powerboat

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

powerboat

Bericht door rsemotion »

heeft iemand toevallig tekeningen liggen van een powerboat?

Afbeelding

ik wil een boot gaan frezen uit aluminum, ong. 1,50meter lang, en dit aandrijven met een 65cc polini blok.
maar moet eerst wat maten en tekeningen hebben, wie weet iets of heeft iets...
het is de bedoeling om een RC Powerboat te maken dus...

de machine is geen probleem
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: powerboat

Bericht door Damocles »

Kan je niet beter een frame bouwen waar je staalplaten of zo tegen plaatst, natuurlijk met de nodige waterdigte voornemes ;-). 1,5m is toch geen klein ding meer wat je in 1 stuk kan frezen. Ik denk dat je gewoon geen frees nodig hebt eigelijk. Eerder een plasma/laser/watersnijder voor de staalplaat.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: powerboat

Bericht door rsemotion »

het liefst doe ik het uit een stuk aluminium.
gezien de waterdichtheid van de bodem dan goed is.

tevens moet het licht blijven, staal wordt zo lomp en ontilbaar en dan heb ik een grotere motor nodig voor een beetje performance 8)
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: powerboat

Bericht door Damocles »

Jah gebruik dan aluminium profielen met aluminium platen. Als je de bodem uit 1 stuk wil frezen dat kost je stukken van mensen. Wat kost je een blok alu van 1500 x 500 x 250 (ruwe schatting) om uit te frezen wel niet.

De bodem kan je dan maken van 2 grote alu platen, als je die laat aan elkaar TIG-lassen door een professional dan zal het ook wel waterdicht zijn. Platen van 0,5mm oid kan je dan makelijk in de juiste vorm zetten. Om ze aan het frame vast te zetten denk ik aan puntlassen dan.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: powerboat

Bericht door rsemotion »

de prijs van het frezen is niet zo erg, dit kan ik allemaal inhouse op mijn werk doen.

het stukje materiaal zal pittig zijn, maar wel een super constructie.
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: powerboat

Bericht door Damocles »

Nja, ik vind het toch wat zonde van het materiaal. Veel zal er niet van overblijven. Onthou ook dat als er dan een bluts of iets dergelijk in is je dat niet kan herstellen. Blij plaatmateriaal is dat mischien makelijker. Maar ja nu heb je wel nog geen plannen oid natuurlijk :mrgreen:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: powerboat

Bericht door rsemotion »

kan natuurlijk ook en gietmal maken en het laten gieten het frame...
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: powerboat

Bericht door Arie Kabaalstra »

resuengineering schreef:kan natuurlijk ook en gietmal maken en het laten gieten het frame...
of lamineren...

begin gewoon met een PU schuim blok, frees em iets te klein, zet er een laag plamuur op, frees em na, schuur em glad, coat em af met Epoxy, polijst em, zet em in de was, en trek er een laag koolvezel Keperweefsel overheen, strak trekken met vershoudfolie, en afcoaten met epoxy... glad, sterk en licht.. naderhand zou je ribben kunnen inlamineren..
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: powerboat

Bericht door rsemotion »

hmm, dit is prijs technisch volgens mij ook een stuk goedkoper...
er moet wel een blok in komen te liggen van ongeveer 20 kilo :)
hoe zie jij de schroef constructie dan zitten?
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: powerboat

Bericht door Damocles »

Er bestaan speciale lijmen voor 'carbon'. Je kan dus tussen de wanden nog een stuk lijmen waar je dan het motorblok kan opvijzen... Ik zie het zo voor mij hoor, maar het uitleggen das nog iets anders ;-). Denk aan zo een ouderwets roeibootje, de zitjes zijn dan de motorsteunen.

Zo een koolstof laminaat is wel het mooiste. En je kan de wanden ook 5 lagen dik maken, elke laag onder een hoek van : 90-45-0-45-90 gelamineerd. Zoek een lichte epoxy hars en wat carbon matten. Of maak eerst een test met 1 laag glasvezel met goedkope epoxy. Als je die mal op een tafel legt waar je dan een plastiek folie kan overspannen en dan vacuum zuigen is er wel iets mooi/stevig van te maken denk ik. 8)

MVG
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: powerboat

Bericht door Arie Kabaalstra »

't verwerken van Koolvezel is niet wat je noemt "Rocket science"..

je kunt het verwerken als glasvezel, met name Keperweefsel is erg soepel eens je het met hars hebt doordrenkt.
je zou ook een PU schuim model kunnen bekleden met glasvezel om als mal te dienen..

als je die vorm in de was zet, en met enkele lagen glasvezel bekleedt, kun je deze gebruiken om de romp in te lamineren, de buitenkant wordt dan identiek aan de PU-met glasvezel kern.

als je begint met het coaten van de mal met epoxy, dan zal de romp er spiegelglad uitkomen, gebruik echter wel een lossingsmiddel ( Meguiars M88, of Acmos spray, deze zijn siliconenvrij, zodat je het model nog kunt schilderen/spuiten.

verstevigingsribben, motorsteunen, en de schroefas kokers kun je naderhand aan de binnenkant aanbrengen door ze in te lamineren met koolvezel.

één mogelijke werkwijze voor het aanbrengen van ribben is: malletjes maken van karton, een dunne plaat koolstof lamineren, deze uitfrezen aan de hand van de kartonnen mallen, en ze met stroken koolvezel aan de binnenzijde inlamineren,als je ze met vershoudfolie omkleed, kun je ze met blokken schuim, en klemmen in vorm houden/drukken.

minder scherpe overgangen kun je gewoon met strookjes lamineren, impregneer ze vantevoren, op een plastic plaat, en druk ze met een wegwerpkwast op hun plek..

Knip Koolvezel met een gekartelde schaar, de vezels glijden anders tussen de schaar uit, en je drukt het weefsel uit zijn verband..vooral Keperweefsel is nogal "los" van structuur, maar laat zich daardoor wel makkelijk in vormen drukken..
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: powerboat

Bericht door André »

http://www.polyservice.nl

Niet de goedkoopste maar wel alles wat je nodig hebt.
Lokale boten bouwer is goedkoper.

http://www.polymat.nl
Plaats reactie