Persluchtleiding aanleggen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Persluchtleiding aanleggen

Bericht door assink »

Goedemiddag Allen,

Heb m'n compressor waar ik onlangs een topic over gemaakt had inmiddels werkend 8)
Nu wil ik een leiding aanleggen, waarbij ik aftakkingen wil maken voor bijvoorbeeld mistkoeling bij de freesbank. Luchtpistolen en eventueel een slagmoersleutel.
Voor de grotere luchtverbruikers gebruik ik een dikke slang rechtstreeks aan de compressor.
Compressor levert zo'n 350 l/min. En zet 'm op maximaal 8 bar, is een behoud voor de pomp heb ik me laten vertellen.
Wat is wijsheid? Wel of geen ringleiding?
PVC, cv buis, dikwandige thermische buis en gefit? Welke afmeting? 3/4" of 22mm schat ik?
De professionele blauwe leiding loopt behoorlijk in de papieren ben ik bang :lol:
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Persluchtleiding aanleggen

Bericht door Ballegooijen »

Ik weet niet wat je maximale druk is maar ik heb een leiding gewoon van 15mm koperen waterleidingbuis gemaakt. Werkt prima. Wel hier en daar een "zakstuk" maken om het vocht af te tappen. Je koppelingen ook niet onder aan de leiding maken omdat dan al het vocht juist in de koppeling en je slang loopt.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Persluchtleiding aanleggen

Bericht door Zee&Zee »

Gewoon pu flex op rol en bijbehorende snelkoppelingen halen bij bv persluchtvoordeel.nl ik heb het in kabelgoot liggen waar electra reeds in lag en standleidingen net als bij electra door een pvc buis gestoken( als je geen goot hebt kan je dat daar ook doen ) Werkt snel gemakkelijk en goedkoop en heel makkelijk aan te passen in de toekomst....Ook niet onbelangrijk.
CNC you later
fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: Persluchtleiding aanleggen

Bericht door fcnh »

Hoeveel meter heb je nodig? Ik heb gewoon de HBM slang van 10€ voor 10 meter gehaald en zo'n verdeelstuk. Koppelingen zitten er al op, veel goedkoper ga je het niet vinden.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Persluchtleiding aanleggen

Bericht door Stephan »

ik heb een ring leiding van pvc buis rond 20mm (geloof pn16), gekocht bij de welkoop. De muurbeugels zelf gemaakt want ik wilde weer wat mooiers.

Maak veel aansluitpunten wat deze heb je net zo als stopcontakten altijd te weinig.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Persluchtleiding aanleggen

Bericht door assink »

Hmm, wat is het voordeel van een ringleiding tov een standaard vertakte leiding vraag ik me af?
Ben maar langs 2 wanden lucht nodig, scheelt de helft qua meters leidingwerk :roll:
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Persluchtleiding aanleggen

Bericht door Breaker »

Ringleidingen worden vooral gebruikt bij veel afnemers en langere afstanden om de druk en capaciteit op ieder punt zoveel mogelijk gelijk te houden; is er een grootverbruiker aan het begin van de ene kant die de druk en debiet laat inzakken, dan komt de lucht wel vanaf de andere kant. Je hebt maar twee handen dus verwacht niet dat je met twee luchtsleutels of spuitpistolen tegelijk aan de gang gaat? En zoals je al aangeeft wil je grootverbruikers via een aparte slang aansluiten (misschien niet eens nodig). Een ringleiding lijkt niet echt iets toe te voegen in een kleine omgeving.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Persluchtleiding aanleggen

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb ook deze op mijn leiding gezet, heb je lekker veel aansluitingen.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... erdeelblok
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Persluchtleiding aanleggen

Bericht door assink »

Is inderdaad handig. Alleen is dat nu orion of euro? :lol:
Voor grotere verbruikers is dat ding niet bruikbaar, 1/4" aansluiting.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Persluchtleiding aanleggen

Bericht door D9R »

Euro
Ik heb hem ook
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Persluchtleiding aanleggen

Bericht door Ballegooijen »

Deze is euro. idd 1/4" aansluiting.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Persluchtleiding aanleggen

Bericht door rkr »

hier heb ik ook een ringleiding, en dat bevalt heel goed

het grote voordeel vind ik dat je werkplaats geen wirwar van slangen wordt ( je het ook meerdere stopcontacten, en geen losse verlengsnoeren over de vloer liggen )

zo heb ik bij mijn boormachine, freesmachine, draaibank, freesbank een aansluiting met blaaspistool, bij de boormachine zelfs een laagtoerige luchtboormachine met verzinkboortje erin zodat ik meteen na het boren kan verzinken/afbramen


ook heb ik op mijn werkplaatskraan ( zwenkarm aan de muur ) op het einde ook een luchtaansluiting gemaakt, zo heb ik in de rest van de schuur altijd lucht bij de hand
Plaats reactie