Aluminium smelten

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Aluminium smelten

Bericht door Bjornski1976 »

Op het internet en Youtube is veel te vinden over het smelten van aluminium "Foundery". Al tijden loop ik met de gedachte om zelf ook zo iets te maken en vorige week er maar eens aan begonnen. Hiervoor heb ik een 60 liter ton en een oude brandblusser op de kop getikt.
De ton wil ik van binnen gaan bekleden / isoleren met vuurvast beton of aluminiumcement. Wie weet of heeft hier ervaring mee en kan adviseren wat ik het beste kan gebruiken, tips etc..?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Aluminium smelten

Bericht door michel pet »

er is een draad over geweest hier op het forum.
was gemaakt van een gas fles meen ik.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Aluminium smelten

Bericht door Sven »

Deze?
viewtopic.php?f=38&t=2156

Maar voor kleine beetjes kan je ook met een grote brander in een stalen pollepel een heel eind komen.
Ik heb zo op de academie een stel deurklinken gegoten.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Aluminium smelten

Bericht door Leeuwinga »

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aluminium smelten

Bericht door hainjedaf »

Er staat een videootje op YouTube hoe je een smelter maakt van een halve brandblusser, gips en een bloempot
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Aluminium smelten

Bericht door Bjornski1976 »

Bedankt voor de reacties, ga morgen het draadje lezen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Aluminium smelten

Bericht door Breaker »

Inderdaad best wel veel te vinden op internet, en heel veel daarvan beschrijft precies zoals ik het nooit zou aanpakken, ondanks dat ik niets geen ervaring heb. Vond dit wel een van de beste gevorderde amateur opstellingen en uitleg, dus toch maar een linkje, misschien kan je er iets mee:
http://www.alexdenouden.nl/artikelen2/ovens.htm
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aluminium smelten

Bericht door Arie Kabaalstra »

hainjedaf schreef:Er staat een videootje op YouTube hoe je een smelter maakt van een halve brandblusser, gips en een bloempot
Klopt.. die heb ik gezien vandeweek.. een 50/50 mengsel gips en zand.. in een emmer.. bloempot erin drukken.. en je hebt je "Stook holte".. pijp erin om lucht te blazen.. en een kroes van een oud brandblussertje..

't verhaal.. gasbrander in een pollepel.. Ja.. kan ook.. sterker nog.. bij het zilvergieten heb je een smeltkroes, 't lijkt een soort gips te zijn.. die je in een houder klemt, en dan gewoon de gasbrander erin... de vlam houdt tevens de zuurstof weg van de smelt.. werkt uitstekend.. ik heb heel wat zilver gegoten..

Voor het maken van de gietvormen.. kleine onderdelen kunnen prima in "Delftse Aarde" een fijn zand gemengd met Olie.. een deel van de olie verbrand als je het metaal ingiet.. na het lossen van de mal schraap je het zwartgeblakerde zand eruit.. de rest kan zo weer gebruikt worden..
Plaats reactie