Advies Alu zagen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Advies Alu zagen

Bericht door vox67 »

Een positieve of negatieve stand van de tanden heeft te maken met welke soort machine je zaagt. Ik zaag +/- 700-100mtr volkern per dag. Van 2 tot 82 mm in 1 keer er door heen met een positeve (dak) tand op een opdeelzaag, onze afkortzaag en wandzaag hebben een negatieve zaagtand.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Advies Alu zagen

Bericht door mark3 »

Een stukje resthout meezagen werkt perfect voor alu.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Advies Alu zagen

Bericht door Sven »

Ik heb een tijd lang trespa gezaagd met een gewoon blad op een tafelzaag. dat was een kleine hel, heeeeel voorzichtig de platen schuiven, iets te snel hap/hak.

Toen een blad gekocht dat speciaal geschikt en/of aanbevolen werd voor trespa en ik kijk niet meer om.
Ik kan nu duwen tegen het materiaal, of het nu dun of dik is.

Dat een wandzaag en afkortzaag een negatieve hoek vraagt is omdat het anders je materiaal van de muur of tafel tegen de lineargeleiding of in je van je zaag aan gaat trekken of in je smoel gaat gooien...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Advies Alu zagen

Bericht door willy wonka »

Is zoiets geschikt om alu platstaf (soms 40mm dik) te zagen?
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... -drycutter
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Advies Alu zagen

Bericht door mark3 »

Wat verwacht je van de zaagsnede? Ik zou het niet doen.
Gebruikersavatar
mark v
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 mar 2013 10:43
Locatie: heemskerk

Re: Advies Alu zagen

Bericht door mark v »

nee is niet te doen, gaat scheef en krom

Zelf heb ik een gebruikte

http://shop.huvema.nl/nl_shop/bandzaagm ... bm-2-16750

op de kop kunnen tikken, wereld van verschil! in positieve zin ;-) :mrgreen:
if everything else fails... read the manual
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Advies Alu zagen

Bericht door rkr »

zo'n afkortslijper is voor staal wel leuk maar voor aluminium niet te doen.

zelf had ik ook ooit dat idee ( hout ) afkortzaag voorzien van een 300mm FLEX-blad met het idee dat zo'n machine perfect zou zijn ( naar 2 kanten toe 45 graden schuin, en dan ook nog eens 45 graden uit het lood )

na 3 zaagsneden net als hierboven snel een lintzaag gehaald
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Advies Alu zagen

Bericht door spinningwheels »

Einhell, ferm, HBM het is gewoon allemaal ( net ) niet.
/een Bewo of soortgelijk komt toch wel regelmatig op MP langs voor een redelijke prijs.
In theorie kan ik praktisch alles
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Advies Alu zagen

Bericht door keesfrees »

ik heb deez :
http://www.huvema.nl/nl/metaalafkortzaa ... dv-4-16122
of een broertje daar van, al weer ruim 20 jr.
perfect
maar voor kleine alu profielen gebruik ik graag de sneldraaiende zaag, dan kun je er ook een hapje uitzagen of een kant van een hoeklijn een stukje weghalen, enzzzzz
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Advies Alu zagen

Bericht door skillalot »

Dat soort zagen zijn eigenlijk de enige fatsoenlijke zagen. Gewoon de langzaam draaiende cirkelzagen.
Een lintzaag gaat vrijwel altijd scheef, zeker als je onder een hoek wilt zagen. Zo'n drycutter maakt een teringherrie en is eigenlijk niets meer dan een slijptol op een standaardje. Bij aluminium met de slijptol krijg je meer een verbrand/ingebrand oppervlak dan een mooie snede.
Hoog toeren cirkelzaag heb ik in het verleden ook veel mee gewerkt, op een scheepswerf waar ik aluminium radarmasten en dergelijke bouwde. Ging ook goed op zich. Zaten wat pneumatische klemmen op voor je materiaal, maar bij rond en vooral bij ronde buis was het nog altijd oppassen. Als hij begon te happen hield de klem het ook niet meer.
Nee, zo'n laag toeren cirkelzaag is het mooiste. Zagen altijd mooi recht, en rustig, en veilig.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Advies Alu zagen

Bericht door FSSF »

Tijdje met dit model zaag gewerkt: http://www.toolmax.nl/euroboor-edc140-m ... 17912.html

Mij zijn niet echt nadelen opgevallen, ging lekker snel en met een vrij strak resultaat.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Advies Alu zagen

Bericht door DaBit »

En zo'n Bewo ding zaagt blokken aluminium en staal met hetzelfde zaagblad grof op maat?
Die Huvema/euroboor/hbm/whatever drycutters met zo'n circelzaagblad doen in staal hun werk vlot en prima in ieder geval. Best praktisch spul.

Ik heb zo'n draagbaar HBM lintzaagje zoals eerder aangehaald in dit topic, maar nu ik een stuk of 6 zaaglinten verder ben (en die dingen gaan toch aardig lang mee) begint dat apparaat aan alle kanten kuren te krijgen en de lijst word in rap tempo langer. Klem is stuk, speling op het scharnierpunt, afslag is niet goed meer te stellen, lagertjes zaaggeleiding aan gort, transmissie maakt geluidjes, rubbertjes op de wielen aan vervanging toe, zaagblad loopt er regelmatig af, enzovoorts.
En verder mag het op maat zagen van blokken materiaal wel een tikje vlotter van me. Voordat ik uit een groter stuk staal een blok gezaagd heb dat op de frees kan ben ik al gauw een halfuur tot een uur verder.

Heb er ook wel eens aan zitten denken om een sloperszaag op een tafel te monteren met pneumatische voeding van het te zagen materiaal. Da's in ieder geval makkelijk bladen wisselen en best compact. Maar hoe goed zo'n ding omgaat met bijvoorbeeld 60mm dik aluminium? Zal wel niks zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Advies Alu zagen

Bericht door spinningwheels »

Voor zo,n bewo geval zijn er verschillende zaagbladen te koop, maar met een redelijk universeel blad doe je bijna alles.
Zo,n drycutter met een slijpschijf erin, dan kan je net zo goed of eigenlijk beter gewoon de slijptol pakken.
Draagbaar HBM lintzaag, twee dingen vout draagbaar en HBM , een stabiele zaag is niet draagbaar of je moet Jarno Harms heten of zo.
En Harry,s Bagger Machines is de tweede foud ,( sorry hoor dat ik niet positief ben over HBM maar lesje geleerd )
En hoe rap is zo,n ding, stukje staal rond 60 massief , echt nog geen minuut eerder de helft /
In theorie kan ik praktisch alles
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Advies Alu zagen

Bericht door skillalot »

spinningwheels schreef: een stabiele zaag is niet draagbaar of je moet Jarno Harms heten of zo.
:lol:
Plaats reactie