten bouwen en het zou goedkoop moeten zou ik Aluminium snelbouwprofielen nemen 40x40 of 40x80 met daarop ondersteunde ronde lineare geleiding met bijpassende aslagers en trapeziumdraad.
Als het iets meer mag kosten weer snelbouwprofielen met lineaire geleidingen en wagentjes en kogelomloopspindel.
Voor deze materialen kun je kijken bij Markus Mechatronics, Damencnc of stappenmotor.nl
Plaats reactie