schakeling oven

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

schakeling oven

Bericht door karangetang »

Mag ik hier even een topic iets vragen voor één van mijn meer analoge bezigheden?
Ik heb een pottenbakoven met een thermokoppel, termostaat met ingebouwd relais ... echter wanneer de temperatuur zakt slaat hij weer aan.
Dat is niet de bedoeling als ik lig te slapen (vanwege de nachtstroom stoken we snachts) . Is er een slimme oplossing dat eenmaal uit "blijvend" uit is? Tot hij bijvoorbeeld weer gereset is ?
Ik ben alle techneuten vast dankbaar voor een slimme eenvoudige oplossing
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: schakeling oven

Bericht door rkr »

stook je het huis of de oven 's nachts?

ik krijg het idee dat de oven dan 's avonds langzaam af moet koelen als hij een bepaalde tijd op temperatuur is geweest.
simpelste oplossing: schakelklok
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: schakeling oven

Bericht door skillalot »

Dat thermokoppel schakelt het verwarmingselement uit zodra de temperatuur bereikt is.
Als je parallel aan het verwarmingselement (of relais wat deze aanstuurt) een extra relais zet, met een overnamecontact voor het thermokoppel, en daar overheen weer een startknop ben je er.

Zodra je de startknop indrukt overbrug je het overnamecontact. Daardoor zal het verwarmingselement aan gaan en het extra relais bekrachtigd worden. Overnamecontact sluit en neemt de functie over van de startknop.
Zodra het verwarmingselement uit gaat gaat ook het extra relais uit, en valt het overnamecontact open.

zoiets dus
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: schakeling oven

Bericht door Sven »

Misschien een overbodige vraag maar is die oven niet gestuurd aan het afkoelen, omdat het anders te snel gaat?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie