Te weinig kennis

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Te weinig kennis

Bericht door bartL »

Beste collega cncers.
Dit topic heeft verder niets met CNC machines te maken maar toch zouden jullie me misschien kunnen helpen.
Ik ben van plan iets te maken/ontwerpen met een servomotor maar dan zonder pc eraan gekoppeld. Waar ik dit voor nodig heb wil ik me liever voorlopig nog niet over uitlaten, en is waarschijnlijk ook helemaal niet interessant.
Het gaat mij er even om of zoiets mogelijk is. Het gaat om het volgende:
Ik wil de aansturing en control van de motor op 12 of 24VDC laten draaien. De motor moet om een x aantal seconden een y aantal graden verdraaien en die cyclus moet keer op keer herhaald worden. Deze waardes moeten overigens wel instelbaar zijn. Een andere manier is om de cyclus te laten starten door een sensor. Nu is mij de vraag of zo'n control mogelijk is zonder dat er een pc aan te pas komt? Het systeem moet dus op zichzelf kunnen draaien maar mag van tevoren wel geprogrammeerd worden dmv een computer.
Ik vind dit persoonlijk erg lastige materie maar ben wel benieuwd of hier mensen aanwezig zijn die dusdanig veel verstand van zogenaamde 'motion control' hebben om hierop te kunnen antwoorden.
Bij voorbaat dank,

Bart
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: Te weinig kennis

Bericht door mlrs »

Dit is heel goed mogelijk. De servo controller is aan te sturen d.m.v. bijv een plc of microcontroller. De verschillende waarden voor x en y kan je in geven d.m.v bijv een potmeter, jumpers of een touchscreen.
De plc en microcontroller kan je met een computer voorzien van software voor de besturing.
kortom: met een plc of microcontroller is een heleboel mogelijk.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Te weinig kennis

Bericht door bartL »

OK en zijn er hier mensen die zoiets kunnen maken of al hebben. Of desnoods hoe ik zoiets zelf zou kunnen maken. Als dit mogelijk is zou helemaal super zijn, dan kan het hele zaakje netjes op 12 of 24V draaien.

mlrs: heb jij hier meer kennis van? Of kennis in die wereld?
Bedankt,
Bart
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: Te weinig kennis

Bericht door mlrs »

Ik denk dat je met beperkte kennis het beste een kleine plc kan worden gebruikt. Bij mijn vorge werk in de industrieele automatisering werkte ik soms met plc's. Met mijn hobby gebruik ik vooral met microcontrollers.
Als je een beetje tijd in de plc wereld steekt is het denk ik zelf wel te doen.
Heb je al wel een servo en bijbehorende sturing? Een stappenmotor is misschien ook een oplossing.
Misschien zou je de toepassing toch kunnen uitleggen want is voor de meeste mensen toch best interessant.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Te weinig kennis

Bericht door boutje »

Ik zelf heb meerdere malen iets vergelijkbaars gemaakt m.b.v. een plc en een stappenmotor.
Alleen dan een paar voor in geprogrameerde standen die aan de hand van schakelaars geselecteerd konden worden.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Te weinig kennis

Bericht door bartL »

Als ik zelf iets kan maken of kan laten maken vind ik het ook prima maar ik heb totaal geen verstand van PLC's. Maar daar is misschien ook wel wat aan te doen.
Ik zou liever met een servo werken omdat die naar mijn weten meer koppel kunnnen leveren vanuit stilstand. Bovendien mag het systeem absoluut geen stappen verliezen en moet het systeem weten wanneer hij niet beweegd als dat wel zou moeten, dus een servo met encoder lijkt me beter.
De servo en de driver heb ik nog niet, ik wil eerst precies weten wat ik ervoor nodig heb om het systeem te kunnen bouwen.
Bedankt voor jullie hulp!

Bart
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Te weinig kennis

Bericht door bartL »

@Boutje:
Waar haal jij PLC's vandaan? Ik neem aan dat je wel een PLC moet hebben die aangestuurd moet worden dmv pulsen? En hoe werkt het programmeren van die dingen?
Alle hulp en informatie is welkom want ik kom er zelf niet uit.

Bart
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Te weinig kennis

Bericht door boutje »

Ik haal mijn plc`s of van marktplaats af of bij de technische unie.
Plc`s kan je programmeren met een apart programeer apparaat of met de pc.(heb je wel een kabel en software nodig)

Ik werk het meeste met HITACHI of met SIEMENS S7-200 S7-300.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Te weinig kennis

Bericht door skillalot »

S7-200, hehe, das ook zo'n verhaal apart... omgedoopte Texas Instruments ;-)
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Te weinig kennis

Bericht door bartL »

En zijn die PLC's geschikt om pulsen als output te geven? Want een driver met step-direction heeft deze wel nodig?
EN hij moet 12 of 24V zijn.

Bart
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Te weinig kennis

Bericht door Erik »

Plc's zijn prachtige apparaten, maar denk aan een stevig prijskaartje voor zowel de plc als het programmeerapparaat of de programmeersoftware. Daarnaast heb je waarschijnlijk nog een uitbreidingsmodule nodig in de vorm van een servomotorsturing. Ik heb alleen kennis van de Siemens Logo! en de kleinere Comat plc's maar ik vrees dat het je zonder een beetje voorkennis niet gaat lukken om een plc te programmeren. Handig om te weten is of je project hobbymatig of professioneel is. Hobbymatig is een microcontroller in de vorm van een pic of avr de beste keuze vanwege de prijs. Een paar tientjes en je bent op weg. Ook een microcontroller is een ding met een steile leercurve. Softwarematig zul je toch een programmeertaal moeten beheersen, iets wat niet voor iedereen weggelegd is (ik zei de gek :oops: ). Hardwarematig valt het allemaal wel mee, maar zonder enige voorkennis wordt het toch lastiger.
Gr.

Erik
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Te weinig kennis

Bericht door bartL »

Erik, bedankt voor je reactie.
Op marktplaats kwam ik zo'n siemens S7-200 PLC, die hier eerder geneoemd is, tegen voor 65 euro. Niet duur lijkt me maar ik weet niet wat zijn mogelijkheden zijn.
Ook lijkt het me dat een servoaansturing de boel niet veel gecompliceerder maakt dan een aandrijving door middel van stappenmotoren. De complete regeling met feedback enz wordt immers opgevangen door de servodriver. Even ter vergelijking, een CNC freesbank met servomotoren is ook aan te sturen door een pc met mach 3, ook hier regelt de driver de step-direction.
En deze driver bevind zich na de PLC, dus voor die PLC is het niet veel anders dan een stappenmotor. Of zie ik dit nou zo verkeerd?

Bart
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Te weinig kennis

Bericht door Erik »

bartL schreef: Op marktplaats kwam ik zo'n siemens S7-200 PLC, die hier eerder geneoemd is, tegen voor 65 euro.
Check wat je verder nog nodig hebt aan spul om die plc aan de gang te krijgen. Voedingsunit, programmeerkabel of -apparaat, software etc. Die spullen wil je niet nieuw bij Siemens bestellen (€€€). De uitgebreidere plc(systemen) zijn modulair opgebouwd. Losse units voor analoge in- en uitgangen, digitale in- en uitgangen, veldbuskoppelaars, motorsturingsunits etc.. De feitelijke PLC is dan "het moederbord", de randapparatuur moet er dan omheen gebouwd worden. Misschien heb je bij dit type PLC nog een losse servomotorsturing nodig.
bartL schreef:De complete regeling met feedback enz wordt immers opgevangen door de servodriver.
Klopt helemaal in de hobbywereld. Hoe een servo in de professionele werled word aangestuurd weet ik niet. Een hobby-servodriver zoals bijv. Leeuwinga ze aanbied word aangestuurd door een step- en een dirpuls.
Gr.

Erik
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Te weinig kennis

Bericht door bartL »

Erik schreef:Check wat je verder nog nodig hebt aan spul om die plc aan de gang te krijgen. Voedingsunit, programmeerkabel of -apparaat, software etc. Die spullen wil je niet nieuw bij Siemens bestellen
De voeding kan ik er bij die Siemens al direct bij kopen, qua software heb ik geen idee. Misschien kunnen boutje of skillalot hier meer over vertellen? Die werken er wel eens mee las ik. Een beetje gedetailleerde uitleg zou ik zeer op prijs stellen.
Erik schreef:Een hobby-servodriver zoals bijv. Leeuwinga ze aanbied word aangestuurd door een step- en een dirpuls
Ik wil het voorlopig ook maar eens bij hobby matig houden ;-) een step-dir driver haal ik waarschijlijk uit amerika want die heb ik ook al nodig voor mij draaibank.

Bart
Plaats reactie