Berekenen staalkabel sterkte

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Berekenen staalkabel sterkte

Bericht door H@ns »

Gondel tussen La plagne en Arc?
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Berekenen staalkabel sterkte

Bericht door stef stuntpiloot »

klopt Vanoise express
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Berekenen staalkabel sterkte

Bericht door stef stuntpiloot »

@ Hugo, dat is inderdaad een mooi systeem, erg prettig! Die "oude" liften die dat niet hebben gaan om die reden ook maar 1,5 a 2 meter per seconde omdat je anders onmogelijk kan opstappen en afstappen ( en zelfs dan gaat net soms nog redelijk lomp) Het voordeel van het loskoppelen is dat de lift snelheid van max 2 m/s naar 5 a 6 m/s kan omdat hij toch los komt in het station.

Ook mooi zijn die stations waar hij opsplitst in twee rijen voor een hogere capaciteit op dezelfde kabel. In dat geval kan een bankjeslift (6 plaatsen per bankje) meer mensen per uur verplaatsen dan een enorme lift combi zoals de vanoise express.

Afbeelding
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Berekenen staalkabel sterkte

Bericht door mjeuring »

stef stuntpiloot schreef:@ Hugo, dat is inderdaad een mooi systeem, erg prettig! Die "oude" liften die dat niet hebben gaan om die reden ook maar 1,5 a 2 meter per seconde omdat je anders onmogelijk kan opstappen en afstappen
Heb wel eens op een lopende band gestaan bij een stoeltjeslift, om het snelheidsverschil kleiner te maken.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Berekenen staalkabel sterkte

Bericht door stef stuntpiloot »

Ja al zie je die niet veel tegenwoordig. Hoewel: bij de bankjes met 8 plaatsen zie je ze wel weer. Ik denk om er voor te zorgen dat het wat gecontroleerder gaat met het klaar staan.

Afbeelding


Weinig video's/foto's te vinden overigens merk ik.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Berekenen staalkabel sterkte

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat ik bij die kleine gondeltjes ook heel knap vind, dat die gewoon afkoppelt van de kabel als ie in het station is, alles hangt dus eigenlijk aan 1 klauwtje.
Niet alleen de kleine gondeltjes, maar ook stoeltjesliften.. 't mooie daarvan is wel weer dat ze heel langzaam en dicht op elkaar door het "Stationnetje"kunnen, zodat iedereen snel in en uit kan stappen.

'k heb er eens naar gekeken, er zit boven de "Klauw"een arm met een wieltje, zodra een gondel het station binnenkomt, word die arm ingedrukt, en daarmee gaat de klauw open, dan wordt het gondeltje voortbewogen door wielen., zodra ie er weer uitgaat wordt ie versneld door een paar andere wielen, en wordt de arm losgelaten, zodat ie weer aan de kabel "knijpt"
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: Berekenen staalkabel sterkte

Bericht door EyEleSS »

Wat Arie uitlegt maar dan in een video.. Leuk filmpje.. ..En wat uitleg over de klem zelf..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Berekenen staalkabel sterkte

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ohja.. en bij die cabineliftjes zit er nog een extra hendeltje aan de beugel, die zorgt er doormiddel van een Bowdenkabel voor dat de deurtjes open en dicht gaan in de stations.. , of bij stoeltjesliften, dat de beugel geopend of gesloten wordt..

er zit heel wat techniek ik zoiets schijnbaar simpels als een ski-lift..
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Berekenen staalkabel sterkte

Bericht door stef stuntpiloot »

Hier als aanvulling nog een video van de bankjes de loskoppeling van de kabel zie je hier mooi. Ook dat hij niet in het station de hele tijd open gehouden wordt maar enkel bij de overgang van station naar kabel. Ook mooi hoe de aandrijving is met snaren met een langzame reductie in snelheid tot de gewenste stationsnelheid. Die transport wielen worden door dezelfde hoofdmotor aangedreven.

Plaats reactie