RSI klachten

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Inmiddels de problemen met spacemouse en draftsigt opgelost:
Het trage reageren: meegeleverde hub er tussen uit gehaald, merkwaardig dat de helpdesk adviseerd vooral geen usb hub te gebruiken.
Foutieve commando's in draftsight dmv. een omleiding via de alias.xml gerepareerd.

Dus nu kan ik echt aan het werk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: RSI klachten

Bericht door DaBit »

Ja, USB hubs kunnen altijd voor wat verassingen zorgen. Wat me stiekem toch verbaast in dit geval, maargoed
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Ja, USB hubs kunnen altijd voor wat verassingen zorgen. Wat me stiekem toch verbaast in dit geval, maargoed
Ik denk dat de techneuten van 3Dconnexion niet blij zijn met de aktie van marketing om een hub mee te leveren. :lol:
De helpdesk wist in ieder geval niets van een hub. Toen ik voorstelde om het eens zonder te proberen zag ie het opeens een stuk rooskleuriger.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door audiomanics »

Is die hub ook apart gevoed met een adaptertje? Ik heb namelijk wel eens wat problemen met USB opgelost door er juist zo'n gevoede Hub tussen te zetten.. Die zelfde Hub gaf elders juist weer problemen..
Al met al blijkt USB bijna net zo problematisch te kunnen werken als het oude RS232. Daar was ook altijd wat mee.. Je wil niet weten hoeveel uur ik met die %^&$-RS232-poorten heb zitten kutten voor ik het aan de praat had.. USB soms niet anders.. Erg kritiek als het gaat om kabels..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: RSI klachten

Bericht door Zee&Zee »

hugo stoutjesdijk schreef:
Zee&Zee schreef:Koop ook een blackroll mini, helpt mij goed.
Ook es naar kijken. (wel een stuk goedkopere oplossing :lol: )
:lol: maar ik heb ook een spacemouse en teken heel veel in cad. Mijn ervaring is dat wat je ook kiest als bedieningsinterface ( ik heb alle opties gehad ) je eigenlijk gewoon moet zorgen dat je altijd genoeg korte pauzes neemt ( wandelingetje), en die mini pak ik elk uur een keer mee voor mijn onderarmen (ligt naast de muis). Zo eigenlijk al jaren geen last meer.
CNC you later
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef:Is die hub ook apart gevoed met een adaptertje? Ik heb namelijk wel eens wat problemen met USB opgelost door er juist zo'n gevoede Hub tussen te zetten.. Die zelfde Hub gaf elders juist weer problemen..
Al met al blijkt USB bijna net zo problematisch te kunnen werken als het oude RS232. Daar was ook altijd wat mee.. Je wil niet weten hoeveel uur ik met die %^&$-RS232-poorten heb zitten kutten voor ik het aan de praat had.. USB soms niet anders.. Erg kritiek als het gaat om kabels..

Kees
Nee, is een mooi strak vormgegeven 2-voudige hub, die ze zelf mee leveren, zonder adaptor. Puntje is wel de aanvoer kabel, zo een met een micro-usb, die vertrouw ik toch al nooit, en dan moet die spacemouse bij elke applicatie wissel z'n LCD dus opnieuw geprogrammeerd krijgen. (of zouden die instellingen en beeldschermen voor tig applicaties in die mouse opgeslagen worden, zo veel geheugen kost dat nu ook weer niet, maar dat moet dan wel in flash )
Omdat de afstand naar m'n computer nogal groot is was het wel handig, enige afstand verlenging. Die heb ik nu met een los verlengkabeltje opgelost, en het werk nu probleemloos.

En dat RS232 problematisch is , daar heb ik de afgelopen 30 jaar niets van gemerkt, maar de meeste problemen bij RS232 komen omdat mensen niet weten hoe het werkt, baudrate pariteit handshake, en geen diagnose apparatuur hebben. ( ik zet altijd overal m'n stekker met ledjes tussen, 8 signalen rood of groen, dipswitchjes goed en het werkt ) Ik kan me nog herinneren dat ik in het PC begintijdperk, toen philips ook nog z'n eigen PC maakte, aan de systeembeheerder liet zien hoe je van de PC naar de CNC besturing met 5 regeltjes GWBASIC je programma kon ontvangen en versturen. Was alles nog maar zo simpel. 8) ( volgens mij weet ik z'n naam nog, dhr. Pennings denk ik)
Volgens mij is RS232 een heel andere orde dan USB, gewoon platvloers en direct, net als de parallelle poort.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: RSI klachten

Bericht door DaBit »

Ik vind USB een draak van een protocol :|
Als je al geen RSI krijgt van het inkloppen van de device descriptors dan stijgt je bloeddruk wel tot gevaarlijke hoogten zo gauw je de stekker in de PC stopt.

Maar dat die hub zoveel problemen veroorzaakt met je spacemuis verbaast me wel; dat zijn allebei Human Interface Devices, en als die eenmaal door het OS opgepikt zijn heb je een gegarandeerde bandbreedte en latency. Dat is met bijvoorbeeld een USB->RS232 omzetter niet zo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: Maar dat die hub zoveel problemen veroorzaakt met je spacemuis verbaast me wel; dat zijn allebei Human Interface Devices, en als die eenmaal door het OS opgepikt zijn heb je een gegarandeerde bandbreedte en latency.
Misschien is ie gewoon een beetje (als dat tenminste kan) stuk. Ik heb het gemeld, we zien wel wat de actie wordt.

En die gegarandeerde bandbreedte, is die altijd hetzelfde, kun je dat ergens zien, opvragen ? ik word wel weer nieuwsgierig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: RSI klachten

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: En die gegarandeerde bandbreedte, is die altijd hetzelfde, kun je dat ergens zien, opvragen ? ik word wel weer nieuwsgierig.
Deze had ik gemist. :oops:

USB is een bus waarbij de host continu aan de devices vraagt of ze wat te melden hebben; devices kunnen niet op eigen houtje wat melden. Bij lowspeed (1.5Mb/s)/fullspeed (12Mb/s) USB is die 'frame rate' 1000Hz (highspeed USB deelt elk frame nog eens op in 8 microframes).

Interrupts gaan op dezelfde manier. Devices kunen die niet zelf sturen, maar worden met strak interval ondervraagd door de host. Nu, zo gauw je een USB-stekker in je PC propt gaan host en device onderling in overleg. Device meld 'ik wil 100x per seconde gevraagd worden of ik iets belangrijks te melden heb'. Als de host dan 'OK, dat doe ik' zegt, dan is het ook zo en word het device gegarandeerd eens in de 10ms gepolld, en mogelijk vaker. Zegt de host 'niet OK', dan werkt je hele USB-device niet.

Nu is het mooie van HID-devices dat ze enkel interrupt transfers gebruiken. Als de enumeratie gelukt is heb je dus een gegarandeerde latency.
Daarom werken die STM32 bordjes van me die ik tijdens de workshop gebruikte ook samen met LinuxCNC terwijl dat officieel niet kan; ik weet dat er een bovengrens zit aan de transportvertraging.

Met het programmaatje 'usbview.exe' kun je dat soort zaken makkelijk bekijken, al kun je het volgens mij ook wel zien in de device manager van Windows (en in linux lsusb -v). Voorbeeldje:

Afbeelding

Het polling interval is bInterval bij de endpoints. Voor mijn 3DConnexion spacemuis dus elke 0x0A (10 decimaal) frames, dus 1000/10=100Hz.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: RSI klachten

Bericht door hainjedaf »

doet een beetje aan LSUSB onder linux denken
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie