Hoe vaak "schep" je je machine leeg?..

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoe vaak "schep" je je machine leeg?..

Bericht door Arie Kabaalstra »

't is inderdaad zo.. OF.. Gortdroog verspanen.. of een Zondvloed aan Koeling erover.. droge spanen vallen wel naar beneden.. en wat er op blijft liggen is met een stoffertje of een kwast zo weg..

gebruik je veel koeling.. dan spoelt alles wel de bak in.. met de Bridgeport had ik een koppeling op de koelverdeling.. daar kon ik een slang op aansluiten om de machine aan de binnenkant schoon te spuiten met koelvloeistof.. tegenwoordig zo'n beetje standaard op vele machines..

Sommige machines, met name die met een spanentransporteur hebben vaak ook een bakspoeling.. een rij nozzles achterin de bak die de spanen naar de worm spoelen.. daar hoef je aan het eind van de dag alleen maar even met een lapje doorheen om em brandschoon te krijgen..

Vooralsnog streef ik ernaar om vooral droog te blijven verspanen.. vloeistoffen.. lekken altijd uit je machine.. een Horloge is makkelijker waterdicht te krijgen..
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Hoe vaak "schep" je je machine leeg?..

Bericht door spikee »

http://i.imgur.com/Mys2zA2.jpg
Hij begint vol te raken.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Hoe vaak "schep" je je machine leeg?..

Bericht door Lude »

Ik probeer mijn machine elke dag leeg te scheppen, vooral ook omdat ik veel met koeling frees en de spanenafvoer niet super is (natte spanen zijn een goed zeer recept voor roest in mijn slecht verwarmde loods).

De grote portaal frees wordt ook na elke dag schoon gemaakt (voor zover de permanente filtering het al niet afzuigt), maar dat is vooral zodat je het zaagsel zich niet over de rest van de werkplaats kan verplaatsen.

De kleine frees moet ik binnenkort een beter omkasting voor verzinnen, ik ga toch ook eens nadenken over een automatische afvoer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoe vaak "schep" je je machine leeg?..

Bericht door Arie Kabaalstra »

de kast van de Beagle is min of meer voorbereid voor automatische afvoer.. als ik er een onderkast onder zou maken, dan kan ik daarin een paar "ribben" onder de machine zetten.. met een pijp ertussen voorin in de spanenbakken.
Wormpje erin.. en klaar.. 'k weet nog niet of ik dat ga doen.. vanavond heb ik de machine leeggeschept.. score: 5 liter Titaniumspaantje.. van 25 horlogekasten.. 200cc spanen per kast.. :shock:

vandeweek komt er nog wel een litertje bij.. 'k moet nog 6 kasten doen.. maar het merendeel daarvan is al op de draaibank gedaan.. :).. er zit aanmerkelijk meer draaiwerk aan deze kasten.. :)
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hoe vaak "schep" je je machine leeg?..

Bericht door assink »

Even nog hier op in gaand.
Hoe ga ik het beste om met metaal spanen in t-gleuven in m'n freesbank? En waar ze allemaal nog meer liggen?
De spanen van de draaibank zijn meestal nog redelijk groot, dat is bij de freesbank wel anders. Dus stoffer en blik zijn niet meer voldoende :roll:
Zat te denken om een goedkope alleszuiger te kopen icm met zo'n chinese dust deputy?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe vaak "schep" je je machine leeg?..

Bericht door DaBit »

Die combinatie gebruik ik ook om de machine schoon te maken. Veger+blik (met opstaande randen) voor de bulk, stofzuiger+Chinese cycloon voor de rest.

De meuk uit T-sleuven zuigen valt nog wel wat tegen. Dat werkt voor 70%. Maar als het een probleem word dan doet een T-slot moertje door de gleuven halen om het restant te verwijderen de truuk wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
simen
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2017 13:29

Re: Hoe vaak "schep" je je machine leeg?..

Bericht door simen »

Hey assink,

Om de spanen uit de T-groeven te halen heb ik een simpel gereedschap geprint dat je door de groeven trekt om de spanen naar de rand te trekken, waar ik ze eruit haal met een plankje, stofzuiger of borstel.

Afbeelding

Ja, je ziet het, mijn broer heeft een keer in de tafel gezeten met een boor! :-(
Dat hoort dan weer thuis is het 'mishandeling' topic.

Simen
Plaats reactie