Machine isoleren of tuinhuisje??

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Machine isoleren of tuinhuisje??

Bericht door K.J. »

Zoals de titel al aangeeft ben ik opzoek naar een beetje kennis en advies.
Ik heb mijn cnc protaalfrees opgebouwd en op het afwerken en alle extra optie`s die er nog op moeten is hij klaar om te frezen.
Momenteel staat hij in een kantoortje(aanbouw) in huis(rijtjeshuis).
Nu is het zo dat als ik aan het frezen ben dat de machine redelijke db`s produceert.

Omdat ik hem eigenlijk uit deze ruimte weg wil hebben in verband met andere plannen voor de aanbouw. En om buren gezeur te voorkomen wil ik hem verplaatsen naar mijn schuurtje/tuinhuisje.
Nu ben ik alleen opzoek naar wat advies, wat is beter de machine om kasten en daarmee te isoleren. Of om het schuurtje te isoleren het is een blokhut gebouwd uit planken van 50mm dik. en beslaat 20m2.

Het voordeel van het isoleren van het tuinhuisje is dat het er dan minder koud of warm is.
Maar het zit hem in het volgende punt is het nuttig om te isoleren. Het tuinhuisje heeft een vloer van tegels op zand dus dat blijft altijd koud.
De deuren en ramen is een dun stukje hout voorzien van plexiglas. Heeft het dan nut om de rest te isoleren.

Ik zit er aan te denken om de machine geïsoleerd te om kasten wat zouden jullie doen?
Inclusief PC

De machine is 500X800X1500(op frame)

foto van de machine volgt nog krijg het zo niet voor elkaar
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Machine isoleren of tuinhuisje??

Bericht door André »

Naderhand isoleren van een houtbouw is een beetje lastig. Optimaal zou je nl. een skelet opzetten, aan de buitenzijde folie. Daarop afstand latten daar de buitendelen op.
Aan de binnenzijde isolatiemateriaal, dan wederom folie en daarop de binnenafwerking.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Machine isoleren of tuinhuisje??

Bericht door michel pet »

veel kou en vocht komt uit de vloer hoe droger hoe beter.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Machine isoleren of tuinhuisje??

Bericht door skillalot »

Rachelwerk of metal stud profielen aan de binnenkant er tegenaan, isolatiemateriaal er tussen in, dampwerende folie er tegen en aftimmeren maar.
Waarom zou dat lastig zijn?

Ik zou ook de ruimte isoleren, vooral ivm vocht
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Machine isoleren of tuinhuisje??

Bericht door pa3gmi »

En als je een regelwerkje van hout met stevige vloerplaten en daartussen eventueel isolatie aanbrengt ben je ook van die koude vloer af.

Gr Rien
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6014
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Machine isoleren of tuinhuisje??

Bericht door Sven »

Isolatiemateriaal is in dit geval steenwol, geen ps, pur of pir, anders heb je geen geluidsisolatie.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Machine isoleren of tuinhuisje??

Bericht door ruudpg »

Als de vloer bestaat uit alleen tegels op een zandbed zou ik daar beginnen met isoleren.... dampdichte folie, daarop wat balkjes met er tussen schuimplaten en er op iets van OSB-plaat, de meeste kou en vocht komt vrijwel zeker uit de vloer, houten wanden van 50mm isoleren van zichzelf al best behoorlijk maar iets extra en vooral die folie kunnen geen kwaad natuurlijk, ook zou ik bijvoorbeeld een op marktplaats en dergelijke kijken of je niet aan een stukje dubbelglas in de gewenste afmeting kunt krijgen in plaats van het plexiglas.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Machine isoleren of tuinhuisje??

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ruudpg schreef:Als de vloer bestaat uit alleen tegels op een zandbed zou ik daar beginnen met isoleren.... dampdichte folie, daarop wat balkjes met er tussen schuimplaten en er op iets van OSB-plaat
Eerst 10 cm uitgraven, kun je er tenminste echte platen schuim in leggen, zonder je vloer onhandig omhoog te halen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Machine isoleren of tuinhuisje??

Bericht door K.J. »

michel pet schreef:veel kou en vocht komt uit de vloer hoe droger hoe beter.
pa3gmi schreef:En als je een regelwerkje van hout met stevige vloerplaten en daartussen eventueel isolatie aanbrengt ben je ook van die koude vloer af.

Gr Rien
ruudpg schreef:, ook zou ik bijvoorbeeld een op marktplaats en dergelijke kijken of je niet aan een stukje dubbelglas in de gewenste afmeting kunt krijgen in plaats van het plexiglas.
hugo stoutjesdijk schreef: Eerst 10 cm uitgraven, kun je er tenminste echte platen schuim in leggen, zonder je vloer onhandig omhoog te halen.
Allereerst mooi dat er zo wordt meegedacht.

Hij kwam al een paar keer voorbij zoals ook hierboven geciteerd, en ik denk dat het de beste stap is om mee te beginnen. Het is inderdaad zo dat de kou uit de vloer komt en het vocht ook. Met regenachtige dagen of tempratuur schommelingen slaan de steen vaak vochtig uit.

Het tuinhuisje op zich is wel een beetje isolerend tenminste het is er altijd warmer als buiten. :oops:
Als ik isoleer wat is dan mijn verwachting?
Ik heb op de stenenvloer na niks geen vocht in het tuinhuisje. Ik bewaar mijn gereedschap daar nu twee jaar en ik kan niet zeggen dat het word aangetast door (vlieg)roest.

Ik ga beginnen met het maken van een kostenraming en aan de hand daar van kijk ik of ik alles in 1x doe of meerdere stappen.

Betreffende dubbelglas, is een goed idee maar ik loop er niet gelijk warm voor dat komt het tuinhuisje word ook gebruikt voor motorstalling en fietsen stalling en overige spullen. Ik ben bang dat dubbelglas kwetsbaar is. De deuren zijn eigenlijk van wappietappie kwaliteit dus de deur buigt, en dan buigt het plexiglas. Maar dubbel glas buigt niet. Dus dan zou ik eigenlijk stevigere deuren moeten maken. En zo kom je van het èèn in het ander. Dus als ik begin dan begin ik met de vloer. Dan de wanden en het dak. En dan het glaswerk.

Mochten jullie nog ideeën hebben dan hoor ik ze graag.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Machine isoleren of tuinhuisje??

Bericht door keesfrees »

heb je dit gezien :
Nieuwbouw schuur
viewtopic.php?f=36&t=7798&

Sandwichpanelen, daar weet ik "alles" van, grote stukken snel klaar, en altijd weer te demonteren voor hergebruik.
Sven schreef:Isolatiemateriaal is in dit geval steenwol, geen ps, pur of pir, anders heb je geen geluidsisolatie.
Daar heb je een punt, je zou wanden van 2 dunne sandwichpanelen met daartussen steenwol kunnen maken.

De schuur zelf zal heel licht zijn
Een fundering kan ook bestaan uit (bv) een rij tegels met trottoir banden er op. Als er iets verzakt dan kun je het eenvoudig ophalen of onderstopeen of zo.
Wel de schuur verankeren tegen wegwaaien, bv een paar schroefankers.
Vloer, platen eps (piepschuim) op plastic folie met platen (18mm-goedkoop) er op.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Machine isoleren of tuinhuisje??

Bericht door rkr »

de vloer isoleren scheelt al enorm in de kou. gewoon piepschuim is heel erg sterk, alleen kan het geen piekbelasting aan, dus piepschuim direct onder tegels zou ik niet doen, een goedkope plaat "hout" en daarboven tegels zou wel kunnen. een laag beton zou ook heel mooi zijn, maar is wel veel meer werk

na de vloer ook naar je dak kijken, als dat een eternietplaatje is dan isoleer dat natuurlijk ook helemaal niet.

geluidsisolatie is weer een heel ander verhaal, je wilt geen kruipwegen voor geluid, mijn deur 'lekte' veel geluid, een paar nieuwe deurrubbers gaven al een aardige verbetering.
aan de muren kon ik weinig verbeteren, van buiten naar binnen gezien: trespa, 20cm piepschuim, underlayment,gipsplaat,laminaat

piepschuim geeft thermische isolatie, underlayment stevigheid, gipsplaat+laminaat, en natuurlijk de underlaymentplaat geven gewicht, en gewicht houd geluid tegen, de isolatie zorgt ervoor dat de trillingen die nog overblijven niet doorgegeven kunnen worden naar buiten.


maar dan jouw vraag, schuur of machine isoleren? ik zou beginnen bij de machine, dan heb je zelf geen herrie, en de buren ook niet. ( isoleer je alleen de schuur dan zit je zelf nog in de herrie)
denk ook aan de stofzuiger, als je machine een omkasting heeft, dan blijft het stof mooi binnen ( schonere schuur ) alleen vervuilt je machine enorm, dus afzuiging, nu zit je zelf in de herrie, dus omkasting om de stofzuiger. voor het mooie het stof naar buiten ventileren, en dan zitten de buren weer in de herrie

onze hobby in een woonwijk is niet altijd even makkelijk, daar moeten we mee leren leven
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Machine isoleren of tuinhuisje??

Bericht door marten optimum »

zelf had ik mijn machine in een dubbelwandige kast staan. Om zo roestvorming te voorkomen, Niet voor de herrie dus.
Die kast kon ik makkelijk met een klein kacheltje verwarmen. En de schuur had ik in tweeën gedeeld. Zodat deze warmer bleef en makkelijker warmer te maken was. Nu weet ik niet of het bij jouw ook kan om je tuinhuisje op te delen in twee ruimtes. Dan zou je dus een kleinere ruimte overhouden die je zou moeten isoleren en eventueel verwarmen.
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Machine isoleren of tuinhuisje??

Bericht door skillalot »

keesfrees schreef:heb je dit gezien :
Nieuwbouw schuur
viewtopic.php?f=36&t=7798&
Die sandwichpanelen isoleren in ieder geval heel goed, daar bouwen ze normaal koelcellen van. Ik heb de wanden 60mm dik en het dak 80mm dik. Licht en sterk om mee te bouwen. Deuren zijn bij mij van hardhout met dubbelglas in een zelf gemaakt hardhouten kozijn.
Ik heb er een gevelkacheltje in gebouwd. Ik heb met de bouw van de schuur gelijk een dikke mantelbuis op 80cm in de grond gegraven vanuit de fundering van het huis tot in de betonvloer van de schuur meegestort. Daar ligt inmiddels een tyleenslang in voor de gastoevoer. De kachel staat altijd op de allerlaagste stand, en springt maar heel af en toe even aan. Als ik aan het werk ga dan zet ik hem 10 minuutjes wat hoger en dan weer terug op de laagste stand, en dan blijft het de rest van de avond aangenaam warm.

Je hoeft ook niet heel warm te stoken in je schuur, zolang alles maar een paar graden warmer blijft als buiten heb je geen last van vocht. Vocht krijgt je zodra de buitentemperatuur iets omhoog gaat, en de machines in je schuur nog iets kouder zijn.
Ik heb mijn betonvloer direct op het zand gestort, zonder verdere isolatie, en kan niet bepaald zeggen dat ik veel kou vanuit de vloer merk.
Als je gaat isoleren zou ik beginnen met de wanden en het dak, en ik persoonlijk zou gewoon 6cm pur platen pakken. Deze tussen een rachelwerk klemmen met een centimeter luchtspleet tussen de buitenwand en de platen. Dan dampdichte folie er overheen nieten, en aftimmeren met underlayment.
Mocht je later je vloer toch willen isoleren zou ik de tegels er uithalen, eventueel een paar cm uitgraven, pur platen er in en de tegels hier bovenop terugleggen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6014
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Machine isoleren of tuinhuisje??

Bericht door Sven »

skillalot schreef:Die sandwichpanelen isoleren in ieder geval heel goed
Yep, tegen kou.
Het staal zal ook wel iets tegen geluid doen en het is hoogfrequent geluid, maar met de kennis die ik bij elkaar gesprokkeld heb denk ik dat je echt met zwaar materiaal aan de slag moet als je iets tegen lawaai wil doen.

Maar ik laat me graag verbeteren ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie