Start of semi tractie accu
Moderator: Moderators
- spinningwheels
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
- Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
- Contacteer:
Start of semi tractie accu
Misschien hier iemand die er verstand van heeft.
Voor de gasturbine heb ik 2 230 AH accu's .
Het ding vraagt nogal een beetje stroom bij opstarten en het duurt toch wel een 20 a 30 seconden tot het ding zelfstandig blijft draaien.
Hoeveel stroom, geen idee maar de startkabels met een kern van 15 mm doorsnee worden zacht en lekker warm/
Type plaatje zit er niet meer op de startmotor.
De huidige set accu,s is ca 200 keer starten meegegaan.
Zou het met semitractie beter gaan ?
Voor de gasturbine heb ik 2 230 AH accu's .
Het ding vraagt nogal een beetje stroom bij opstarten en het duurt toch wel een 20 a 30 seconden tot het ding zelfstandig blijft draaien.
Hoeveel stroom, geen idee maar de startkabels met een kern van 15 mm doorsnee worden zacht en lekker warm/
Type plaatje zit er niet meer op de startmotor.
De huidige set accu,s is ca 200 keer starten meegegaan.
Zou het met semitractie beter gaan ?
In theorie kan ik praktisch alles
Re: Start of semi tractie accu
20 a 30 sec is een beetje lang voor een startmotor, maar volgens mij nog niet lang genoeg om over te gaan op semi-tractie, deze leveren ook minder stroom bij gelijkblijvende Ah
misschien een gekke oplossing:
in vroeger tijden werden zware diesel motoren uit bulldozers gestart met een kleine benzinemotor
benzine motor werd met een trekkoortje of accu gestart, en kon makkelijk de koude diesel starten, 1 of 2 minuten is dan opeens geen probleem meer, ook het herstarten na 10 minuten kan dan makkelijk ( 2x 230Ah accu is dan natuurlijk nog lang niet opgeladen )
misschien een gekke oplossing:
in vroeger tijden werden zware diesel motoren uit bulldozers gestart met een kleine benzinemotor
benzine motor werd met een trekkoortje of accu gestart, en kon makkelijk de koude diesel starten, 1 of 2 minuten is dan opeens geen probleem meer, ook het herstarten na 10 minuten kan dan makkelijk ( 2x 230Ah accu is dan natuurlijk nog lang niet opgeladen )
-
- Donateur
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
- Locatie: genemuiden
Re: Start of semi tractie accu
Die startmotor is er vast voor gemaakt. Ik zou zeggen semi tractie maar dan voor het gevoel dubbele amp.rkr schreef:20 a 30 sec is een beetje lang voor een startmotor, maar volgens mij nog niet lang genoeg om over te gaan op semi-tractie, deze leveren ook minder stroom bij gelijkblijvende Ah
misschien een gekke oplossing:
in vroeger tijden werden zware diesel motoren uit bulldozers gestart met een kleine benzinemotor
benzine motor werd met een trekkoortje of accu gestart, en kon makkelijk de koude diesel starten, 1 of 2 minuten is dan opeens geen probleem meer, ook het herstarten na 10 minuten kan dan makkelijk ( 2x 230Ah accu is dan natuurlijk nog lang niet opgeladen )
Omdat ze niet kortstondig zo veel ampère als een startaccu kunnen hebben. Maar start accu kan weer niet zo lang.
Of 4X 230ah semi tractie?
Eigenlijk ampère tang er ff op doen
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
- Locatie: augustinusga
Re: Start of semi tractie accu
benader deze mensen eens met je vraag: http://www.miton.nl/ Krijg je een goed onderbouwd antwoordt.
Die 30 sec is wel het max van een start accu. En dan moet het amperage van de accu ook hoog genoeg zijn om voldoende te kunnen leveren gedurende 30 sec zonder heet te worden.
Dus met de ampere tang meten is een goed iets om zo een juiste accu te kunnen kiezen.
Die 30 sec is wel het max van een start accu. En dan moet het amperage van de accu ook hoog genoeg zijn om voldoende te kunnen leveren gedurende 30 sec zonder heet te worden.
Dus met de ampere tang meten is een goed iets om zo een juiste accu te kunnen kiezen.
Re: Start of semi tractie accu
Dat geeft ook spanningsval, verlies dus, dikkere/extra kabel ?spinningwheels schreef:Hoeveel stroom, geen idee maar de startkabels met een kern van 15 mm doorsnee worden zacht en lekker warm/
Moet je er wel een voor gelijkstroom nemen.John Sellis schreef:Eigenlijk ampère tang er ff op doen
Met miton heb ik ook goede ervaringen.
En ook wel met perslucht.rkr schreef:in vroeger tijden werden zware diesel motoren uit bulldozers gestart met een kleine benzinemotor
Of, heb ik me al vaker bedacht, op elektriciteit met DIKKE voeding rechtstreeks op het net, wat zou een het vermogen ongeveer moeten zijn, in dit geval (of voor een normale auto dieselmotor).
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Re: Start of semi tractie accu
Je zou ook nog naar Lipo accu's kunnen kijken.
Bijvoorbeeld https://hobbyking.com/nl_nl/graphene-60 ... -xt90.html
Deze accu mag je met 65C continu en 130C piek ontladen. Dat betekent dat je de accu continu met 65 x 6 = 390A continu mag ontladen. De accu is dan in iets minder dan een minuut leeg maar dat zou genoeg moeten zijn om te starten. Je zou er ook nog 2 parallel kunnen zetten.
De accu gaat 600 volledige cycles mee (compleet op en ontladen) dus dat is toch 3 keer zo lang dan de start accu's meegingen als je ze volledig ontlaad.
Bijvoorbeeld https://hobbyking.com/nl_nl/graphene-60 ... -xt90.html
Deze accu mag je met 65C continu en 130C piek ontladen. Dat betekent dat je de accu continu met 65 x 6 = 390A continu mag ontladen. De accu is dan in iets minder dan een minuut leeg maar dat zou genoeg moeten zijn om te starten. Je zou er ook nog 2 parallel kunnen zetten.
De accu gaat 600 volledige cycles mee (compleet op en ontladen) dus dat is toch 3 keer zo lang dan de start accu's meegingen als je ze volledig ontlaad.
- spinningwheels
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
- Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
- Contacteer:
- andrefc101
- Donateur
- Berichten: 3724
- Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
- Locatie: Bergen op Zoom
- Contacteer:
Re: Start of semi tractie accu
Ik, vind de startkabels wel heel erg dun! Op mijn Land Rovertje met Hummer V8 diesel heb ik 50mm2 zitten om te starten. En die startmotor is ook zo groot als een gemiddelde luxe automotor Ik denk dat je daar al heel veel winst uit kan halen, scheelt behoorlijk veel in verlies!spinningwheels schreef:Dank voor de tips
Re: Start of semi tractie accu
15mm kerndoorsnede, soepele kern, is ergens rond de 120mm^2..
Ik denk dat een lipootje het 'm niet gaat worden; zal al gauw richting de 1000A gaan.
Ik denk dat een lipootje het 'm niet gaat worden; zal al gauw richting de 1000A gaan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- spinningwheels
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
- Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
- Contacteer:
Re: Start of semi tractie accu
Het is idd 15 mm doorsnede met hele zware klemmen er aan.
De eerste start poging waren we zo optimistisch om een setje gamma auto startkabels te gebruiken, die rookte direct op .
Op zich is die 200 keer starten voordat de accu,s bedankt zijn nog wel te doen. Als ik bedenk dat twee accu,s zo,n €400 is, 1 demo gaat er toch ook zo,n 30 liter brandstof door, dan is die €2 aan accu afschrijving niet zo veel/
Maar goed het zou wel leuk zijn als de volgende set wat langer meegaat.
De eerste start poging waren we zo optimistisch om een setje gamma auto startkabels te gebruiken, die rookte direct op .
Op zich is die 200 keer starten voordat de accu,s bedankt zijn nog wel te doen. Als ik bedenk dat twee accu,s zo,n €400 is, 1 demo gaat er toch ook zo,n 30 liter brandstof door, dan is die €2 aan accu afschrijving niet zo veel/
Maar goed het zou wel leuk zijn als de volgende set wat langer meegaat.
In theorie kan ik praktisch alles
Re: Start of semi tractie accu
Voor 400€ zou je 4 lipos parallel kunnen zetten en zou je 1560A continu kunnen doen voor iets minder dan een minuut. Daarmee zou je volgens mij toch wel een aardig eind moeten kunnen komen. Misschien wel handig om er dan wel iets van een batterij monitor systeem op te zetten.
Re: Start of semi tractie accu
Dikkere kabel kabel kan effectief een groot verschil geven.
Langs deze kant ervaring met een 4.5 ton winch op de landrover. en een 200Ah batterij + draaiende motor met alternator van pakweg 75A erop. Zo'n ding zuigt tot +/-300A en winchen duurt zo'n halve minuut.
16m2 kabe:. bwa... niet genoeg om uit wat modder te geraken. En dan bergje op vergeet je best.
35m2 op zelfde wagen: echt goed... hij doet het gewoon.
50m2 op andere wagen maar wel zelfde model winch en zo: werkt echt super. Voordien zat er op deze wagen ook prutskabel op en ging het voor geen meter goed.
Goede aansluitingen zijn natuurlijk van cruciaal belang, ivm het zwakste schakel verhaal, je weet wel.
Langs deze kant ervaring met een 4.5 ton winch op de landrover. en een 200Ah batterij + draaiende motor met alternator van pakweg 75A erop. Zo'n ding zuigt tot +/-300A en winchen duurt zo'n halve minuut.
16m2 kabe:. bwa... niet genoeg om uit wat modder te geraken. En dan bergje op vergeet je best.
35m2 op zelfde wagen: echt goed... hij doet het gewoon.
50m2 op andere wagen maar wel zelfde model winch en zo: werkt echt super. Voordien zat er op deze wagen ook prutskabel op en ging het voor geen meter goed.
Goede aansluitingen zijn natuurlijk van cruciaal belang, ivm het zwakste schakel verhaal, je weet wel.
When it fits stop using the hammer.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12042
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Start of semi tractie accu
Dus een keer de restspanning meten zoals de gebruiker em krijgt is altijd aan te bevelen ?
( 12v voor de kabel en 12v voor de motor)
( 12v voor de kabel en 12v voor de motor)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.