RSI klachten

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

cocobolo
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 jul 2008 17:01
Locatie: Apeldoorn

Re: RSI klachten

Bericht door cocobolo »

Bij mij heeft rechts muizen al in de jaren 90 alles dusdanig kapot gemaakt, dat het gewoon niet eens meer mogelijk is. Onderschat dit dus absoluut niet. Sindsdien werk ik

Thuis:
- Links gewoon de rechtshandige muis. Dat is even wennen maar werkt perfect.
- Rechts : een wacom tablet. Zet hem dan wel in 'absolute' modus, want ik heb mensen zien hannesen dat ze hem op relatieve modus hadden staan, en dan moet je (net als bij de muis) telkens je pen weer optillen. Perfect, zo'n wacom. En het tekent ook erg prettig

Werk :
- Links heb ik een trackball. Niet elke trackbal past bij mij, het was even zoeken en ik heb delogitech Trackman marble :
https://easy-ergonomics.nl/logitech-tra ... arble-muis
Ook hier weer heb ik hem gewoon op rechtshandig ingesteld, dus niet ook nog de knoppen omgedraaid of zo.
- rechts wederom een wacom, maar ik moet zeggen dat ik die daar amper gebruik, de trackball is uitstekend

Toetsenbord :
Onderschat ook je toetsenbord niet, daar kun je net zo hard rsi van krijgen. Ik heb jarenlang gewerkt met een kleiner toetsenbord zonder numeriek deel, zodat de muizen aan weerszijden wat dichter bij elkaar liggen, dat helpt ook!
Ik heb nu een Roccat toetsenbord met van die mechanische toesten en dat werkt (vind ik) ook erg prettig. Geeft wel veel herrie, die toetsen.

Als je voor een toetsenbord zonder numeriek deel gaat, kijk dan wel heeeeel goed naar waar bijvoorbeeld de control toets zit. Op die mini toetsenborden zetten ze ze soms op heel rare plaatsen en dan denk je tijdens het typoen even snel ctrl-c ctrl-v te doen maar dan ben je weer een stuk tekst kwijt omdat daar een andere toets zat.

Een voorbeeld van een mini toetsenbord met rare ctrl-toets plaatsing:
Afbeelding

Dit vind ik een mooie tussenweg (wel de pijltjes en page-up/down enz, niet de numerieke toetsen).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door Swets »

ik heb geen last van me polsen Enzo....

wel had ik op een gegeven moment last van me nek.... Ik ben PLC programmeur... en vooral toen ik nog in de tuinbouw automatisering zat... zat je in zo'n kas... laptop op een Kabel haspel op zijn kant... en zitten op een kratje/kistje... beetje in elkaar gedoken omdat je computer eigenlijk te laag staat.... toen kreeg ik dus goed last van me nek.... maar na Fysio en wat oefeningen... (die ik nog wel af en toe doe als ik het weer een beetje aan voel komen) gaat het weer goed....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1964
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door Breaker »

hugo stoutjesdijk schreef:Zou eigenlijk een 2de muis aan die kant willen hebben, waarvan ik de knoppen (los van die orginele) kan verwisselen, dan lukt het misschien iets beter. (weet niet of dat mogelijk is)
Ik zou geen tweede muis neerleggen, dan pak je veel te makkelijk de 'verkeerde'.

Zelf heb ik de afwijking dat ik de muis graag in de linkerhand heb. En omdat ik redelijk veel op gedeelde werkplekken heb gewerkt en de collega's het niet zo leuk vonden om de instellingen terug te zetten met een muis die op dat moment omgekeerd werkte :lol: heb ik me maar aangewend om de knoppen gewoon rechtshandig te laten, dat is sindsdien altijd zo gebleven. Inmiddels kan ik ook net zo makkelijk rechts muizen wat weer handig is bij een 3D connextion of wacom, die ik graag links bedien. Zodra ik merk dat ik teveel muis met links, leg ik de muis aan de rechterkant van het toetsenbord en pak ik die automatisch, kan links weer een paar weken bijkomen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door Alex.hobby »

De term RSI bestaat al heel veel jaren officieel niet meer. Het dekt n.l. de lading niet. Al jaren heet het NekSchouderArmHand (NSAH) klachten. Het heeft n.l. niets te maken met herhalend kleine bewegingen maken, maar veel meer met de constante spanningen die, zelfs tot achter je oren, optreden. https://ergo2work.nl/downloads/muisklachten.pdf Daaruit is o.a. de Hippus muis ontwikkeld. Die muis ondersteund je volledige hand in een natuurlijke positie, zodat spanningen afnemen. Samen met juiste zitpositie kan heel veel opgelost worden. Regelmatig opstaan en even iets anders doen is natuurlijk nog beter.
Alex, professioneel hobbyist
joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door joeljonker »

Ik heb dezelde ervaringen als hier boven al genoemd. Last van mijn rechterhand en vooral ook achter mijn rechterschouderblad. Na een poosje bij de fysio te hebben gelopen nu alles weer okay maar nog steeds oppassen met overbelasting en regelmating oefeningen doen.

Ik ben heel veel met SW in de weer en kan je de volgende aanraden:

Wacom Tablet: je vingers statisch gespannen boven je muis houden is dan volledig weg (daar komt de meeste ellende van)
SpaceNavigator PRO: Werk je met een tablet kan je niet zonder de Spacenavigator, scrollwiel indrukken en muis beweken om je model te draaien werkt dan niet meer omdat je geen muis hebt. Het werkt ook gewoon fijn (met uitzondering van de eerste week). Ik heb sinds 2 maanden een PRO gekocht na 10 jaar lang een gewone te hebben gebruikt, hoewel ik het niet had gedacht maakt het echt een enorm onderscheid in de hoeveelheid bewegingen die je maakt dit doordat je ESC,Shift Ctrl Alt plus 8 programmeerbare toetsen. Kijk maar eens goed hoe vaak je dezelfde funktie gebruikt in SW, dat scheelt je echt een enorme hoeveelheid muisbewegingen (bijvoorlbeeld`normal to').

Wat bij mij ook buitengewoon goed werkt is 's avond voor het slapen gaan Tijgerbalm smeren, vaak is het de volgende ochtend dan weer helemaal okay.

En als laatste: Echt lekkere koffie, zodat je regelmatig even wat anders doet;)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: RSI klachten

Bericht door DaBit »

Mijn oplossingen:

- De baas een jongere collega aan laten nemen die een deel van de muiskilometers overneemt.
- Kettingroker zijn.

Verder doet een goede bureaustoel en een polssteuntje al veel. Al lees ik verder aandachtig mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hm, keuze wordt steeds complexer. :lol:
Leuke jonge collega klinkt wel erg aantrekkelijk, maar geeft weer heel andere complicaties. :mrgreen:
Over stappen op muis links (wat toch wel een erg pluspunt is om de rechterkant tot rust te laten komen) is te doen, daar dan gelijk een linkshandige ergonomische muis voor pakken.
Iets verder, 3D spacenavigator (pro) die zou je dan weer met rechts moeten bedienen, is dat dan handig, en kan dat ?
Een eenvoudige 3D muis zal waarschijnlijk wel gaan, maar is het slim om daar dan die 'versleten' rechtse kant mee te belasten.
Een tablet, dat is best lastig, ik ben links en omdat je met een 'pen' werkt, verwerk je dat blijkbaar als 'schrijven' ik heb dat al eens geprobeerd, maar dan ga ik rechts proberen te schrijven en dan gebeuren er allemaal vreemde dingen op het scherm.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

joopbos schreef:Deze ergomuis is ontworpen door Prof Chris Snijders van de Erasmus Universiteit. Hij was o.a. hoogleraar Ergonomie.

https://www.health2work.nl/ergonomisch- ... dshoemouse
Iemand hier ervaring mee icm, CAD tekenen. Bij health2work komt het advies toch uit op:
https://www.health2work.nl/ergonomisch- ... evoluent-4
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 909
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door joopbos »

joopbos schreef:
Deze ergomuis is ontworpen door Prof Chris Snijders van de Erasmus Universiteit. Hij was o.a. hoogleraar Ergonomie.

https://www.health2work.nl/ergonomisch- ... dshoemouse


Iemand hier ervaring mee icm, CAD tekenen. Bij health2work komt het advies toch uit op:
Ik heb jaren lang een electronica collega, op die zelfde Erasmus Universiteit, gehad. Hij gebruikte zo'n paard-muis bij zijn PCB-CAD systeem. Hij was daar zeer tevreden over. Ik heb geen idee of PCB cad te vergelijken is met SW-CAD.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: RSI klachten

Bericht door DaBit »

Mijn ervaring is dat PCB-CAD nog een maatje intensiever is dan mechanisch CAD. Zeker PCB-layouten, en dan al helemaal dat moderne spul waar 98% van de traces een highspeed-klassificering heeft (waar je dus al die slingertjes in moet leggen en de geometrie ernstig belangrijk is) en de IC's 600+ aansluitingen per stuk.

Jongere collega, die tegenwoordig meer PCB-layout doet dan ik, gebruikt ook zo'n verticale muis. Die is er wel over te spreken.
Beiden zijn we trouwens ook erg te spreken over een 3D-muis aan de andere kant van het toetsenbord. Veel werk is toch verplaatsen van A naar B, en dat gaat met zo'n ding een stuk handiger dan pannen/zoomen met de muis.
Wel mis ik dan het toetsenbord voor de sneltoetsen, dus een uitgebreider type 3D-muis met sneltoetsen zou zeker een aanrader zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Wel mis ik dan het toetsenbord voor de sneltoetsen, dus een uitgebreider type 3D-muis met sneltoetsen zou zeker een aanrader zijn.
Die heb ik om te beginnen dan ook maar besteld.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Goed, een weekje verder met een wat aangepaste configuratie.
De ervaring tot nu toe met de spacemouse-pro. De gewenning om er mee te leren werken heeft natuurlijk wat tijd nodig, maar een aantal punten hoop ik in de komende tijd wel op te lossen, heb ik inmiddels opgelost.
Drafsigt, ik bleek nog versie 2014 te hebben, die werkte dus niet meer, na installatie van 2017 kon ik ook weer drafsigt gebruiken, zelfs de spacemouse zit in die nieuwe versie, alleen jammer dat er fouten in de programmering van de funktietoetsen zit, zolang ik dat niet uitgevonden krijg zijn die niet te gebruiken. (voor de kenners, ?line ipv _line )
Office 2010 (mankeert volgens mij niets aan) maar opstarten duurt nu eindeloos (8 sec. vind ik echt lang) kreeg een aanbieding voor office 2016, heb die maar besteld, misschien dat dat ook beter samenwerkt met de drivers van de spacemouse.
Verder valt het mij op dat het switchen tussen de verschillende applicaties nu ernstig vertraagd wordt omdat dat menu van die functietoetsen steeds herschreven moet worden, zelfs als je binnen SW switcht tussen parts, assembly of drawing heb je dat probleem.
Als met al, als het ergonomisch geen verbetering is, ga ik er een stuk langzamer door werken. Ik hoop met nog even doorbijten de boel een beetje comfortabel te krijgen.

Dus als iemand hints heeft om e.e.a. te verbeteren hoor ik dat graag.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: RSI klachten

Bericht door Zee&Zee »

Koop ook een blackroll mini, helpt mij goed.
CNC you later
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zee&Zee schreef:Koop ook een blackroll mini, helpt mij goed.
Ook es naar kijken. (wel een stuk goedkopere oplossing :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie