Machine isoleren of tuinhuisje??

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Machine isoleren of tuinhuisje??

Bericht door marten optimum »

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Machine isoleren of tuinhuisje??

Bericht door Sven »

Koeoeoel. En Stil!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Machine isoleren of tuinhuisje??

Bericht door keesfrees »

De R waarde van de steenwolplaten is slechter. Wat ik begrijp van "mijn" sandwichpanelen leverancier hebben de steenwolplaten geen opgang gemaakt. En hebben ze mij opgescheept met de laatste restpartij :-/
Een oplegger vol, daar heb ik een hok van gebouwd voor m'n machine.
zie : Werkplaatsuitbreiding :
viewtopic.php?f=38&t=12891&#p138921

Geluidsisolatie bestaat uit een wand met massa en dan iets zachts er achter/tussen voor de demping.
Dus met alleen sandwichpanelen met geperste steenwol er tussen schiet je niets op tov PIR vulling.
Dus vandaar dat ik schreef :
viewtopic.php?f=38&t=13523#p146736
keesfrees schreef:
Sven wrote:
Isolatiemateriaal is in dit geval steenwol, geen ps, pur of pir, anders heb je geen geluidsisolatie.
Daar heb je een punt, je zou wanden van 2 dunne sandwichpanelen met daartussen steenwol kunnen maken.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Machine isoleren of tuinhuisje??

Bericht door K.J. »

Genoeg aan verschillende materialen te verkrijgen zoals het topic weer geeft.
Ik heb jou topic bekeken keesfrees, maar ik hoef geen nieuwe schuur te bouwen.
Ik heb wel overwogen om de binnenkant van de schuur met sandwichpanelen te bekleden het voordeel van de panelen is dat ze ook makkelijk schoon te maken/houden zijn.

Ik ben er uit hoe ik het wil gaan doen.
Omdat ik het goed wil doen word het een groter project dan ik had gedacht daardoor til ik het ook over de winter heen voordat ik aan de uitvoering hoop te beginnen.

De huidige schuur is gebouwd op trottoirbanden, wat ik wil doen is de tegels er uit halen. Vervolgens met een (grote)grondboor rond 250 of 300 in de buurt van de hoeken gaten boren van 2 meter diep hier maken we poeren/palen met beton ijzer die we volstorten langs de rand van de schuur komt een bekisting. Daar waar geen bekisting of paal komt, leg ik waterdichte folie neer daarop 10cm druk vast tempex met daarop de betonvloer met wapening.
Vervolgens maak ik de buitenkant van de schuur vast aan de gestorte vloer.
En isoleren we de binnenkant van de schuur en werken we de binnenkant af met houtenplaten.
Het dak word ook geïsoleerd.

En vervolgens wil ik om de machine ook een geluiddempende kast bouwen.
Het voordeel om de machine te omkasten is zoals in dit topic word opgemerkt is dat je minder lawaai hebt in de schuur. Wat dus niet stoort bij andere werkzaamheden. En je het stof en andere materialen binnen de kast houdt waardoor ik niet geregeld de hele schuur hoef schoon te maken.

Op het moment dat ik er aan begin zal ik proberen in dit topic de vorderingen te delen.

Mochten er nog ideeën zijn of dingen die ik over het hoofd hoor ik ze graag.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Machine isoleren of tuinhuisje??

Bericht door rkr »

drukvast tempex is eigenlijk niet nodig, gewoon is goed genoeg, dat kan iets van 1600 kg/m2 hebben, en daar kom je niet aan met je betonvloertje, ook machines hebben er geen enorme invloed op omdat het beton de druk wel verdeelt


ik weet niet hoe hoog je stoepbanden zijn, maar hou wel rekening met de diepte die je nodig hebt voor het ontgraven: 10 cm tempex en 15 cm beton is al zo diep dat een 10x20 bandje al verzakt
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Machine isoleren of tuinhuisje??

Bericht door skillalot »

Als je toch een nieuwe vloer gaat storten, dan zou ik mijn topic nog eens doorkijken. Want dan kun je misschien inderdaad makkelijker met sandwichpanelen helemaal nieuw bouwen, mits je dat mooi vind natuurlijk. Ik had het geluk een mooie partij te kunnen kopen in een mooie kleur/profilering.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Machine isoleren of tuinhuisje??

Bericht door K.J. »

Ik heb de optie`s bekeken voor het isoleren van mijn schuur, wat in hield palen laten slaan a 6m per paal, betonnen vloer en het isoleren. Dat was een dus danig bedrag dat ik heb besloten om zoals in het topic ook is voorgesteld om een klein deel te isoleren.

Mijn plan is nu om een boxs te maken, de machine is 800 x500 groter als dat wil ik de machine niet hebben(vind het wel mooi) :P .
In de box komen mijn pc en stofzuiger. Ik wou ook een klein bureau/werkbankje zodat ik binnen wat kan doen.
En het geheel eventueel te verwarmen met een klein kacheltje.

Ik wou een constructie maken op basis van een plaat grote oftewel 2,44cmx1,22cm. Onder de plaat een frame waar tussen isolatie ligt en de wanden en het dak ook een frame met in het frame 7cm Rockwool en binnen en buiten bekleden met 18mm constructieplaat (OBS).

Ik heb rockwool gekozen omdat het geluiddempend is.
Maar misschien kan ik het beter anders doen, dus als er op of aanmerkingen zijn verneem ik deze graag.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Machine isoleren of tuinhuisje??

Bericht door skillalot »

Waarom zou je in godsnaam palen slaan van 6 meter diep, voor een betonnen fundering waar een heel lichtgewicht sandwichpanelen constructie op moet komen?
Gewoon een klein beetje uitgraven, wat zand er op om te egaliseren, bekisting maken, betongaasmatje er in en 10cm beton er op storten. Dat is meer dan genoeg.

Wil je geen betonnen vloer kun je ook een rand uitzetten met betonbandjes en daar een u-profiel op maken waar je de panelen in schroeft. Sandwichpanelen wegen drie keer niks, daar heb je geen zware (dure) fundatie voor nodig hoor.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Machine isoleren of tuinhuisje??

Bericht door K.J. »

Het feit dat ik palen wou slaan is omdat ik het goed wou doen.
Ik woon op veen grond en het zakt bij ons 1cm per jaar alles wat niet geheid is.
Dus als ik de hele schuur ga isoleren wil ik het goed hebben niet voor 2 jaar maar voor 10 a 15 jaar.
Vandaar dat ik heb bekeken wat het kost om de hele schuur te isoleren.
En ik kan de schuur wel mooi isoleren maar omdat het zo hard zakt bij ons de schuur ook met alle daarbij komende problemen.

Het voordeel van een box is de machine staat toch geïsoleerd en ik hou de rest van de schuur schoon.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Machine isoleren of tuinhuisje??

Bericht door rkr »

in dat geval zou ik 20 cm piepschuim onder 10 cm beton leggen, dan is het net zo zwaar als de omgeving en zakt het dus niet zo snel, of 30 cm als je veel extra gewicht gaat krijgen


veen = 800 kg/m3
beton = 2400 kg/m3
piepschuim = 40 kg/m3


30 cm veen = 240 kg/m2
10 cm beton = 240 kg/m2
Plaats reactie